Bijna geen schuimkraag

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo iedereen

Ik heb vorige mijn bier eens geproefd en met het inschenken (drukvat) kwam er nauwelijks een schuimkraag. Aan wat kan dit liggen?

Het bier dat ik gemaakt heb is een IPA (van ingredientenpakket van Brew Monkey). Ik heb het gebrouwen volgens het stappenplan, het heeft in de kelder vergist (+/- 3 weken), dan gebotteld en dan +/- 5 weken weer in de kelder (vergisten en na het bottelen in de kleder gestaan op +/- 20°) Daarna heb ik het in de koelkast gestaan en daar heeft het +/- 2 maanden gestaan (door examens niet kunnen drinken 😁), ik heb het gisteren pas geopend. Bij het meten van de SG waarden heb ik me vergist en iets fout gedaan waardoor ik het begin SG niet weet. Op de instructies van het drukvat staat dat ik maar 3g/l bier mag gebruiken ipv 7g/l bier.

Aan wat zou dit precies kunnen liggen? Ik vermoed dat er iets is mis gelopen tijdens het maischen, hier heb ik soms te hoge temperaturen gehad waardoor de enzymen hun werk niet goed hebben kunnen doen, of heeft dit enkel te maken met het aantal afgebroken suikers en niets met de schuim. Of zou dit kunnen liggen aan het drukvaatje, misschien niet genoeg druk bij het uitschenken? Ik heb het eens een paar dagen in de garage gezet, terug wat op hogere temperatuur. Nu had ik wat meer schuim, maar ik weet niet of ik meer druk heb gebruikt voor het inschenken.

Wat zijn de oorzaken nauwelijks een schuimkraag? In de foto kun je zien welk drukvat ik gebruik.

Alvast bedankt!

• Waarschijnlijk wel maar heb je een koolzuurstof patroon gestoken en daarna je CO2 kraan van de tap installatie al een beetje open gedraaid?

Heb zelf geen ervaring met deze Party vaatjes maar hier nog niet veel goeds over gelezen op het forum :(

:cup_with_straw: Water is pas lekker als het langs de brouwerij is gepasseerd :clinking_beer_mugs:

• Te hoge temperaturen kunnen de enzymen dood gemaakt hebben zodat je geen of heel weinig zetmeel hebt kunnen versuikeren. Eenmaal je boven de bovengrens bent gegaan kan er geen zetmeel meer afgebroken worden, enzymen dood is dood.

Altijd SG meten vóór het begin van de gisting, nu is het gissen en weet je niets.

• Te hoge temperaturen kunnen de enzymen dood gemaakt hebben zodat je geen of heel weinig zetmeel hebt kunnen versuikeren. Eenmaal je boven de bovengrens bent gegaan kan er geen zetmeel meer afgebroken worden, enzymen dood is dood.

Altijd SG meten vóór het begin van de gisting, nu is het gissen en weet je niets.

Ik weet het. Bij het meten van het begin SG heb ik me vergist en het verkeerde opgeschreven, hier ben ik pas later achter gekomen. Ik brouw nog met kookpotten en een vuur en vind het moeilijk om de juiste graden aan te houden tijdens het maichen. Ik ben nog maar een beginnende brouwer en uit mijn fouten moet ik leren. Maar het bier smaakt lekker, dit is misschien het belangrijkste en dan kan ik dit in een volgende brouwsel rekening mee houden dat ik zeker niet te hoog ga in mijn temperaturen.

Bedankt voor je hulp!

• Het al dan niet omzetten van zetmeel heeft geen invloed op de schuimkraag maar wel op het rendement.

De schuimkraag kan door veel dingen worden beïnvloed maar hier zou ik naar de volgende dingen kijken :

• Vergisten in een ruimte van 20°C wil niet zeggen dat het bier ook aan die temperatuur vergist. Zeker in de eerste dagen kan die temperatuur oplopen tot +5°C boven die ruimte temperatuur. Door die hoge temperatuur worden schuimnegatieve stoffen aangemaakt. Gecontroleerd vergisten is hier de oplossing voor, een koelkast kost niet zoveel geld en een inbird ook niet.
    • Om schuim te hebben moet je ook koolzuur hebben en dat is met die vaatjes vaak een probleem : er staat uit zichzelf maar het equivalent van 3g/l bottelsuiker op en het koolzuurpatroon dient om het bier door de leiding te duwen, niet om koolzuur op het bier te zetten. Dus heb je te weinig koolzuur om een mooie schuimkraag te krijgen. Die party-vaatjes zijn nutteloos en je kan beter bottelen in gewone flesjes bij 7 à 8 g/l. Dat zou het probleem ook moeten oplossen.
    • Misschien trap ik een open deur in maar het kan ook aan je glazen liggen. Sommige afwasmiddelen werken echt schuimnegatief. Probeer eens een tweede pint in hetzelfde glas te tappen en als je dan wel schuim hebt, heb je de schuldige gevonden.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Hoe kleiner de hoeveelheden hoe moeilijker het is om een constante temperatuur vast te houden.

Maischen doe ik in een ketel van 40L die in een waterbad staat wat ik elektrisch verwarm met weerstanden in het water. Hiermee kan het beslag perfect op de gewenste temperatuur houden tot op 1°C. nauwkeurig

Ketel links is de maischketel, rechts is de kookketel.

1k0.jpg

Na het maischen hevel ik het helder wort over, via die slang van de hevelfilter naar de kookketel, zonder afkoeling of oxidatie.

• Bedankt voor de tips, maar ik woon nog thuis en mijn moeder is een beetje tegen het uitbreiden. Ze vindt dat het bierbrouwen stinkt. Dus ik hou het voorlopig nog wat kleinschalig.

Kan ik misschien meer suiker toevoegen voor het bottelen in een drukvat of is dit een no-go en moet het wel degelijk 3g/l suiker blijven. Ik heb deze drukvaatjes gekregen en ging er vanuit dat het zou lukken met deze 3g/l suiker omdat het op de gebruiksaanwijzing staat.

• Ik weet het. Bij het meten van het begin SG heb ik me vergist en het verkeerde opgeschreven, hier ben ik pas later achter gekomen. Ik brouw nog met kookpotten en een vuur en vind het moeilijk om de juiste graden aan te houden tijdens het maichen. Ik ben nog maar een beginnende brouwer en uit mijn fouten moet ik leren. Maar het bier smaakt lekker, dit is misschien het belangrijkste en dan kan ik dit in een volgende brouwsel rekening mee houden dat ik zeker niet te hoog ga in mijn temperaturen.

Bedankt voor je hulp!

Ik brouw al zes jaar en werk ook nog altijd met kookpotten (en een paar emmers).

Werk je met elektrische verwarming of gas? Indien elektrisch, inductie of weerstand?

Ik maish altijd in een pot van 10 liter, waar ik twee grote katoenen badhanddoeken om heen draai. Wel oppassen dat de onderkant niet het vuur raakt (bij inductie is dit minder een probleem). Daarna doe ik er eerst mijn water in om op te warmen, dit warmt ook de handdoeken op. Tijdens een mash van 45 minuten daalt de temperatuur min of meer 2°, maar dat is niet erg. Van 65° naar 63° zit je bvb. in het meest efficiente gedeelte van beta-amylase omzetting.

Tijdens opwarmen roeren en voortdurend temperatuur meten. Wanneer temperatuur bereikt afzetten en laten zijn. Rekening houden met overshoot: wanneer je stopt op 65° zal de temperatuur bij inductie opwarmen zeker nog 1° doorschieten, bij een gewoon elektrisch fornuis wss zelfs meer.

Voor lichte bieren haal ik een efficiëntie van 80%, voor zwaardere 77,5%.

Mijn vrouw vindt brouwen wel lekker ruiken, mijn dochter niet.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Hoeveel druk de vaatjes aankunnen weet ik niet. Dit zal ik moeten opzoeken.

meer dan die 3 gr / liter mag je ze echt niet geven. Veiligheidshalve kun je overdrukventieltjes krijgen voor die vaatjes en iets hoger doseren, dan ben je steeds zeker dat je de meest toelaatbare druk op je vaatje hebt. Maar zoals hier aangehaald : een dag voordien je koolzuurpatroon aansluiten, kraantje lichtjes openen en in de frigo laten rusten geeft je al een betere saturatie.

He'll has a special place for Autocorrect.

• Danku voor de tips, dit ga ik een volgende keer eens proberen.

Werk je met elektrische verwarming of gas? Indien elektrisch, inductie of weerstand?

Tijdens een mash van 45 minuten daalt de temperatuur min of meer 2°, maar dat is niet erg. Van 65° naar 63° zit je bvb. in het meest efficiente gedeelte van beta-amylase omzetting.

Ik doe het ook met 2 kookpotten van 10l op een elektrisch vuur, ik denk dat het weerstand is.

Bedoel je dan dat ik het vuur mag afzetten tot het mag verhoogd worden naar de volgende temperatuur?

• Kan ik misschien meer suiker toevoegen voor het bottelen in een drukvat of is dit een no-go en moet het wel degelijk 3g/l suiker blijven.

Als je niet wil dat ze exploderen kan je beter bij die 3 g/l blijven. 7g/l is meer als het dubbele en dat komt niet goed. Ik heb het ooit meegemaakt en dat vaatje heeft het niet overleefd.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Danku voor de tips, dit ga ik een volgende keer eens proberen.

Ik doe het ook met 2 kookpotten van 10l op een elektrisch vuur, ik denk dat het weerstand is.

Bedoel je dan dat ik het vuur mag afzetten tot het mag verhoogd worden naar de volgende temperatuur?

Ja. Dat is wat ik doe.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Haha, als je er nog moet hebben, heb er nog 2 gevonden bij het opruimen van de vehuisspullen... :)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

• Heb ook last gehad van geen schuim krijgen, bij mij lag het denk ik toen aan een toevoeging. Had vlierbloesem (gedroogd) toegevoegd met laatste hopgift en mijn bier was lekker maar bleef plat. Dat in combinatie met te weinig bottelsuiker (3g/L) heb ik als schuldige aangeduid. Was bang voor bommetjes maar sinds ik 7g/L gebruik en vlierbloesem achterwege laat geen probleem meer. Na één week schuim op m´n 8% (weliswaar kort)

• Heb ook last gehad van geen schuim krijgen, bij mij lag het denk ik toen aan een toevoeging. Had vlierbloesem (gedroogd) toegevoegd met laatste hopgift en mijn bier was lekker maar bleef plat. Dat in combinatie met te weinig bottelsuiker (3g/L) heb ik als schuldige aangeduid. Was bang voor bommetjes maar sinds ik 7g/L gebruik en vlierbloesem achterwege laat geen probleem meer. Na één week schuim op m´n 8% (weliswaar kort)

Oke, ik kan het eens proberen. Maar ik wil niet dat het gaat exploderen. Heb jij een overdrukventiel op je drukvat zitten of niet. Ik heb dit namelijk niet dus misschien gaat dit dan wel gevaarlijker zijn

DDM hoeveel liter is het drukvat

• wel ja, met drukvaten heb ik nog geen ervaring. Ik doe op fles en daar kan je geen overdrukventiel ofzo opzetten natuurlijk (je hebt natuurlijk zo´n flesdrukmetertje maar da´s weer iets anders). Ik heb het wel altijd mooi presenteren gevonden zo eigen bier op tap dus ik volg je ervaringen hier mee. :)

• Oke, ik kan het eens proberen. Maar ik wil niet dat het gaat exploderen. Heb jij een overdrukventiel op je drukvat zitten of niet. Ik heb dit namelijk niet dus misschien gaat dit dan wel gevaarlijker zijn

DDM hoeveel liter is het drukvat

Ik heb er 2 van 5l. Ze bestaan ook in 2l, 3l en 10l. Ik ben er wel niet zo tevreden over. Het bier dat er uit komt is onvoldoende gecarboniseerd. Als ik het de volgende keer gebruik ga ik bottelsuiker en bottelgist toevoegen. Misschien helpt dat.

• Heb ook last gehad van geen schuim krijgen, bij mij lag het denk ik toen aan een toevoeging. Had vlierbloesem (gedroogd) toegevoegd met laatste hopgift en mijn bier was lekker maar bleef plat. Dat in combinatie met te weinig bottelsuiker (3g/L) heb ik als schuldige aangeduid

De vlierbloesem was het probleem niet, ik heb dat ook al gebruikt. De 3g/l daarentegen zorgt wel voor een slechte schuimkraag.

Life begins at 1.050

• Opletten met deze vaatjes ze kunnen ook imploderen:

Ik had dit vaatje, dat bijna leeg was, te lang in de koelkast laten staan :S

Zit er nu aan te denken, dan was de druk in het vaatje toch weg eigenlijk, mocht er bvb 0,5 Bar opzitten gaan ze niet imploderen toch... :thinking_face:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

• Zit er nu aan te denken, dan was de druk in het vaatje toch weg eigenlijk, mocht er bvb 0,5 Bar opzitten gaan ze niet imploderen toch... :thinking_face:

Ik kan me het niet 100% meer herinneren maar ik dacht dat tijdens het tappen van de laatste biertjes de CO2 patroon leeg was en het bier dat er nog in zat ondertussen wat was opgewarmd en door dit terug in de koelkast te zetten is er onderdruk ontstaan denk ik. Het is uiteindelijk maar geïmplodeerd nadat ik het opnieuw uit de koelkast nam om opnieuw een biertje uit te tappen. Ik schrok me natuurlijk een bult ^^

Ik heb er 2 van 5l. Ze bestaan ook in 2l, 3l en 10l. Ik ben er wel niet zo tevreden over. Het bier dat er uit komt is onvoldoende gecarboniseerd. Als ik het de volgende keer gebruik ga ik bottelsuiker en bottelgist toevoegen. Misschien helpt dat.

Mijn ervaring met die 5L minivaatjes is dat ik wel redelijk veel schuim heb maar daarentegen ook geen of veel te weinig bubbels in mijn bier. (Ik gebruik 0,35 gr F2 bottelgist en 3g/L kristalsuiker voor 4,7 L bier en heb er ook drukventielen op zitten).

Maar omdat deze bubbels dan nog snel verdwijnen moet je je bier dan ook snel opdrinken eens je er aan begint.

Op dit moment heb ik er nog 2 vaten staan die gevuld zijn met bier maar omdat we door corona nog steeds geen grote groep mogen uitnodigen ben ik er nog niet aan begonnen.

5 L bier alléén opdrinken binnen enkele dagen is me toch ietsjes te veel :saint:

• Ik heb er 2 van 5l. Ze bestaan ook in 2l, 3l en 10l. Ik ben er wel niet zo tevreden over. Het bier dat er uit komt is onvoldoende gecarboniseerd. Als ik het de volgende keer gebruik ga ik bottelsuiker en bottelgist toevoegen. Misschien helpt dat.

Dit kan ik ook wel eens proberen. Maar als je bottelgist gebruikt waar kan je dit best bewaren als je niet alles opgebruikt, of moet je dit vrij snel opgebruiken?

• Er staat altijd een Best Before Date op de verpakking en als je de gist koel en droog bewaard dan klopt die datum wel maar ik neem, voor het kleine bedrag dat die bottelgist maar kost, geen risico en vervang het ieder jaar.

Zelfs "best before" lijkt me geen enkel probleem om langer te bewaren, uiteraard indien op correcte wijze bewaard (luchtdicht en gekoeld). Anders zou er iets staan à la "te gebruiken tot" denk ik ...

• Dank u. Hoe lang is het ongeveer houdbaar op deze manier?

Ik denk dat mijn zakje CBC-1 op deze manier al drie of vier jaar in mijn frigo ligt.

Ter vergelijking, ik heb ooit een doos met gedroogde broodgist vijf jaar in mijn koelkast gehad, en ik heb er nooit problemen mee gehad. De gist bleef actief.

Je biergist goed afsluiten in je frigo is om contaminatie te vermijden. Aangezien brood veel sneller wordt klaargemaakt dan bier, is dit geen langetermijnprobleem voor brood, maar wel voor biergist.

• Ik heb begin februari een blond bier gebrouwen en heb er gisteren een open gedaan. Nu was het bier heel plat en geen schuimkraag.

Tijdens het maichen heb ik de temperatuur goed constant kunnen houden en heel de tijd blijven roeren, na het brouwen kwam ik op een beginSG 10 punten te laag dan op het recept. Het eindSG was ook 10 punten lager dan op het recept dus met mijn alcoholpercentage zit ik goed. Tijdens de gisting heeft het 3 weken rond de 18° gestaan ('s nachts koelde het er wel af, tot welke temperatuur het dan ging weet ik niet). Ook de nagisting heeft op dezelfde plaats gestaan. Voor het bottelen heb ik 7 à 8g suiker/l bier gebruikt. Ik heb het deze keer in flesjes gedaan.

Ik vroeg me af of ik dit nog zou kunnen oplossen, dat het bier niet plat is en een schuimkraag heeft. Zou ik dit nog kunnen oplossen of lukt dit niet meer?

• En hoe lang staat het nu na te gisten in de fles ?

Heb je ook bottelgist gebruikt ?

En op welke temperatuur staat het nu voor gisting op de fles ?

Ik heb het bier op 26 februari gebotteld en heeft ook op 18° gestaan. 's nachts is de temperatuur wel wat gedaald denk ik maar ik weet niet hoe ver deze gedaald is. Ik heb donderdag 1 flesje in de ijskast gezet en vrijdag geopend. Het heeft z'n 3 à 4 weken staan na te gisten in de fles. Ik heb geen bottelgist gebruikt. Ik heb dit nog nooit gedaan. De 1e keer had ik hier geen problemen mee, enkel de 2 laatste keren.

• Het is nu te zien welk alcohol % je bier is en of de gebruikte gist tegen zijn limieten zit

Kan zijn dat het percentage alcohol te hoog is voor de gist die je gebruikt hebt .

Normaal zou er na een maand toch iets van druk op de fles moeten zitten , zelfs bij 18°

Denk dat de gist zo dood als een :worm: is

Bottelgist (F2) hydrateren , alle flessen openen en per flesje een druppel of 3 gehydrateerde gist bij doen en weer sluiten en warm wegzetten als het kan boven de 20°

en niet te lang bewaren wegens oxidatie , maar zal wel meevallen heb het ook tegengekomen .

uit een goede kraan stroomt geen water

• Het alcoholpercentage is ongeveer 6.5%. Welke gist het is weet ik niet, het is een pakket.

Misschien is het teveel schommeling tijdens de nagisting geweest. Want 's nachts is het daar wel afgekoeld in de kelder denk ik, maar weet niet hoeveel.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue