Chimay achtig

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb nog 1 tripel staan dus het wordt tijd dat ik een nieuwe brouw , volgende week

Wat denken jullie van dit recept

De gist Wyeast 1214 die in het recept staat , kan deze vervangen worden door een droge ? ik had in gedachten de M 31 of in de brouwplanner van Rony staat er bij de gisten denk een mengeling van de T-58 / Fermentis Abbaye

In de waterwaarden staat de HCO3 te hoog , hoe omlaag te krijgen ? of zo laten .

De alfa waarden van de hop zijn nog niet correct , moet nog hop halen of beter moet nog toe komen , dus de juiste waarden nog niet gekend .

Recept

• In dit recept valt mij op dat de Strike Temp — 70.2 °C mij vrij hoog lijkt (té hoog ?)

Brouwhulp geeft steeds een +-2°C hoger aan om in te maischen en hier is dit 6.2°C (lijkt me erg veel)

Ik zou verwachten rond de 66°C om in te maischen voor een eerste maisstap van 64°C

(moutkorf hangt bij mij wel in het water als ik opwarm naar de strike temp)

Je hebt +-16gr gist nodig

M'n volgende trippel gaat ook een mix zijn van T-58 en Fermentis abbey 256

• Nog iets over dat maischen :

Dat lijkt me heel raar, zo die tweede stap niet op 71° moeten? En geen Beta amylase zijn maar alfa amylase?

Qua gist zou ik voor de Fermentis Abbaye durven gaan.

Je hebt gelijk dat maisch schema zal ik aanpassen en ik durf nog wel eens te missen tussen alfa en beta amylase :thumbup:

Wat de gist betreft , zonder de T-58 dan

• In de waterwaarden staat de HCO3 te hoog , hoe omlaag te krijgen ? of zo laten .

Recept

Als je je maisch en spoelwater gaat aanzuren moet je hier geen rekening me houden. Je past immers je PH aan.
    Dit is voornamelijk belangrijk als je met zuurmout gaat werken op je beslag op PH te brengen.

Als je het echt wil omlaag krijgen kan je eerst je water koken maar dan gaat ook een deel van de calcium uit oplossing gaan en neerslaan en dan klopt je Ca gehalte weer niet meer in je water profiel.
    Andere optie is je water gaan verdunnen met RO water

• als je meer kruidigheid wenst in uw Tripel kan je dit dan verkrijgen door iet hoger te vergisten (bv 19°C) met de T-58 of eerder voor een kruidiger hop te kiezen (bv Herbrucker ?) of moet je dit eerder met de moutkeuze bereikt worden (bv gebruik van tarwe ?). Ik denk hierbij aan de Wilderen Kannunik Tripel.

Als je meer kruidigheid in een bier wil van uit het gistprofiel moet je sowiso al een POF+ (Phenolic off flavor) gist gebruiken (vb de T58) Enkel een POF+ gist zorgt dus voor die kruidigheid, maar om deze smaak stoffen te vormen hebben ze wel de juiste precursors nodig en deze komen voornamelijk uit je moutstort. (voornamelijk uit gerst)
    Wil je meer van deze fenolen in je bier dan kan je best een ferulazuur rust invoeren bij het maischen. (10 a 30 min bij 43°C en een PH van 5.7)

Wijzigingen in je vergistings temperatuur hebben weinig invloed op de vorming van deze fenolen. Het is de hoeveelheid aan precursors die voornamelijk dit bepaalt (samen met je gist)

nog wat leuke info hier over

• Als je meer kruidigheid in een bier wil van uit het gistprofiel moet je sowiso al een POF+ (Phenolic off flavor) gist gebruiken (vb de T58) Enkel een POF+ gist zorgt dus voor die kruidigheid, maar om deze smaak stoffen te vormen hebben ze wel de juiste precursors nodig en deze komen voornamelijk uit je moutstort. (voornamelijk uit gerst)
    Wil je meer van deze fenolen in je bier dan kan je best een ferulazuur rust invoeren bij het maischen. (10 a 30 min bij 43°C en een PH van 5.7)

Wijzigingen in je vergistings temperatuur hebben weinig invloed op de vorming van deze fenolen. Het is de hoeveelheid aan precursors die voornamelijk dit bepaalt (samen met je gist)

nog wat leuke info hier over

Je zou dan ook gewoon WB-06 eens kunnen proberen, evt in combinatie met T58. Die WB-06 is ook POF+ en vergist lekker ver door.

Heb onlangs een tripel gedronken die met WB 06 was vergist (Hoegaarden grand Cru kloon). Het idee sprak mij niet zo aan maar het resultaat was eigenlijk best erg goed,

Of Wyeast 3463 (verbodenvrucht), ook POF+

• Serge U zegt: voor die kruidigheid te vormen hebben ze wel de juiste precursors nodig en deze komen voornamelijk uit je moutstort. (voornamelijk uit gerst).

> zijn deze precursors dan bv. aroma/amber gerstmouten ?

> ik veronderstel dat men deze stap dan moet uitvoeren op de gehele moutstort ?

• Serge U zegt: voor die kruidigheid te vormen hebben ze wel de juiste precursors nodig en deze komen voornamelijk uit je moutstort. (voornamelijk uit gerst).

> zijn deze precursors dan bv. aroma/amber gerstmouten ? => voornamelijk uit de basis mouten, uit een sterk gekarameliseerde mout haal je steeds minder van die precursors daar die ofwel vernietigd zijn of niet meer kunnen vrijgesteld worden door enzymen.

> ik veronderstel dat men deze stap dan moet uitvoeren op de gehele moutstort ? => Ik zou het slechts op een deel van je moutstort doen zo dat je de schuimhoudbaarheid van je bier niet te fel in gevaar brengt.
    Je kan als je vb op een 20% van je moutstort een ferulazuur uitvoert al heel wat meer van die precursors vrijzetten zonder dat je heel je stort moet blootstellen aan een te grote eiwit afbraak.

• Nou…. Een 6 tal SG punten is zo ongeveer 1.5 Plato en op 20 l kom je dan al snel aan de 300 g suiker en als je extract gebruikt nog meer. Ik denk dat dat laatste nogal wat smaak beïnvloeding heeft. De IBU’s zitten er wel in dus je zou ff kunnen kijken in brewfather hoe je in de balans zit (RBR, BU/GU). Je zou ook kunnen kiezen voor een compensatie van bv 3 SG punten met suiker