IPA hop toevoegen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste collegabrouwers,

Ik wil zaterdag voor het eerst een single hop IPA gaan brouwen. Ben nu bezig met een recept samen te stellen. Zie in de voorbeelden (Brewfather) na het koken vaak een hopstand van een x aantal minuten op een x aantal graden genaamd "aroma", daarna nog koudhoppen. Is deze stand inderdaad na het koken? Koel je daarna verder terug om te gaan Vergisten?

Bedankt voor jullie reacties.

• Beste collegabrouwers,

Ik wil zaterdag voor het eerst een single hop IPA gaan brouwen. Ben nu bezig met een recept samen te stellen. Zie in de voorbeelden (Brewfather) na het koken vaak een hopstand van een x aantal minuten op een x aantal graden genaamd "aroma", daarna nog koudhoppen. Is deze stand inderdaad na het koken? Koel je daarna verder terug om te gaan Vergisten?

Bedankt voor jullie reacties.

Bij een hopstand koel je eventjes tot 70-80 graden en dan voeg je de hop toe, na ongeveer een half uurtje koel je dan verder. Het doel hierbij is dat je idd meer aroma uit je hop haalt en minder bitterheid.

Wat betreft amarillo of cascade, beide zijn goede keuzes. Ik heb beide eens gecombineerd met een kveik gist deze zomer en dat is best goed uitgedraaid. Veel succes! 😉

• Bij een hopstand koel je eventjes tot 70-80 graden en dan voeg je de hop toe, na ongeveer een half uurtje koel je dan verder. Het doel hierbij is dat je idd meer aroma uit je hop haalt en minder bitterheid.

Wat betreft amarillo of cascade, beide zijn goede keuzes. Ik heb beide eens gecombineerd met een kveik gist deze zomer en dat is best goed uitgedraaid. Veel succes! 😉

Heb net even wat gelezen over de Kveik. Wil die van Mangrove gaan gebruiken. Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten als ik dit type gist gebruik.

• Heb net even wat gelezen over de Kveik. Wil die van Mangrove gaan gebruiken. Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten als ik dit type gist gebruik.

Kveik-giststammen komen van oorsprong uit Noorwegen. Ze hebben de eigenschap om erg snel en op hoge temperatuur hun werk te doen, vandaar dat ik dit bier in de zomer gebrouwen heb, in deze periode van het jaar zou het wel wat energie kunnen kosten om je gistvat op 28-30°C te houden (ze kunnen zelfs moeiteloos 35°C aan).

• Ik heb een single hop pils gebrouwen met amarillo en die kwam er zeer goed uit. Echter was ik die na 3 maanden wat beu door de eenzijdigheid door enkel 1 hop te gebruiken. Toen heb ik dezelfde gebrouwen 50/50 met Nelson sauvin en die raakte ik niet beu. Dus vanaf nu zal ik zelf even de piste verlaten om single hops te brouwen. Je hebt altijd meer diepgang bij gebruik van meerdere hoppen. Maar om ingrediënten te leren kennen is smash/single hop een zeet goede leerschool en beide hoppen die je voorstelt lenen er zich wel toe.

• Mijn enig single hop bier is eentje op Nelson. Verder lijken mij beide hopsoorten zeker geschikt. Maar ook de 3C's (citra, centennial, cascade) gaan hier regelmatig de pot in. Laatste 2 brouwsels aroma met Mandarina en Mosaic. Teveel keuze dus 😉. Maar mss zeker zo belangrijk (m.i.) is het tijdstip van toevoegen. Ook daar kan je enorm spelen. En dan hebben we het nog niet over de gisten gehad ... Succes alvast met je brouwsel

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Ik heb een single hop pils gebrouwen met amarillo en die kwam er zeer goed uit. Echter was ik die na 3 maanden wat beu door de eenzijdigheid door enkel 1 hop te gebruiken. Toen heb ik dezelfde gebrouwen 50/50 met Nelson sauvin en die raakte ik niet beu. Dus vanaf nu zal ik zelf even de piste verlaten om single hops te brouwen. Je hebt altijd meer diepgang bij gebruik van meerdere hoppen. Maar om ingrediënten te leren kennen is smash/single hop een zeet goede leerschool en beide hoppen die je voorstelt lenen er zich wel toe.

Heb inmiddels Cascade, Citra en Amerillo besteld, dus ga toch maar direct een aantal hoppen gebruiken. Ik zal het recept delen voor feedback als ik het klaar heb.

• Onderstaand was het recept wat ik heb gebrouwen, goed gelukt. Gisteren geproefd voor het eerst. Een heerlijk hoppige IPA met een mooi kleurtje!

27-12-2021 - IPA - ERWIN - BREW MONK

American IPA

6.0% / 13.8 °P

Recept door

ERWIN ROEFS

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L

73.5% efficiëntie

Batchvolume: 21 L

Kooktijd: 60 min

Maischwater: 20.02 L

Spoelwater: 9.36 L @ 78 °C