Tripel all the way

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De voorraad tripel is bijna op, blijft favoriet. Een "pils" gebotteld en nu wat sterkers erbij.

Deze keer een tripel zonder kruiden, wat aroma mout. Een basis recept gepakt, wat kleine aanpassingen.

Hoe zouden de speciale mouten hierin passen? Welke gist?

Schiet maar raak

• Ben niet zo’n ervaren tripel brouwer maar ik zou de carapils weglaten. Je gebruikt al een behoorlijke hoeveelheid suiker om de body wat lichter te maken. MIsschien vervangen door havervlokken? En denk je dat de hoeveelheid gist 11 g voldoende is voor 22 L met een SG van 1086? Misschien nog ff narekenen of het is bewust ivm estervorming?

• Een tripel van 10 ABV? Dat is best sterk, persoonlijk zou ik mikken op 8 tot 9 ABV max.

26 IBU vind ik dan weer erg weinig, een Westmalle Tripel heeft 39 IBU maar het hangt er natuurlijk van af welk soort tripel je wil brouwen en wat je eind sg wordt. Een eind sg van 1010 en dan 26 IBU geeft een vrij zoet resultaat.

MIsschien vervangen door havervlokken?

Of tarwemout, ook lekker in een tripel.

• Ben niet zo’n ervaren tripel brouwer maar ik zou de carapils weglaten. Je gebruikt al een behoorlijke hoeveelheid suiker om de body wat lichter te maken. MIsschien vervangen door havervlokken? En denk je dat de hoeveelheid gist 11 g voldoende is voor 22 L met een SG van 1086? Misschien nog ff narekenen of het is bewust ivm estervorming?

Ik zou de carapils er zeker in laten voor de schuimhoudbaarheid aangezien je al zo een hoog suikergehalte hebt. (suikers voegen immers geen schuim verbeterende dingen toe)
    Het heet ook voor niet voor niets Cara foam!!

• BE-256 is in mijn beleving een prima gist voor tripel, ik heb er al verschillende tripels mee gebrouwen. Eerder heb ik wel eens T-58 gebruikt voor tripel, maar dat was het steeds 'net niet'.

En zoals door anderen al gezegd: 10% ABV is ook in mijn ogen een beetje veel en 26 IBU is een beetje weinig voor een tripel. Verder zou ik jouw recept gewoon brouwen, lijkt me afgezien van deze twee punten een prima recept.