Het moest ooit eens gebeuren …

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag was normaal botteldag, alles mooi klaargezet, flesjes uitgebreid gekuist en toen ik het gistvat opendeed … een pellicle!

Toegegeven, ik zal een beetje (te) lui zijn geweest bij het reinigen/ontsmetten van die batch, maar ik verdenk ergens ook de grote hoeveelheid fruitvliegjes op de brouwdag :/

De geur is in ieder geval heerlijk! Het was oorspronkelijk een herfstige amber saison met wat rogge, bramling X, en be-134. Een zuurtje gaat daar denk ik wel bij passen.

Hoe kan ik dit nu best verder aanpakken? Dicht laten onder waterslot, of toch af en toe wat verse lucht bij laten? En hoe lang kan ik dit best laten staan voor het bottelen (voor de smaakontwikkeling en om bommetjes te vermijden)?

Overigens is mijn plastic speidelvat nu ook gedregradeerd tot zuurbier vat vrees ik (en de recente batch Irish red ale die erin zit ook) ^^

Sfeerfoto’tje:

• Ik zou deze voorzichtig afhevelen van onder die pellicule en dan even onder waterslot laten staan. Als het waterslot een week lang niets meer doet, zou ik bottelen.. gaat er dan nog wat Brett mee, dan zal deze pas zeer langzaam verder gaan vergisten en heb je best wel een half jaar voor die brett - als die nog aanwezig is- voor overcarbonisatie kan zorgen..maar mogelijk heb je ook acetobacter mee te pakken... dan is het zaak om snel te bottelen en te drinken, want dit evolueert steevast naar bierazijn.. wat ook een eindproduct kan zijn , dan heb je meteen genoeg azijn voor 20 jaar te koken of menig jaar de ramen mee te poetsen.

Ik weet niet of je je gistvast meteen naar de lambic regionen moet degraderen ... ik denk dat je dat nog effectief kan ontsmetten, maar dan zal je wel vrij drastisch aan de slag moeten metchemi pro caustic of bijtende soda.. lang genoeg maar niet te lang, want in een plastieken omgeving wil die wel eens geur en smaak nalaten..

• janmetdepet niet vloeken in aanwezigheid van Lambiek en Geuze liefhebbers. ;) ;)

Laten staan, afblijven, sporadisch beluchten, en over een jaar genieten van een topbier.

Dit kan een verrassing worden, wordt het te zuur, een jong bier maken, steken en je hebt een Geuze.

Acetobacter daar lacht een Brettanomyces mee, genoeg zuurstof en de Aceto krijgt het op zijn Bacter.

• janmetdepet niet vloeken in aanwezigheid van Lambiek en Geuze liefhebbers. ;) ;)

Laten staan, afblijven, sporadisch beluchten, en over een jaar genieten van een topbier.

Dit kan een verrassing worden, wordt het te zuur, een jong bier maken, steken en je hebt een Geuze.

Acetobacter daar lacht een Brettanomyces mee, genoeg zuurstof en de Aceto krijgt het op zijn Bacter.

william: zelf ook niet vloeken he, niet beluchten tenzij je een heel zuur bier wil met aceton-smaak. Is mij ooit overkomen bij een kriek met Roeselare Blend. Gistvat dichtlaten dus!

• Ik werk met glazen mandflessen en pet. Ik gebruik eiken snippers voor het houteffect. Je gummi of siliconen stop laat in principe ook wat lucht door, op een paar jaar tijd is dit in principe voldoende. Is je lambiek toch niet zuur genoeg , dan volstaat het om de stop eventjes te verwijderen en er direct terug op te zeten. Dat is althans mijn ervaring.

• Merci allemaal!

Na wat opzoekwerk (oa Milk the funk wiki) vermoed ik inderdaad dat dit een Brett gaat zijn, hoewel er nog altijd een bacterie bij kan zitten. 30 IBU en een gasket en werkend waterslot , zou lacto en aceto toch redelijk moeten uitsluiten, en het gebrek aan een diacetylgeur komt ook niet overeen met pediococcus.

Ik ga het idd een tijdje laten staan en hopen dat er wat moois uit komt ^^ wordt vervolgd …

Ik ben niet zo vloekerig hoor, noch zal ik uw voorliefde voor wilde bieren vervloeken, integendeel...maar ik wou de mogelijkheid aangeven om het bier in zijn huidige nog niet zure toestand te redden en te bottelen, al dan niet met of zonder lichte brett..wat in beide gevallen zeer smakelijk bier zal opleveren..je hoeft niet altijd te wachten tot het gueuze of lambic is

• Nog een vraagje:

De saison met “infectie” zit al ruim 7 weken op een secundair gistingsvat (14L royal bubbler).

Hieronder een foto van de gisttrub die in die weken nog is neergeslagen

Wat is wijsheid? Komende dagen overhevelen naar een mandfles, of op de gisttrub laten staan de komende maanden?

Ik ben geneigd over te hevelen voor de zekerheid, zodat er geen autolyse of andere minder aangename dingen gebeuren …

• Er blijft wel continue lichte activiteit in het waterslot, en het ruikt een beetje naar een vlaams roodbruin, nl een zoetere geur, waarschijnlijk van de rogge en caramouten, in combinatie met iets zuurs.

SG meten of proeven heb ik nog niet gedaan, het vat is niet meer open geweest sinds de eerste foto, om zuurstof (en azijnzuurvorming) te vermijden