De watergroep : oorsprong van mijn water

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Heeft iemand ervaring met het opvragen van gedetailleerde informatie over de samenstelling van zijn drinkwater ? Tot nu toe heb ik zeer weinig gedaan qua waterbehandeling, behalve aanzuren met melkzuur, vanuit de optiek "if it ain't broke don't fix it". Maar nu heb ik plannen om aan pils te beginnen, en daar kan het wel eens een factor worden.

Als ik op de site van de watergroep kijk, geven ze voor mijn gemeente maar liefst 5 verschillende bronnen, met sterk uiteenlopende samenstelling ( Ca bijvoorbeeld van 38 tot 159 mg ). Weet iemand of dit betekent dat ze nu eens de ene, dan weer de andere bron aanspreken, of eerder constant 'mixen' ?

He'll has a special place for Autocorrect.

• Heeft iemand ervaring met het opvragen van gedetailleerde informatie over de samenstelling van zijn drinkwater ? Tot nu toe heb ik zeer weinig gedaan qua waterbehandeling, behalve aanzuren met melkzuur, vanuit de optiek "if it ain't broke don't fix it". Maar nu heb ik plannen om aan pils te beginnen, en daar kan het wel eens een factor worden.

Als ik op de site van de watergroep kijk, geven ze voor mijn gemeente maar liefst 5 verschillende bronnen, met sterk uiteenlopende samenstelling ( Ca bijvoorbeeld van 38 tot 159 mg ). Weet iemand of dit betekent dat ze nu eens de ene, dan weer de andere bron aanspreken, of eerder constant 'mixen' ?

Ik woon ook in Hooglede en ik volg de waarden van de blankaart, enkele jaren terug eens gehoord van iemand binnen de watergroep dat zeker +90% van het water daarvan komt en het is maar in bepaalde extreme droge periodes dat ze aangevuld worden met andere bronnen. Maar voor een pils werk ik voor +-80 RO water. Met het standaard water geraak je niet aan ideale samenstelling. Ook voor (ne) ipa's werk ik voor meer dan 2/3 met RO water. Voor mij was het beginnen mengen van water en later echt waterbehandeling de grootste sprong vooruit in de kwaliteit van mijn brouwsels.

• Bram Wat bedoel je met RO water? Ben zelf woonachtig in Staden en benieuwd naar jouw samentelling ben nog niet zo ervaren met kraantjeswater . Gebruik zelf meestal 5liter flessen water vd Colruyt of Delhaize of kraantjeswater aangezuurd met melkzuur .

RO = Reverse Osmosis

Eigenlijk een heel fijn filter waardoor de mineralen uit het water gefilterd worden.

Dit geeft twee resultaten: het RO water, wat heel weinig mineralen meer bevat (< 30 ppm), en water waarin deze mineralen worden afgevoerd. Voor elke liter RO water heb je 3 à 4 liter water met de uitgefilterde mineralen. Ik heb een regenput en laat dit afvalwater ('brijn') daarin weglopen, zo is het niet verspild. Voor 20l water heb je dan 60 tot 80 liter afvalwater.

Ik heb het gedaan omdat de kostenberekening mij aantoonde dat het op langere termijn goedkoper was om een RO filter te kopen, per liter gebruikt RO water.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Goed uitgelegd door chthon.

Ik gebruik brouwhulp en ik meng mijn water al gelang de bierstijl. In brouwhulp kun je ingeven hoeveel van welk water je gebruikt.

Bijvoorbeeld 80% kraantjeswater (met de gegevens die ik heb van de watergroep ingevuld) en 20% ro water. Dan krijg je de nieuwe gegevens van het gemengd water en kun je gaan spelen met de percentages en/of brouwzouten.

• Ik gebruik brouwhulp en ik meng mijn water al gelang de bierstijl. In brouwhulp kun je ingeven hoeveel van welk water je gebruikt.

Bijvoorbeeld 80% kraantjeswater (met de gegevens die ik heb van de watergroep ingevuld) en 20% ro water. Dan krijg je de nieuwe gegevens van het gemengd water en kun je gaan spelen met de percentages en/of brouwzouten.

Kan dit ook met Brewfather ?

Vermoed van wel, maar beperk me momenteel nog tot een half half mix kraantjeswater demiwater naar aanleiding van een eerder topic hier ...

• Kan dit ook met Brewfather ?

Vermoed van wel, maar beperk me momenteel nog tot een half half mix kraantjeswater demiwater naar aanleiding van een eerder topic hier ...

Jazeker, de calculator knop aanklikken bij het item “water”. Bron selecteren (je waterprofiel kan je invullen onder profielen), kies je doelprofiel en evt stijl. Als je dan op “auto” klikt worden de brouwzouten berekend. Maar dat kan je ook weer aanpasssen al naar gelang wat je wilt.

• Jazeker, de calculator knop aanklikken bij het item “water”. Bron selecteren (je waterprofiel kan je invullen onder profielen), kies je doelprofiel en evt stijl. Als je dan op “auto” klikt worden de brouwzouten berekend. Maar dat kan je ook weer aanpasssen al naar gelang wat je wilt.

Kan Brewfather dan tegenwoordig al met gemengd water overweg zoals Brouwhulp?

• In Brouwhulp ,wat geef je vb in voor totale alkaliteit , CaCO³ ?

Hier heb je een calculator die je hardheid omzet in ppm (mg/l) CaCO3.

Deze waarde dient enkel om de hoeveelheid zuur die je moet toevoegen bij benadering uit te rekenen.
    Als je met verschillende bronnen zit geef je dus best hier de laagste hardheid in, je moet toch je PH nameten en deze verder corrigeren, (beter te weinig zuur toegevoegd dan te veel, bijvoegen als je de PH controleert gaat nog steeds)

• Zou je iedere maal als je brouwt je watersamenstelling opnieuw moeten ingeven in je brouwprogramma,

want iedere maal als ik naar de watersamenstelling kijk bij De Watergroep , zijn het andere waarden hier voor Lendelede

Bij ons zie je ook schommelingen in de ppm’s maar te weinig om daar op te reageren (verschil zomer/winter enkele ppm’s voor een paar parameters)

• Zou dit goed zijn ? mijn waterhardheid is 28°F

Denk dat mijn waterstofcarbonaat HCO3 van 342 te hoog is als ik andere waardes bekijk van anderen is dat veel lager

Wat doe ik verkeerd ?

Niets die is zo hoog, ik heb dit even in de water input tab in Bru'n Water xlsx.. ingegeven. Er is daar een calculator voor voorzien (op die 2 ppm komt het niet aan)

Nota:
    Bru'n water is een van de beter brouw water berekeningstools maar zo ingewikkeld om mee te starten en uitgelegd te krijgen ;(

• Ik heb de waardes in Brewfather ingegeven die op de site van Pidpa staan voor mijn gemeente. Dit waterprofiel geselecteerd bij het recept.

Ik kan er alleen niet aan uit hoe ik dit moet lezen, in de zin van, wat moet ik,nu toevoegen?

Als je nu op Calc klikt dan kan je ook de stijl kiezen (en evt het doel profiel). Het programma geeft dan een suggestie voor toevoegen van brouwzouten. En trouwens ook de hoeveelheid fosforzuur of melkzuur.

• Ik heb ook eens de exacte waarden van mijn water opgevraagd aan De Watergroep , dit konden ze zeggen over Lendelede .

Lendelede wordt bijvoorbeeld door vier verschillende productiecentra voorzien van water, en is mengwater.

Hoe moet ik nu mijn waterwaarden berekenen ? alles optellen en delen door 4 ?

Nemen ze wel van alle vier de productiecentra evenveel water ?

Tot nu nam ik altijd de waarden van 1 productiecentrum :/

uit een goede kraan stroomt geen water

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue