Er zijn zo van die dagen...

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Man man,
    Vandaag een nieuwe poging gewaagd aan mijn West Coast IPA.
    Natuurlijk begint het meteen van 's ochtends te regenen en voelt het aan als -20°C maar bon dat wist ik op voorhand dus niet over klagen.
    Maar de grootste miserie begon bij het schroten, de moutmolen had er geen zin in vandaag. Meer dan een uur kwijtgespeeld omdat de (Grain) Gorilla blijkbaar niet uit zijn kot wou komen. De vaste rol wilde niet meedraaien, de moutkorrels gingen niet goed tussen de gleuf waardoor ik heel wat moutkorrels ben kwijtgespeeld, zeker 10-15 keer de mout er terug uit en onderzoeken wat het probleem was. Een Handige Harry als ik kan natuurlijk het probleem niet vinden, gelukkig staat de nummer van Serge in mijn gsm en is hij zo vriendelijk geweest om mee te troubleshooten. Van de moutstort klopt dus geen kl*ten meer, maar bon. Na een dik uur kon ik verder.

Omdat het al een hele kerstvakantie regent is het vanachter aan mijn tuinhuis/brouwkot een slijkpoel geworden, ze hadden beter dit weekend het BK cyclocross in mijne hof georganiseerd, zelfs de Wout fietst er niet door. Uiteraard laat ik dan ook om de 5 seconden gerief in dat slijk vallen waardoor het lijkt alsof ik dubbel zoveel heb moeten poetsen als anders.

Gelukkig zijn de hopgiften allemaal vrij goed gelukt, wat natuurlijk de grootste smaakmaker zal zijn in de IPA dus laat ons hopen dat ik volgende week bij de dryhopgift weer geen domme dingen doe.

Bij het koelen heb ik er dan ook veel meer water doorgejaagd dan ik verwacht had, gelukkig heb ik een regenton gekocht dus het extra water is niet verloren. Ik vond het wel bizar want het water dat ik heb laten verwarmen om te maischen moest vanochtend van 3°C komen. Ik had dus gehoopt dat het koelen putteke winter toch wel vlotter zou gaan...

Verder ben ik aan de hand van alle tips hier heel secuur te werk gegaan bij het plaatsen van de hopspider en de Jumbo-hevel, goed vastgemaakt met tape want de clip staat nog op het aankooplijstje en het hevelen is naar mijn gevoel heel goed gelukt. Uiteindelijk slechts 1 SG punt onder wat ik voorzien had dus dat zit nog wel goed.

Maar nu het gistvat verder op temperatuur komt om de gist te pitchen zie ik toch dat er weer van die hele kleine eiwitten naar de bodem zakken zoals eerder hier beschreven. Dat zal dus morgen weer hevelen worden en dan pas gist pitchen, ik vrees dat ik dit elke keer zal moeten doen want ik zie niet in hoe ik nog fijner kan hevelen...

Voila, dat moest er eventjes uit ^^...

• Maar nu het gistvat verder op temperatuur komt om de gist te pitchen zie ik toch dat er weer van die hele kleine eiwitten naar de bodem zakken zoals eerder hier beschreven. Dat zal dus morgen weer hevelen worden en dan pas gist pitchen, ik vrees dat ik dit elke keer zal moeten doen want ik zie niet in hoe ik nog fijner kan hevelen.

Gewoon direct pitchen en na de hoofdgisting overhevelen, zo doe ik het ook. Ik denk altijd dat er weinig eiwitten meekomen (ik gebruik een bazooka én een hopspider), maar de dag daarna ben ik telkens weer verbaasd over de hoeveelheid. Wachten met pitchen is toch altijd een risico vind ik.

• Hier ook morgen aan de bak. Ik brouw wel “inpandig” maar de deuren staan dan tegen elkaar open en ik woon nogal op het platte land. Dus als het waait en regent is het een serieus misse boel.

Maar Kristof, ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Chinese moutmolen. 1 lager van de vaste rol zit muurvast en draait nu niet op hebt lager maar in het alu huis. Het lager is er in geperst En valt voor mij niet te vervangen. Op zoek naar een nieuwe walsenmolen <X

Leerpuntje: niet schoonmaken met water als het lager niet waterdicht is………

• Maar de grootste miserie begon bij het schroten, de moutmolen had er geen zin in vandaag. Meer dan een uur kwijtgespeeld omdat de (Grain) Gorilla blijkbaar niet uit zijn kot wou komen. De vaste rol wilde niet meedraaien, de moutkorrels gingen niet goed tussen de gleuf waardoor ik heel wat moutkorrels ben kwijtgespeeld, zeker 10-15 keer de mout er terug uit en onderzoeken wat het probleem was. Een Handige Harry als ik kan natuurlijk het probleem niet vinden, gelukkig staat de nummer van Serge in mijn gsm en is hij zo vriendelijk geweest om mee te troubleshooten. Van de moutstort klopt dus geen kl*ten meer, maar bon. Na een dik uur kon ik verder.

Ben je er dan uiteindelijk achter gekomen wat het probleem was (en hoe op te lossen) ? Ik bedenk me net dat ik dezelfde moutmolen heb ....

• Ik stel mij de vraag of uw iers mos z'n werk wel goed doet.

Het is alsof uw eiwitten na het hevelen alsnog vlokken vormen.

Serge heeft op dit forum ergens aangegeven om Suppermos of Biersol te gebruiken om een gewaarborgde kwaliteit te hebben. Ik gebruik heden iers mos maar ga ook overschakelen zodra deze op is.

Ik heb wel zo geen doorzichtig gistingsvat dus misschien is het bij mij ook zo ...

Ik zou er wel niet wakker van liggen gezien je na de hoofdvergisting toch kunt overhevelen.

• Ben je er dan uiteindelijk achter gekomen wat het probleem was (en hoe op te lossen) ? Ik bedenk me net dat ik dezelfde moutmolen heb ....

Er zat stof vast tussen de zijkanten waardoor die 2e wals stevig vastzat, ik heb het dan zo wel kunnen oplossen maar ik kan niet zeggen dat het schroten ondertussen al vlot verloopt dus tegen de volgende brouwdag nog eens heel goed poetsen denk ik :1: En toch maar eens voor een boormachine gaan kijken want voorlopig schroot ik nog met de hand

Kristof, gewoon direct pitchen, wat Koen ook zegt. Komt wel met een keer hevelen na de hoofdgisting.

Dan bijven de eiwitten wel achter met de gistslurry.

Dat is gisterenavond dan toch maar gebeurd ;) ... Voorlopig nog geen blubjes maar dat komt in de loop van de dag vast wel in orde.

Naar mijn gevoel ligt het niet daar aan hoor, de eiwitten vlokken echt wel uit, het overgrote deel van de eiwitten blijft dan ook mooi in de kookketel zoals het hoort. Het zijn die hele kleintjes die toch nog mee door de hopspider, droesemkap en hopsock weten te komen. Ondertussen zijn ze wel mooi uitgezakt en laat ik ze volgende week achter met de gistslurry. Ik hoop gewoon dat ze geen negatief effect hebben op de schuimvorming ;) . Maar van zodra mijn zakje iers mos op is ga ik overschakelen op dat Supermoss ;) .

• Er zat stof vast tussen de zijkanten waardoor die 2e wals stevig vastzat, ik heb het dan zo wel kunnen oplossen maar ik kan niet zeggen dat het schroten ondertussen al vlot verloopt dus tegen de volgende brouwdag nog eens heel goed poetsen denk ik

Als je het mij vraagt is er toch iets mis met die molen. Ik heb mijn walsenmolen intussen al meer als 10 jaar (maar het is wel een Crankandstein) en heb het dus nog nooit voorgehad dat de rollen blijven steken. Als die walsenmolen niet tegen stof kan, dan stel ik me toch vragen over de kwaliteit ervan, zeker gezien schroten nu eenmaal stof met zich meebrengt.