Houdbaarheid Hop

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wie zocht er hier ook alweer overjarige hop?

Maar ik gebruik hier nog wel een hop uit 2017, die is hier vanaf de hoppeboer rechtstreeks de vriezer in gegaan. Als ik het nodig heb ontdooi ik een deel en gebruik het.

Als die hop goed ruikt (niet kazig) en als die vacuum ingevroren is geweest is, kan die nog goed zijn. Een beetje thee ervan zetten, ruiken en proeven.

• Hier onder de houdbaarheid van hop in de ongeopend originele verpakking van de hop boer. (= 5 Kg verpakkingen)
    Hou er rekening mee dat men bij het herverpakken naar kleien verpakkingen de verpakking al minstens 1x geopend heeft, en je zelf ook nog eens deze kleien verpakking vermoedelijk ook nog eens hebt geopend.
    Conclusie, je mag onderstaande houdbaarheid echt als maximaal beschouwen (ongeacht dat je zelf je hop achteraf zelf vacuum verpakt in de vriezer gaat bewaren)

Bron

Ik gebruik hoppellets die meer dan 2 jaar oud zijn al niet meer als late hopgift (aroma hop, whirlpool, dryhoppen). daar wij steeds over her verpakte hop gebruiken.
    Het aroma en smaak verschil tov niet overjaarse pellets is daar veel te groot voor, (zelfs al heb je die verpakking nooit open gehand.)
    Ik heb het met schade en schade mogen leren. Dit is ook een van de reden waarom ik nog principieel enkel nog hop koop waarvan de alfazuren jaartal en oorsprong geafficheerd zijn.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Wat wordt er precies bedoeld met "whirlpool dryhoppen"? Is dat na het koken het terugbrengen naar een 72 graden (of andere temp) en dan met de whirlpool aan nog een bepaalde tijd op een bepaalde temperatuur aromahop zijn werk laten doen?

• Wat wordt er precies bedoeld met "whirlpool dryhoppen"? Is dat na het koken het terugbrengen naar een 72 graden (of andere temp) en dan met de whirlpool aan nog een bepaalde tijd op een bepaalde temperatuur aromahop zijn werk laten doen?

Er moest sowieso al een komma staan tussen "whirlpool" en "dryhoppen" ( sorry mijn schuld)
    Hop in de whirlpool = Hop toevoegen als je de wort eerst tot een bepaalde temperatuur gekoeld hebt, Optioneel kan je vervolgens ongeveer bij die temperatuur nog wat naroeren en dan ga je pas verder koelen.
    Afhankelijk van de temperatuur waartoe je de wort koelt en de whirlpool tijd geeft dit een andere smaak vorming (bij het gebruik van de zelfde hop)

Dryhoppen = hop toevoegen tijdens of na de vergisting. (en na de vergisting mag je ruim interpreteren, vb dit is zelfs ook via een hop rocket die in de tapleiding van een biervat naar de tapkraan is gemonteerd)

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Hieronder mijn eerste opzet voor het recept wat ik wil brouwen. Feedback is welkom. Vragen die ik in ieder geval heb:

- Welk vergistingschema past het best bij gekozen gist?

- hoelang moet de navergisting zijn bij een IPA?

- special B wel/niet doen om een wat meer donkere kleur krijgen?

- 1 of twee zakjes gist?

- Logisch maischschem?

11-12-2021 IPA - ERWIN - BREW MONK

Specialty IPA

5.5% / 13.2 °P

Recept door

ERWIN ROEFS

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L

73.5% efficiëntie

Batchvolume: 21 L

Kooktijd: 60 min

Maischwater: 19.5 L

Spoelwater: 9.68 L @ 78 °C

Totaal water: 29.18 L

Kookvolume: 25.4 L

SG voor koken: 1.047

Kenmerken

Begin SG: 1.053

Eind SG: 1.011

IBU (Tinseth): 79

BU/GU: 1.48

Kleur: 34.5 EBC

Maischen

Temperatuur — 67 °C60 min

Mash Out — 76 °C10 min

Mouten (5 kg)

4 kg (80%) — Dingemans Pale Ale — Graan — 7 EBC

800 g (16%) — Weyermann Caramunich II — Graan — 120 EBC

200 g (4%) — Castle Malting Chateau Special B — Graan — 300 EBC

Hop (290 g)

20 g (18 IBU) — Amarillo 7.5% — Koken60 min

20 g (16 IBU) — Cascade 6.7% — Koken60 min

10 g (7 IBU) — Amarillo 7.5% — Koken30 min

10 g (7 IBU) — Cascade 6.7% — Koken30 min

5 g (6 IBU) — Citra 12.2% — Koken30 min

10 g (4 IBU) — Amarillo 7.5% — Koken10 min

10 g (4 IBU) — Cascade 6.7% — Koken10 min

5 g (3 IBU) — Citra 12.2% — Koken10 min

30 g (4 IBU) — Amarillo 7.2% — Aroma30 min hopstand @ 77 °C

30 g (3 IBU) — Cascade 6.7% — Aroma30 min hopstand @ 77 °C

30 g (6 IBU) — Citra 12.2% — Aroma30 min hopstand @ 77 °C

40 g — Amarillo 7.2% — Koudhop5 dagen

40 g — Cascade 6.7% — Koudhop5 dagen

30 g — Citra 12.2% — Koudhop5 dagen

Hopstand op 77 °C

Gist

1 pkg — Fermentis US-05 Safale American 81%

Vergisten

Hoofdvergisting — 20 °C5 dagen

Navergisting — 20 °C14 dagen

5 dagen koudhoppen na 5 dagen hoofdvergisting

• Sommige die zuur bier willen maken, hebben graag hop van 5 jaar oud of ouder, en nee die ruikt niet naar zweetvoeten, maar naar zweetpoten. (kaasgeur, zeggen ze)

Gebruik hier hop van 2019 en die wordt steeds beter.

In "American Sour Beers" gebruiken Dave & Becky Pyle hop van 10 jaar oud. (pagina 150-153)

• Persoonlijk zou ik de eerste dagen op 18 graden vergisten, dus ook koelen tot 18. Makkie met de huidige water temperatuur.

Met deze hoeveelheid late en kouddhop kun je de eerste hopgift wel weglaten. Tenzij je van een IPA met harde bitterheid houd. Zonder die eerste wordt je bier bitter genoeg, en je hebt ook nog flink wat hop op 30 minuten staan. Ik zit nu net aan een ale met een onse Citra daarin (13 liter batch) met vrijwel uitsluitend late hopgiften en die is bitter genoeg, eigenlijk al "te".

• Serge in het artikel spreekt men van een whirlpool temperatuur van 95, 85 of 75°C (met elk z'n voordelen).

Bij het whirlpolen voeg ik steeds hop toe bij +-78°C en laat dit dan +-30min afgedekt staan.

Maar als je gaat whirlpolen op 95°C of 85°C riskeer je dan niet dat er ook alfazuren worden onttrokken aan de whirlpoolhop (wat eigenlijk niet de bedoeling is) ? Riskeer je bovendien ook niet dat de bitterhop hierdoor ook nog voor extra IBU's gaat zorgen wat uw bier bitter gaat maken dan gewenst ?

• Dus beter om twee pakjes te doen?

Ik heb de hopgift bij start kook laten vervallen.

• Hierbij de bijgewerkte versie naar aanleiding van de feedback.

11-12-2021 - IPA - ERWIN - BREW MONK

American IPA

6.3% / 14.5 °P

Recept door

ERWIN ROEFS

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L

73.5% efficiëntie

Batchvolume: 21 L

Kooktijd: 60 min

Maischwater: 20.8 L

Spoelwater: 8.86 L @ 78 °C