filterplaat eigenbouw

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Was niet tevreden over het wort dat in het gistvat moest (teveel verlies, teveel drab etc. etc.) . Al een tijd op zoek naar een filterbodem voor in mijn kookketel en ga nu een eigenbouw proberen. Alles RVS, rooster BBQ grilplaat op pootjes gezet, filtermat 300 micro of 200 micro om er op te leggen. Het laten afvloeien naar gistvat via kraan (binnenzijde twee bazookafilters). Welke mat zou je voorkeur hebben (200micro of 300 micro)?

• Kassuul

Changed the title of the thread from “filterplaat” to “filterplaat eigenbouw”.
  • Was niet tevreden over het wort dat in het gistvat moest (teveel verlies, teveel drab etc. etc.) . Al een tijd op zoek naar een filterbodem voor in mijn kookketel en ga nu een eigenbouw proberen. Alles RVS, rooster BBQ grilplaat op pootjes gezet, filtermat 300 micro of 200 micro om er op te leggen. Het laten afvloeien naar gistvat via kraan (binnenzijde twee bazookafilters). Welke mat zou je voorkeur hebben (200micro of 300 micro)?

Als je weet dat de cold break slechts 0.5 micron is en de kleinste deeltjes van de hot breack 30 a 80 micron ....

Leren leven met die verliezen en gewoon enkele liters meer brouwen. :denk
    Voor de prijs van al die hulpmiddelen om je rendement een beetje op te krikken kan je heel veel mout kopen en veel liters bier extra maken!!

Op 50l wort gaat bij mij ook soms 5l trub weg als er een stevige dosis hop is ingegaan.

• Leren leven met die verliezen en gewoon enkele liters meer brouwen. :denk

Denk ik ook. Wat ik me echter wel afvraag is het volgende : ik heb een CCT met een aftapkraan onderaan. Als ik nu eens dat wort gewoon in mijn CCT kieper, dan een uurtje wacht en de prut onderaan aflaat. Zou dat ook werken?

• Denk ik ook. Wat ik me echter wel afvraag is het volgende : ik heb een CCT met een aftapkraan onderaan. Als ik nu eens dat wort gewoon in mijn CCT kieper, dan een uurtje wacht en de prut onderaan aflaat. Zou dat ook werken?

Nou….. dat lijkt mij niet fout. Maar je kan niet zien tot hoever je moet aflaten. En ik vrees dat het verlies er niet minder door wordt :/

• Denk ik ook. Wat ik me echter wel afvraag is het volgende : ik heb een CCT met een aftapkraan onderaan. Als ik nu eens dat wort gewoon in mijn CCT kieper, dan een uurtje wacht en de prut onderaan aflaat. Zou dat ook werken?

Als je de wort gewoon met een emmer over brengt kan dat zeker volgens mij!!
    Ga je pompen vermoedelijk niet daar de meeste pompen de trub gaan dispergeren waardoor de deeltjes zo klein worden dat die niet meer uitzakken
    (nota: zeker krijg je dispersie bij een centrifugaal pomp, bij een slangen pomp daarentegen heb je vermoedelijk totaal geen probleem)

In mijn FerMonster zie ik die hele kleine eiwitten letterlijk zakken nadat ik al geheveld heb dus dat moet zeker lukken denk ik, mss voor de volledigheid wel iets langer dan een uur wachten?

• Als je de wort gewoon met een emmer over brengt kan dat zeker volgens mij!!

Ik zou het echt superlui doen : gewoon de kookketel overgieten in de CCT met het hopgruis en alles erbij. Niet pompen vanwege de reden die je zelf aanhaalt. Dan de boel een (paar) uur laten bezinken en onderaan aflaten.

edit : ik wil er wel even bijzeggen dat ik altijd met pellets werk en nooit met hopbellen. Met hopbellen zou je natuurlijk op een of andere manier deze kunnen scheiden bij het overgieten. Vroeger deed ik dat met een keukenzeef, toen ik nog met hopbellen werkte.

Nou….. dat lijkt mij niet fout. Maar je kan niet zien tot hoever je moet aflaten. En ik vrees dat het verlies er niet minder door wordt

Misschien niet echt minder, maar wel een stuk makkelijker. Nu moet ik zeggen dat met mijn CCT ik regelmatig gist aflaat en vrij makkelijk kan regelen hoeveel er door de kraan komt. Als ik echt zuinig zou willen zijn kan ik dit nog opvangen in een grote maatbeker (ik heb er eentje van 5l) en dat even in de koelkast laten bezinken achteraf om dan het heldere vocht over te gieten naar de CCT.

• Vandaag gebrouwen en filterplaat in kookketel getest. Viel zeker mee, wort liep vlotter in het gistvat :) , geen ver- of opstoppingen. Ga dit zeker nog gebruiken (fyi een karmelietachtig bier gebrouwen, enkel pellets gebruikt), volgende keer wel enkel met bloemen.

• Jullie schrijven allemaal enkele liters meer brouwen waarin alle trub mag zitten. Ik heb maximaal 0,1 liter wort (zelfs dat is helder) naast de hopbellen na het koken.

Alle trub zit tussen de (bijna droge) hopbellen of plakt aan de bodem.

@ Brouwerwaldonk: als ik eens een dagje mag komen meebrouwen laat maar weten, heel graag (ik zal met veel plezier de afwas doen ;) ). Ik geraak helaas niet aan jouw helderheid na koken (wel na maisch maar so what). Bij mij na het koken meer zo'n soort erwtensoepachtig vloeibaar iets dat dan wel in bier verandert :) en naar gelang al of niet (maar meestal wel) helder is (zeker het eerste glas uit een 75 cl.) :clinking_beer_mugs:

• Ik ben er zeker van dat hij heel weinig hop gebruikt, bij mij is dat zeker 5 keer meer en kan je door de hopbellen de bodem niet zien, de laag bellen bij mij is zeker 5 CM dik.

Dat is ook natuurlijk een waarheid als een koe, en de hoofd reden waarom Waldonk zo een klein verlies heeft, maar zo je hopt uitwringen en opzijschuiven is niet de oplossing om geen trub mee over te brengen.
    (er zijn er wel die de hop uitwringen om daar hun labo gisting mee te doen wat weer wel een slim idee is als je nog een labogisting doet)

Eigenlijk zijn zulke kleien hopgiften voor de meerderheid van ons hobby brouwers niet meer echt representatief.
    Ik heb vb in mijn laatste brouwsel Red karma 450gr hop zitten op 57l zitten dat is een 8 gr/l Enkel de hop absorptie voor 450gr hop is al 450gr x 12ml = 5.4 liter (en daar kan je nooit onderuit) tel daar nog een halve liter trub bij en je zit al aan 6 liter (= 10%) wat overeen komt met ongeveer mijn verliezen.
    (eigenlijk streef ik bij eigen recepten naar minimaal 4 gr/l of meer aan late hopgiften)

Belle filtreren wel beter, het probleem is dat je nog amper keuze hebt in hopbellen, hopbellen worden enken nog op bestelling afgeleverd door de producenten, heel de brouw industrie is gericht op pellets (je hebt immers 10% minder nodig)
    Nog een jaar of 5 en bellen zijn zo goed als uit de rekken.

• Neen Serge nul,nul of 0,0 trub in het gistvat. De eerste liter wort uit mijn kookketel een beetje mistig Daarna alles mooi helder

Zo komt het altijd uit de hevelslang

Die eerst liter werp je dan weg want die bevat voornamelijk een deel trub.

Waar ik mij ondertussen een beetje aan stoor is dat je wel mooie foto's post maar nooit heel je verhaal verteld.
    (het is je volste recht dit te doen maar je brengt ander jonge brouwers sterk in verwarring)
    Je kan beter correcte en vooral volledige info geven,

Als je tarwe of haver gebruikt is je wort sowiso al niet helder, (hoe mak je ander witbier) als je maar een handje vol hop gebruikt heb je inderdaad amper verlies. enz......
    Het is echt geen wedstijd hoor!!

• Ik meen dat helder bier (als hobbybrouwer) geen must to have is (mischien wel nice). Dat was dus ook niet het echte opzet bij de (eigenbouw) filterplaat. Bedoeling was voornamelijk om 'makkelijker' de wort na het koken in het gistvat te krijgen ( whirlpolen, laten rusten etc. gedaan maar toch ... altijd iets met, wat ik noem, 'geklooi' tot gevolg op het einde vb droesemfilter verstopt, bazookas verstopt etc. Dit verliep nu veel beter (er is ongetwijfeld nog een deel trub meegegaan wat op zich ook niet echt een ramp is lijkt me) maar het bleef netjes lopen (ik schat het achterblijven op een kleine drie liter van de, na koken, 52 liter en dus 49l SG 1064 in het gistvat). Ook weer geen doel op zich maar mooi meegenomen (waar ik voordien met dezelfde hoeveelheden rond 42l-45l uitkwam). Er werd in totaal 250gr hop (pellets) los in de pot gegooid. Ik (who am I) vind dus dat mijn 'rendement' verbeterd is, ga wel nog een iets fijne filtergaas gebruiken (en hopbellen) :).

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Die eerst liter werp je dan weg want die bevat voornamelijk een deel trub.

Neen ik gooi geen wort weg. MIstig wil niet zeggen veel trub. Tarwe of andere granen gebruik ik niet.

Het hele verhaal is; door losse hopbellen en iers mos te laten meekoken, is het wort na het koelen gewoon helder zoals op die foto van het maatglas, punt uit.

Mijn kookketel heeft een heel bolle bodem zodat ik in het midden op het laagste punt kan hevelen na het whirlpoolen. Als alle wort is overgeheveld leg ik de ketel plat. Schraap alles wat nog op de bodem ligt naar voor maak er een dam van die ik aandruk, dan laat de laatste 1,2 liter (waarin alle trub zit) door die dam uitlekken. Dan zet ik de ketel terug recht. Dat is die foto met hop tegen de zijwand

Het uitgelekte wort vang ik op, want het is helder en is heel goed belucht. Ik gebruik dat voor de labgisting. Dat is daarna bier geworden en wordt niet weggegooid.

Einde verhaal, ik oogst de volle 100% wort na het koken zonder trub, want dat zitt vast tussen de verkookte hopbellen.

• Het hele verhaal is; door losse hopbellen en iers mos te laten meekoken, is het wort na het koelen gewoon helder zoals op die foto van het maatglas, punt uit

dit is wellicht ook wel belangrijk binnen het hele verhaal van helder wort naar het vergistingsvat: hoe lang laat je staan na koelen? Bij mij een uurtje,maar misschien wacht ik toekomstig ook eens een nachtje (met deksel op de ketel 😉) om de andere dag dan naar het filtervat te laten lopen 🤔

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• dit is wellicht ook wel belangrijk binnen het hele verhaal van helder wort naar het vergistingsvat: hoe lang laat je staan na koelen? Bij mij een uurtje,maar misschien wacht ik toekomstig ook eens een nachtje (met deksel op de ketel 😉) om de andere dag dan naar het filtervat te laten lopen 🤔

Na het whirlpoolen wacht ik enkele minuten tot de eiwitten zijn bezonken.

• Heel waarschijnlijk wordt er overal op een andere manier gewerkt, met andere resultaten tot gevolg, daarin zit het grote verschil.

Hier heb ik telkens een uitgesproken warme breuk tijdens het koken. Na het koelen zie ik de eiwitten meedraaien tijdens het whirlpoolen die dan als allerlaatste bezinken zodat ze als een vaste laag bovenop de eerder bezonken verkookte hopbellen liggen

Dit zie ik op het einde van het draaien als het wort bijna stil staat in de ketel. De samengeklonterde eiwitten zijn heel duidelijk te zien. De donkere strepen komen als laatste in het wort

1k0.jpg

Eens ze bezonken zijn is alles heel donker zoals die donkere strepen tussen die gele zwevende deeltjes trub.

Als het wort is overgeheveld zie ik het eiwit trub als een dikke gele laag liggen boven op de groene hopbellen.

1k0.jpg

Wat de hop betreft dat is echt meer dan een handje vol hoor. Ik gebruik per brouwsel ongeer 400 - 500g verse hopbellen.

Kan je niet in één hand nemen.

• Ik wil Serge zijn opmerking graag nog eens bevestigen, voor mij is hobbybrouwen ook geen wedstrijd en iedereen moet zelf maar uitmaken op welke manier hij het liefst wil werken en met welke middelen.

Meestal zijn mijn bieren ook zeer helder in de fles en ik heb ook redelijk veel dat achter blijft in mijn brouwketel en gistvat maar voor mij is het belangrijkste dat mijn bier lekker is! :bier:

Om terug te komen op het onderwerp ik weet dat de Brewster Beacon ook een zeer fijne filterplaat gebruikt alléén ken ik de afmeting en de gaasdikte er niet van maar geen idee of dit dan ook beter werkt. Wou deze in de tijd aanschaffen maar die was toen niet in voorraad en heb ik dan maar de Brewmonk gekocht.

• Ook met ongemout? Met tarwemout en ongemoute granen heb ik toch wel meestal een waas

Havervlokken uit de supermarkt, en roggebloem van de molenaar, dus niets gemout, behalve de tarwemout en de pilsmout. En in mijn tarwebier van vorige zomer heb ik ook een deel bloem gebruikt, zelfs van een hoog proteinegehalte.

Extra na lezen vorige deel van de draad: ik gebruik ook altijd Ultramoss tijdens de kook.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Wat de hop betreft dat is echt meer dan een handje vol hoor. Ik gebruik per brouwsel ongeer 400 - 500g verse hopbellen.

Kan je niet in één hand nemen.

Op hoeveel liter? 500gr op 50l of 500 gr op 15l want dat is wel een belangrijk gegeven.
    De hoeveelheid hop geef je best op in gr/l anders heeft een ander daar weer weinig boodschap aan en zorgt enkel voor verwarring

Tarwe of andere granen gebruik ik niet.

Als je enkel gerstemout gebruikt is het logisch dat je makkelijk tot een goed resultaat komt.

Ik ga zo vrij zijn om Uw brouw methode duidelijk te maken voor iedereen (je mag me corrigeren)

- Je brouwt dus bier enkel met Gerstemout, ander mouten zoals tarwe, haver, rogge, spelt worden niet gebruikt ook worden er door u nooit ruwe granen onder de vorm van vlokken of bloem gebruikt.
    - Je stuurt je PH netjes zodat je een mooie hot breack hebt,
    - Je gebruikt slechts enkel een bepekte (of matige) hoeveelheid hop bellen.
    - (Gebruik je soms hopgiften in de whirpool?)
    - Je wirpoold even en wacht tot je ziet dat je hot en cod breack bezonken zijn (ongeveer 10 min)
    - Je eerste liter wort die je er uit hevelt is toch nog steeds troebel
    - Je ketel heeft een bolle bodem, je gebruikt gewoon een hevel met droesem kaapje en steekt deze in het midden in je bergje hop en je gebruikt de hopbellen als filter
    - Je perst je hop op het laatste uit en gebruikt die wort voor en lab gisting.

Je bottelt zelfs die uit gegiste lab gisting ook nog en drinkt die op als bier.

Kortom je houd je enkel aan heel eenvoudig recepten met enkel gerstemout en een beperkte (of matige) hopbellen gift
    Je kan je dus de vraag stellen of dit representatief is voor wat de gemiddelde hobby brouwer tegenwoordig brouwt?

Maar je toont wel aan als je het simpel houd en je zelf de stevige beperkingen oplegt in wat voor grondstoffen je gebruikt je dus op een eenvoudige manier helder wort kan bekomen.

Voor mij en voor vermoedelijk vele andere is er vermoedelijk nu heel veel duidelijk geworden.

Nota:
    Dit is zonder enige rancune geschreven, enkel om duidelijkheid te scheppen voor vele van de nieuwe en jonge brouwers hier op het forum laat dat duidelijk zijn

• Niks mis mee met je steeds aan een simpel recept te houden. Ieder kiest zelf wat het beoogde doel/resultaat is van de hobby.

Ikzelf experimenteer graag en doe veel dingen "om ne keer te zien wat het geeft", maar mijn vader bijvoorbeeld heeft genoeg aan 1 a 2 recepten als huisbier en buiten dat is het voor hem gewoon uitsloverij al die zure en donkere bieren ^^ .

• Het blijft een uitermate boeiende hobby 😊 constant bijleren maar ook zelf zoeken naar de heilige biergraal 😊 prachtig toch 🍻🍻🍻 bedankt aan iedereen voor de nuttige en interessante input 👍

Die biergraal ziet er voor iedereen anders uit hoor :D , hopelijk kan jij de jouwe vinden ;) . Ik moet wel zeggen dat ik op de laatste VHM zéér lekkere bieren gedronken heb. En die van de anderen waren ook best lekker 8o .

• Havervlokken uit de supermarkt, en roggebloem van de molenaar, dus niets gemout, behalve de tarwemout en de pilsmout. En in mijn tarwebier van vorige zomer heb ik ook een deel bloem gebruikt, zelfs van een hoog proteinegehalte.

Extra na lezen vorige deel van de draad: ik gebruik ook altijd Ultramoss tijdens de kook.

Ach ja, ook een waasje verdwijnt vanzelf, ook bij witbier. Ik gebruik trouwens protafloc van cross my loof. Super spul😀.

PS… ben zelf 20 jaar molenaar geweest . wel mais van de molen gebruikt, mout malen nooit gedaan. Het verlies tussen de stenen is te groot voor hobby doeleinden en bang voor caramelisatie…. Mais wordt gebruikt om de stenen te reinigen…. Veevoer😳

• Erwtensoepachtig :S maar niet echt verwonderlijk, enkel pellets gekookt. Opzet op zich was ook niet echt helder wort, wel minder geklooi bij laten lopen van kook naar gistvat. En dit verliep het wel vlot, meer liters dan gewoonlijk (aan het beoogde SG 1064). In het verleden ofwel verstopte bazookas ofwel verstopte droesemfilter maar ik vond dat er altijd teveel wort achterbleef (naar mijn goesting). Het staat nu te vergisten op M31 aan 20°C. Denk dat de dagen en weken die nu volgen wellicht belangrijker zijn voor een helder bier (ook weer geen doel op zich maar misschien wel een nice to have :/) dan het feit of het wort heel helder in het gistvat geraakt (hoofdvergisting in Speidel 60l, daarna Polsinelli 50l), zoek ergens te bottelen tegen medio februari. Heb nog een iets fijner filtergaas (11€ voor 50cmx50cm lijkt mij redelijk) besteld maar ga dit (fase kook- naar gistvat wel zo blijven doen) met de bedenking enkel bloemen en langer laten rusten na koel/whirl.

Edited once, last by Kassuul ().

• Die biergraal ziet er voor iedereen anders uit hoor :D , hopelijk kan jij de jouwe vinden ;)

Vandaag nog een meting gedaan van een brouwsel (met geklooi op het einde waarbij van pure 'koleire' de hopbellen in een vergiet geschept en met de schuimspaan 'uitgeperst' en zo in het gistvat laten uitdruppen*) van 04/12/21 (1068 SG gestart) overhevelen (hevel met droesem) uit de Speidel op 13/12/21 (1012 SG) naar het Polsinellivat. vandaag (6weken later dus) 1006 SG en (hallelujah praise the lord :) ) helder bier (zaterdag ga ik bottelen).

* reden waarom ik dus de filterplaat heb 'gemaakt' ;)

Recept (simpel) PiM9,0kg/ CaM 0,5/SpeltM 1,5/GeVlok 0,25/HaVlok 0,25 - Maisch (37,5l + 37,5l) 62° 45' / 66° 20'/ 72° 20' - Hop Simcoe P 50gr na 5' / Mandarina B 50gr na 50' - 100gr na 59' - 100gr vlamuit (kook 60' rollend). Verder witte fijne suiker 1 kg na 45'/ Iers Mos 10 gr na 50' en Gistvoeding 2 gr na 50' / Gist 2 zakjes Lal West Coast een uurtje voor gistvat gehydrateerd in 1,5l afgetapt dagwort 1040 SG.

Conclusie: geduld na het brouwen wordt (meestal) beloond :)