Beginner - vraag timing bottelen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag allen

Als eerste brouwpoging heb ik geprobeerd om een eenvoudige appelcider te maken.

Appels bij de boer gekocht, geperst en op fermentatievat gezet (alles ontsmet).

Ik heb geen gist toegevoegd, enkel de wilde gist van de appels zelf dus. (eind oktober)

Vandaag is de cider al enige tijd compleet uitgegist, erg helder en geen activiteit op het waterslot meer.

Ik heb absoluut geen ervaring, en vraag mij af wat ik nu best doe.

Kan ik de cider proeven, of laat ik het vat beter dicht? Kan ik al bottelen, of wacht ik hier beter nog wat mee?

Als bijlage nog wat foto's van de verschillende stadia.

Bedankt alvast om een beginner te helpen! :)

• Ik zou nu de appelwijn overhevelen naar een passende gistfles en proberen het bezinksel achter te laten. Met een passende fles bedoel ik dat je die kan vullen tot helemaal boven in de teut tot een paar cm van de stop. Anders ga je het risico lopen dat er een infectie zoals kaam ontstaat.

Mocht je je fles niet vol krijgen, dan kan je deze eventueel aanvullen met wat gewone witte wijn.

• wijndief bovenhalen :D.

Proeven dus, zal ik doen! :)

Ik zou nu de appelwijn overhevelen naar een passende gistfles en proberen het bezinksel achter te laten. Met een passende fles bedoel ik dat je die kan vullen tot helemaal boven in de teut tot een paar cm van de stop. Anders ga je het risico lopen dat er een infectie zoals kaam ontstaat.

Mocht je je fles niet vol krijgen, dan kan je deze eventueel aanvullen met wat gewone witte wijn.

Bedankt voor het advies (en de welkom).

Bedoel je met 'passende gistfles' opnieuw alles samen in een groter vat, of kan dit dan al in de 'eindflessen' (0.75l)?

• Neen, het moet samen in een groter vat. Je appelwijn is absoluut nog niet klaar om te bottelen, afhankelijk van de sterkte (wat was je begin SG en waar zit je nu?) Kan het tot een jaar duren eer je kan gaan bottelen.

Bedankt walter, ik ga verder met je advies.

Ik heb dat in alle eerlijkheid niet gemeten (nu weet ik inderdaad dat ik dat had moeten doen).

Ik wilde het zou eenvoudig mogelijk doen, en dat materiaal heb ik ook nog niet.

In een poging om iets bij te leren: ik heb verschillende filmpjes gezien van mensen die na 14 dagen vergisten hun cider bottelen. Wat doen zij dan anders? Bijvoorbeeld: Off Grid Cider Making 2020

• Je eerstvolgende aanschaf : hydrometer + passende maatbeker of een refractometer. Dan kan je al de densiteit van je wijn volgen en ben je al een heel eind.

Je zou eigenlijk ook het zuurgehalte moeten meten maar dat heb ik bij mijn kersenwijn eerlijk gezegd ook niet gedaan. Onze peter (al héél lang zaliger) maakte gewoon wijn door kersen te vergisten en dan te persen. Van die wijn heb ik kunnen proeven +/- 30 jaar na datum en dat was een heel lekkere dessertwijn. Dat heeft me er initieel toe aangezet om met het maken van alcoholische dranken te beginnen. Diene mens mat ook geen zuurgehaltes of zelfs de densiteit niet (ik geloof dat hij er een bepaalde hoeveelheid suiker bij deed elke keer) en dat lukte blijkbaar ook.

Bij mij staat er nog eens een appelwijn op de planning maar gewoon met appelsap uit den Aldi. Aanzoeten tot ik er witte wijn van +/- 12% mee kan maken en eens zien wat dat geeft.

• Je eerstvolgende aanschaf : hydrometer + passende maatbeker of een refractometer. Dan kan je al de densiteit van je wijn volgen en ben je al een heel eind.

Dat staat inderdaad op het lijstje! :)

Vandaag dus de cider overgeheveld naar een nieuwe gistfles om de onderste gistlaag weg te krijgen.

Deze nieuwe fles is kleiner, de rest heb ik al eens kunnen proeven en eigenlijk is dat al best lekker!

De 'overschot' heb ik al op een 5-tal 0.75l flessen gedaan, bij enkele wat suiker toegevoegd om hopelijk wat bubbels te krijgen.

Ik lees elders heel wat over 'ontgassen'. Is dat iets dat jullie doen, of hoeft dat niet?

• Bij mij staat er nog eens een appelwijn op de planning maar gewoon met appelsap uit den Aldi. Aanzoeten tot ik er witte wijn van +/- 12% mee kan maken en eens zien wat dat geeft.

Hele tijd geleden een (kant en klaar pak) cider citra laten vergisten (brouwen is een ongepast woord in deze 😆). Enkel beginsuiker en bottelsuiker toegevoegd. Onlangs geproefd met een maat. Hij dacht dat het een geuzeachtig bier was 😉, lekker zuur en fris, zo goed als geen schuim, alc. 5,6°. Laat de rest even staan tot zomer 2022, aperotime 🥂

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face: