Doen zoals klassiek bij de geuze en kriek, na ingieten deden zij die het graag zoet hadden een klontje suiker in hun bier dat 'gestampt' werd. Zelf houd ik van de coplexe aciditeit van framboos en (zure) kriek maar dat is persoonlijk (laatste brouwsel met framboos was een tarwebier met 2 kg framboos op 20l).

Frambozenbier
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Doen zoals klassiek bij de geuze en kriek, na ingieten deden zij die het graag zoet hadden een klontje suiker in hun bier dat 'gestampt' werd.
Of een scheutje grenadine doen er velen in
-
Of een scheutje grenadine doen er velen in
Heiligschennis! Drink dan geen Lambiek, koop limonade. 😤
-
Sorbitol is ook een optie. Maar of het chemische brol is of niet, dat weet ik niet?
-
Heiligschennis! Drink dan geen Lambiek, koop limonade. 😤
Dat is voor de vrouwkes hé
, maar zal er nog overhebben om eens te proeven , een jaar oud is het , verleden jaar niet meegebracht naar het VHM , het was mijn allereerste Frambozenbier die ik gebrouwen heb
-
Dat is voor de vrouwkes hé
, maar zal er nog overhebben om eens te proeven , een jaar oud is het , verleden jaar niet meegebracht naar het VHM , het was mijn allereerste Frambozenbier die ik gebrouwen heb
De vrouwkes die de overschot aan oud bier krijgen.. foei foei foei
-
Sorbitol is ook een optie. Maar of het chemische brol is of niet, dat weet ik niet?
het is in principe een natuurlijke zoetstof, ze is van nature in appels, peren, pruimen, bramen ... aanwezig. Maar ik betwijfel of het poeder dat je aankoopt ook daar uit gewonnen wordt. Dat gezegd zijnde vind ik het geen dankbaar alternatief, want je hebt er schandalig veel van nodig ( minder zoetkracht dan gewone suiker ), en dat geeft dan toch weer een bijsmaak
-
Ik heb er vorig jaar een vloeibare versie van gebruikt bij een kersenwijn en de hoeveelheid die je nodig had viel nog goed mee. Het had ook niet echt bijsmaakjes zoals Stevia wel eens heeft.
Maar zoals je zegt : de bron ervan, daar kan je enkel naar raden.
-
wat is niet teveel tagatesse. 1 gram per liter of 1 gram per 5 liter. Kheb geen idee.
-
-
Sucralose is een goed alternatief om aan te zoeten. Weinig bijsmaken en je hebt er maar heel weinig van nodig (600 keer zoeter dan suiker).Sucralose
Dat vind ik nu net niet. Na vergisting vind ik dat chemisch smaken. 🤷🏼♂️
-
Dat vind ik nu net niet. Na vergisting vind ik dat chemisch smaken. 🤷🏼♂️
T.t.z. ik heb eens de klontjes van Ti’ light laten gisten in wat water en het resultaat had toch een chemische smaak.
-
Ik heb er vorig jaar een vloeibare versie van gebruikt bij een kersenwijn en de hoeveelheid die je nodig had viel nog goed mee. Het had ook niet echt bijsmaakjes zoals Stevia wel eens heeft.
-
Wel een apart analyse certificaat. zware metalen 5 mg/kg (schijnbaar op lood gebaseerd) zonder vermelding waar behalve nikkel en lood (1,1 mg/kg) de rest vandaan komt.
Maar ja…… het wordt sterk verdund
.
Maar daargelaten… hoe zoet bv Liefmans hun vruchtenbiertjes aan?
-
Kun je aangeven in welke verhouding deze voor jou prima was? Wil er mijn fruitig biertje mee aanzoeten. Heb je het toegevoegd in de flesjes, of anders?
-
Sucralose is een goed alternatief om aan te zoeten. Weinig bijsmaken en je hebt er maar heel weinig van nodig (600 keer zoeter dan suiker).Sucralose
Gebruikte je 1 zoetje per flesje, of anders? Zoek nog iets om mijn fruitig biertje, die ik over twee weken ga bottelen, mee aan te zoeten.
-
Kun je aangeven in welke verhouding deze voor jou prima was? Wil er mijn fruitig biertje mee aanzoeten. Heb je het toegevoegd in de flesjes, of anders?
Nooit gebruikt hoor.😉
-
Gebruikte je 1 zoetje per flesje, of anders? Zoek nog iets om mijn fruitig biertje, die ik over twee weken ga bottelen, mee aan te zoeten.
Nog nooit zelf gebruikt maar op de website van AH staat : 1 zoetje heeft dezelfde zoetkracht als 1 theelepel suiker ... en een theelepel komt overeen met 3gr. Vraag is hoe zoet wil je het hebben ?
-
Nooit gebruikt hoor.😉
Maar walter dus wel.
-
Ik heb een 200 ml van het bier gebruikt als test. Daar een klein beetje afgewogen zoetstof bij en proeven maar. Hoeveel per l weet ik niet meer (geen aantekening van gemaakt)
-
Maar walter dus wel.
Klopt, vorig jaar gebruikt om een kersenwijn aan te zoeten naar een "lambrusco" . Je hebt er niet zoveel van nodig, op een 8 liter heb ik 150ml gebruikt en dat gaf een zoet resultaat (zoals lambrusco dus).
-
Nog nooit zelf gebruikt maar op de website van AH staat : 1 zoetje heeft dezelfde zoetkracht als 1 theelepel suiker ... en een theelepel komt overeen met 3gr. Vraag is hoe zoet wil je het hebben ?
Gemiddeld, dan 1 zoetje doen?
-
Gemiddeld, dan 1 zoetje doen?
Ik zou toch ff een test er aan wagen. Bv 1 zoetje in 300 ml en proeven voordat je gaat bottelen
Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.