Gebruik stoomcondensor

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Tijdens het voorbije kerstweekend ben ik aan het nadenken geweest over de afvoer van de waterdamp tijdens het koken. Ik brouw namelijk in mijn garage in de kelder van een appartementsgebouw. Voor het koken rolde ik mijn grainfather altijd richting inrijpoort zodat de 'hinder' voor de buren min of meer beperkt blijft.

Op zoek naar 'oplossingen' kwam ik op het net enkele enkele youtube-filmpjes tegen over het gebruik van de stoomhoed bij de brewtools brouwketel. Er werd daar o.a. verteld dat het verlies aan water veel minder is t.o.v. het koken zonder deksel (wat ik tot hiertoe altijd gedaan heb). Ze verkopen zelfs een stoomcondensor.

Ik zou dit ook kunnen doen met mijn grainfather, van mijn andere activiteiten heb ik hier de nodige hardware voor. Wat ik me hierbij afvraag is of de kwaliteit van het bier hieronder gaat lijden. Ik vraag mij ook af of er kwaliteitsverlies is indien ik de waterdampen terug laat condenseren in de ketel.

Graag jullie advies!

• Veel professionele installaties voor brewpubs etc zijn uitgerust met een stoomcondensor. Of je de damp nu gewoon laat 'uitwaaien' of hem condenseert in de afvoer maakt voor de kwaliteit van je bier niets uit, zo lang je voldoende uitdampt en zeker niet terug in de ketel condenseert, want dan breng je de zorgvuldig uitgedampte DMS gewoon terug in je ketel.

He'll has a special place for Autocorrect.

• Veel professionele installaties voor brewpubs etc zijn uitgerust met een stoomcondensor. Of je de damp nu gewoon laat 'uitwaaien' of hem condenseert in de afvoer maakt voor de kwaliteit van je bier niets uit, zo lang je voldoende uitdampt en zeker niet terug in de ketel condenseert, want dan breng je de zorgvuldig uitgedampte DMS gewoon terug in je ketel.

Weer iets bijgeleerd, dat van die DMS wist ik echt niet. Hoog tijd dus dat vrijdag de brouwcursus (theorie) bij edx start!

Daar is aan de binnenkant van de kookketel een goot rondom gemaakt die alle condens uit de dikke ronde hoed en de schouw opvangt en naar de riool afvoert.

De stoomafvoer bij mijn grainfather zou maar een 5-tal cm zijn, denkelijk te weinig om de damp snel genoeg af te voeren.

• Een kookketel in een brouwerij is helemaal gesloten aan de bovenkant, er zit wel een deurtje in. Op de baan naar Mechelen kan/kon je ze zien bij die brouwerij aldaar, die grote ajuinvormige koper ketels.

De goot bij brouwerijketels die 10000 of meer liter bevatten voert geen stoom af maar condenswater. Die goot is zo'n 20cm breed.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue