Citra NEIPA

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Medebrouwers,

ik wou even jullie mening over dit brouwsel ...

Op 12 december dit biertje gebrouwen ...

Op 26 december overheveling naar dame jeanne gedaan, en de dichtheid gemeten. Volgens het recept zou deze 1015 moeten zijn, gemeten was deze 1010 (na omrekening, gezien meting met refractometer)

Nu (14/01) is er blijkbaar nog steeds vergisting (op de foto moeilijk te zien, maar er stijgen nog steeds kleine belletjes op, het waterslot geeft van tijd tot tijd nog een zuchtje ...).

Het SG zakt wel nog, al is het heeeeel erg langzaam (1 SG puntje op 9 dagen ...)

Dus bottelen lijkt me nog niet aangeraden, ben niet echt op zoek naar bommetjes ...

Zou dit kunnen komen door die Verdant IPA gist? Of zou het eerder te maken hebben met de hoeveelheid dry-hop?

• Vermoedelijk heb je last van hopcreep, de amylases die je uit je dryhop in je bier komt is langzaal je restsuikers aan het omzetten naar vergisbare suikers.
    Best nog even wachten tot je SG gezakt is, of je kan het bottelen en 3 weken laten nagisten op fles en dan in de koelkast bewaren zodat het eigenlijk te koud is voor de omzetting door de amylases.
    Ik weet niet of je een nauwkeurige PH meter hebt, maar door te dryhoppen stijgt je PH van je bier een beetje en kom je meer in het optimale bereik van deze amylases, je kan eventueel je PH terug corrigeren en wat laten dalen naar 4.3 a 4.1 PH zodat de amylases ook niet al niet meer in hun optimaal bereik zitten.

• Vermoedelijk heb je last van hopcreep, de amylases die je uit je dryhop in je bier komt is langzaal je restsuikers aan het omzetten naar vergisbare suikers.
    Best nog even wachten tot je SG gezakt is, of je kan het bottelen en 3 weken laten nagisten op fles en dan in de koelkast bewaren zodat het eigenlijk te koud is voor de omzetting door de amylases.
    Ik weet niet of je een nauwkeurige PH meter hebt, maar door te dryhoppen stijgt je PH van je bier een beetje en kom je meer in het optimale bereik van deze amylases, je kan eventueel je PH terug corrigeren en wat laten dalen naar 4.3 a 4.1 PH zodat de amylases ook niet al niet meer in hun optimaal bereik zitten.

Had idd al iets gevonden over hop creep ...

Morgen maar eens de pH meten dus! Ben benieuwd ...