Een stout voor junior

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Omdat hij zo zijn best heeft gedaan voor zijn examens en er goed door is, vind ik dat ik hem ook eens mag verwennen met een bier dat hij heel graag drinkt. En aangezien het ook nog eens een bier is dat ik zelf lust én het al heel lang geleden is dat ik er nog eentje heb gebrouwen, ga ik nog eens een dry stout brouwen. Met een kleine twist door er havermout (echte mout, geen ontbijtgranen) aan toe te voegen voor een iets gladder mondgevoel.

Dit zou hem moeten worden :

External Content www.brewersfriend.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

• Mooi gebaar Walter, hier is de bandit blond ook in de smaak gevallen, samen gebrouwen dat is blijkbaar een reden om het nog lekkerder te vinden.

De s-04 is een gist die ik vaker heb gebruikt voor een stout.

De IBU mag wat hoger denk ik, of hij moet het niet bitter willen

• Een frisse stout, best wel heeeel erg lekker :thumbup:

Inderdaad IBU zou ik optrekken naar ca 35. En misschien het pilsmout vervangen door pale of een 10% van het pilsmout vervangen door Vienna.

En tip is om 3 -5% crystal malt toe te voegen TF, 60L. Mijn laatste 2 Stouts zijn daarmee behoorlijk “ opgeknapt”.

Ik gebruik voor een dry stout meestal inmaischen op 60C (10 min), 60 min op 66C en 70C tot er geen SG verandering meer is. Het resultaat moet wel “ dry” zijn toch? Het beetje crystal zorgt dan voor wat body.

De geroosterde gerst pas de laatste 10 min mee maischen of (nog beter) een cols steep maken. Dan raak je de scherpe kantjes van roast mooi kwijt.

Fuggles kan, East Kent Goldings gebruik ik meestal maar weet niet of dat veel uitmaakt in een Stout.

S04 kan, M42 van MJ werkt ook erg goed in een stout. Maar wyeast 1084 (Guinness) levert een resultaat meer in de originele stout smaak, met een licht fris zuurtje

Het valt me wel op dat het een combi is van oatmeal stout en dry stout. Ik denk dat dat goed gaat uitpakken

• Voor zoonlief vorig jaar een Vlaams rood gebrouwen (brouwpakket Red Special van Brewferm met de Roeselare Blend van Wyeast). Hij lust al eens graag een Rodenbach van het vat. Net als bij Walter was het ook een beetje een beloning omdat hij voor al zijn examens geslaagd was.

Vorige zondag dan samen voor de eerste keer geproefd. Enige commentaar: Rodenbach is toch wel beter.

• Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Ik was aan het denken dat die 26 IBU voor een biertje van net boven 4÷ met geroosterde mouten meer dan voldoende is. Ik sluit me hier volledig aan bij Walter. Maar ik heb de indruk dat ik de laatste tijd mijn bitter hop gebruik aan het verminderen ben. Mogelijk de schuld van de NEIPA hype.

Ga je rijsthulzen gebruiken Walter? Lijkt me hier toch aangewezen. Of is dat niet nodig in u dubbelwandige maisch ketel

• walter als je dit recept al eens hebt gebrouwen en je zoon vond het prima dan zou ik daar niet veel aan veranderen.

Jammer genoeg is er bij ons weinig reden tot beloning voor mijn zoon, sinds hij in een studentenvereniging zit komt hij te vaak zat thuis dus ga ik hem zeker niet motiveren om nog meer te drinken. :worried_face:

Ze zijn maar 1 keer jong he Wim 😉. Als het met de resultaten goedkomt tenminste 😉..

• Ik heb dit recept ooit eens gebrouwen en het resultaat kwam heel kort bij een Guinness. De haver doe ik erbij om iets meer romigheid te krijgen en ook omdat ik het hier heb liggen.

Ik ga geen extra rijsthulzen toevoegen want alle gebruikte granen zijn gerst en dat heeft genoeg kaf uit zichzelf.

• Voor zoonlief vorig jaar een Vlaams rood gebrouwen (brouwpakket Red Special van Brewferm met de Roeselare Blend van Wyeast). Hij lust al eens graag een Rodenbach van het vat. Net als bij Walter was het ook een beetje een beloning omdat hij voor al zijn examens geslaagd was.

Vorige zondag dan samen voor de eerste keer geproefd. Enige commentaar: Rodenbach is toch wel beter.

Heeft ook een voordeel: heb jij meer :D

• Brouwdag is bezig en de eerste kemel is al geschoten :D

Effe verstrooid en ipv stortwater van 74°C te gebruiken om aan 69° te maischen heb ik 71°C water gebruikt om nu aan 67°C te maischen. En aangezien ik in de thermoport aan het maischen ben is bijwarmen nog zo simpel niet :/

Denk dat het geen probleem is.Lekker wordt het toch wel :). Dry stout zie je ook vaak gemaisched bij 65C