Hallo iedereen
Ik heb vorige mijn bier eens geproefd en met het inschenken (drukvat) kwam er nauwelijks een schuimkraag. Aan wat kan dit liggen?
Het bier dat ik gemaakt heb is een IPA (van ingredientenpakket van Brew Monkey). Ik heb het gebrouwen volgens het stappenplan, het heeft in de kelder vergist (+/- 3 weken), dan gebotteld en dan +/- 5 weken weer in de kelder (vergisten en na het bottelen in de kleder gestaan op +/- 20°) Daarna heb ik het in de koelkast gestaan en daar heeft het +/- 2 maanden gestaan (door examens niet kunnen drinken ), ik heb het gisteren pas geopend. Bij het meten van de SG waarden heb ik me vergist en iets fout gedaan waardoor ik het begin SG niet weet. Op de instructies van het drukvat staat dat ik maar 3g/l bier mag gebruiken ipv 7g/l bier.
Aan wat zou dit precies kunnen liggen? Ik vermoed dat er iets is mis gelopen tijdens het maischen, hier heb ik soms te hoge temperaturen gehad waardoor de enzymen hun werk niet goed hebben kunnen doen, of heeft dit enkel te maken met het aantal afgebroken suikers en niets met de schuim. Of zou dit kunnen liggen aan het drukvaatje, misschien niet genoeg druk bij het uitschenken? Ik heb het eens een paar dagen in de garage gezet, terug wat op hogere temperatuur. Nu had ik wat meer schuim, maar ik weet niet of ik meer druk heb gebruikt voor het inschenken.
Wat zijn de oorzaken nauwelijks een schuimkraag? In de foto kun je zien welk drukvat ik gebruik.
Alvast bedankt!