motor voor een walsenmolen.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• dag collega's,

Vandaag heeft mijn oude boormachine het begeven.

Het ding had al flink wat jaren dus wordt het eens tijd voor een nieuwe.

Dit heeft wel een impact op mijn brouwerij. Ik gebruikte deze om mijn schijvenmolen mee aan te drijven.
    Nu ben ik al een tijd aan het overwegen om een walsenmolen aan te schaffen maar ik zou op hetzelfde moment ook willen afstappen van het verhaal boormachine. het is niet echt geschikt voor het malen van mout gedurende langere tijd. Daarom wil ik dus kijken om op zoek te gaan naar een geschikte electromotor die beter geschikt is voor dit soort werk.

Kan iemand me verder helpen waar ik een geschikte motor kan vinden of evt uit kan slopen? wat zijn in principe de eigenschappen die je nodig hebt voor een geschikte motor.

En hoe kan ik dit best aansluiten?

suggesties voor een nieuwe molen zijn trouwens ook welkom.

I love the smell of malt in the morning

• Je moet op zoek gaan naar een kleine reductiemotor (90-120W) waarvan de uitgaande as +-100tr/min doet (=groot koppel).

Dit moet je dan via een overbrenging aansluiten op uw schrootmolen (bv riemschijven).

De overbrenging die je best neemt hangt grotendeels af van welk type motor je koopt (rechte of dwarse overbrenging, motor op de foto is dwarse overbrenging).

Ik heb mij een 2dehands motor gekocht van 90W en 70tr/min (3 x 400V).

Deze kun je ook vinden op 240V maar is moeilijker te vinden.

• Ik weet niet hoeveel mout je iedere keer moet schroten? Het volume dat ik moet schroten ligt tussen de 5 à 8 Kg.

Daarvoor gebruik ik een accuboormachine dat ik eens in de Aldi heb gekocht voor een €40 en dit al voor meer dan anderhalf jaar en het werkt nog steeds zonder problemen. Mocht het stuk gaan dan zou ik terug een gelijkaardig aanschaffen want als ik zo die prijzen zie voor een schrootmolen met motor ingebouwd dan kan ik daar wel 20 accuboormachines voor kopen.

Dit zelf in elkaar steken zal allicht wel veel goedkoper zijn maar toch nog duurder dan een accuboormachine.

• Ik weet niet hoeveel mout je iedere keer moet schroten? Het volume dat ik moet schroten ligt tussen de 5 à 8 Kg.

Daarvoor gebruik ik een accuboormachine dat ik eens in de Aldi heb gekocht voor een €40 en dit al voor meer dan anderhalf jaar en het werkt nog steeds zonder problemen. Mocht het stuk gaan dan zou ik terug een gelijkaardig aanschaffen want als ik zo die prijzen zie voor een schrootmolen met motor ingebouwd dan kan ik daar wel 20 accuboormachines voor kopen.

Dit zelf in elkaar steken zal allicht wel veel goedkoper zijn maar toch nog duurder dan een accuboormachine.

Hier idem, die 5 tot 8 kg schroot je op 5 minuten. En een accuboormachine heb je toch nodig (ik toch). Koop een simpele walsenmolen en hup met de geit de mout.

Waait het schuim van uw pint, dan is er zeker te veel wind. :beer_mug:

• Hier idem, die 5 tot 8 kg schroot je op 5 minuten. En een accuboormachine heb je toch nodig (ik toch). Koop een simpele walsenmolen en hup met de geit de mout.

Het werkt wel maar ideaal is het niet. Ik schroot voor mijn installatie ongeveer zo'n 8-10 kg. als ik dat deed met mijn vorige opstelling liep mijn boorhamer echt heel heet tot het punt van te beginnen stinken. Dat was dan nog een Bosch met een vrij zware motor.
    Ik ben nu geen Anuna De Wever geval maar ik begin toch ook wel afkeer te krijgen van elektronica te kopen om het maar weg te gooien. Dan kijk ik liever naar een duurzame oplossing die ik mits wat hulp zelf in mekaar kan knutselen.

I love the smell of malt in the morning

• Vooral goed nadenken een moutmolen met 2 rollen en motor kost je amper 164€ incl BTW op amazon.nl
    De s'pecs van deze motor zijn: 20W met een reductie naar 40 rpm
    De vraagstelling is dus kan je een motor met reductie en een flexibele koppeling en de nodige aansluitingen en schroefjes wel kopen voor deze prijs? Waarbij je ook upgrade naar een wals molen en je af bent van de inferieure schijven molen die toch steeds ook de kiempjes van de mout mee open breekt wat echt wel nadelig is voor je bier??

• Is idd een scherpe prijs.

Het schrootmolengedeelte lijkt me in orde te zijn.

De motor is volgens wat ik kan lezen 40 of 60W (is niet geheel duidelijk).

Mijn inziens had men de motor beter iets zwaarder genomen. Is deze beveiligd tegen overbelasting ?

Men zegt ook Uitgangssnelheid: 13-22lbs/min (6-10kg/min). Kan dit ?

• Ik drijf mijn 3-roller moutmolen aan met een boormachientje van 10 Euro dat ik in Frankrijk kocht om gaatjes te boren in mijn raamgrendeltjes van mijn caravan na een nachtje slaapgas (overvallen/bestolen) op een camping, dit om er stalen nageltjes in te kunnen steken zodat ze die niet meer konden open duwen met een plat voorwerp langs de buitenkant tussen de rubbers. Nu, dit boormachientje gebruik ik al 6 jaar en doet nog steeds wat het moet doen, nl. 5' mijn moutmolen aan de gang houden. Nu, als ik je een raad mag geven, koop geen 3-roller, de meerprijs is geen meerwaarde, en de derde rol ook niet, ik moet klam schroten om mooie hele pelletjes te hebben, droog schroten op max. stand is eigenlijk te fijn, maar ik spoel heel traag en meestal met rijsthulzen, dus nog geen last gehad van problemen tijdens het filteren. Nu, een molen met vaste motor is wel makkelijker dan er steeds een boormachine op te moeten aansluiten, maar mijn boormachientje leg ik altijd wel bij de molen, dus hoef ik het niet te zoeken, al moet ik zeggen dat ik mijn schroevendraaier soms niet meer vind als ik hem slechts 1 minuut weg heb gelegd, dus da's al een goede handeling om de boormachine bij de molen te laten... :D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

• de truc is eigenlijk om geen boormachine, maar een ( degelijke ) schroefboormachine te gebruiken. In de schroefstand zij die gemaakt om hoger koppel bij lager toerental te produceren. Ik gebruik er eentje met kabel, die enkel voor de molen gebruikt wordt :

SKIL 6221 AA Schroefboormachine (Energy Line)
    Schroefboormachine: non-stop kracht, geen accu, geen oplaadtijd
    www.skil.nl

He'll has a special place for Autocorrect.

• Voor een niet-praktisch aangelegd persoon als ikzelf, hoe maak je precies de verbinding tussen een boormachine en de moutmolen ? Ik heb een gorilla-molen van Brouwland.

Nou… gewoon de handle er af schroeven en de boorkop op de as klemmen. Met een adapter met een schroef die op het platte stukje van de as klemt kan de adapter niet dol draaien en aan de andere kant van de adapter een 6 hoekig asje zoals bij een gewoon bitje voor de boorkop.

• Nou… gewoon de handle er af schroeven en de boorkop op de as klemmen. Met een adapter met een schroef die op het platte stukje van de as klemt kan de adapter niet dol draaien en aan de andere kant van de adapter een 6 hoekig asje zoals bij een gewoon bitje voor de boorkop.

Dat eerste deel begrijp ik nog, maar de rest ? Er zit duidelijk een groot verschil tussen handige en niet-handige personen ;)

• Ik deed altijd de schroefboor zo op de as. Die koppeling op de kop is bedoeld om ronde boren te klemmen, dus ook de as van de schrootmolen. Die hoort niet te slippen. Maar een die langzaam kan draaien is wel een pre.

Tegenwoordig zit er een vaste 60 watt 24 volt motor op die iets van 80 rpm draait. Mooi rustig, dan stuift het ook niet zo.

• In de as van mijn Mattmill past een M8 inbus bout, gisteren een oude accu schroefboor getest.

Een houten plankje eronder met gleuf zodat de boor netjes hoger komt te liggen en niet wegglipt.

Werkt perfect, de accu's zijn wat ouder dus die zijn hier de bottleneck

+ + + + =

• ls ik dat deed met mijn vorige opstelling liep mijn boorhamer echt heel heet tot het punt van te beginnen stinken. Dat was dan nog een Bosch met een vrij zware motor.

Waarom gebruik je een boorhamer? Gewoon een accuschroefboormachine van 18 of 20V gebruiken. Dat doe ik al sinds het begin van mijn brouwcarrière en ik heb er nog geen enkele machine mee stuk gekregen. (wel door lompigheid en machines te laten vallen :pensive_face: ) Momenteel heb ik een Workx 20V schroefboormachine en die gaat door 5kg mout alsof het niets is. En eenmaal klaar pakt ze ook geen extra plaats in. Zo'n electromotor voor je walsenmolen is wel leuk maar hij gaat enkel daarvoor dienen en pakt wel wat plaats in. En tegen dat je die hebt geïnstalleerd en betaald, zit je aan de prijs van een goede accuschroefboormachine.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• En tegen dat je die hebt geïnstalleerd en betaald, zit je aan de prijs van een goede accuschroefboormachine.

Zeker. De motor die ik gebruikt heb komt ook uit een sloop project van een personenlift die de zorgverzekeraar niet terug wilde hebben. Die motor is ook te bestellen via Ali en kost dan toch meer als enkele schroefboormachines.

• Hier motor van oude betonmolen gebruikt, klein tandwiel op motor, groot op molen om toerental te reduceren. Aandrijving via riem die bij eventueel vastlopen van de rollen kan doorslippen ipv alle krachten op motor/tandwielen te zetten.

10kg schroten in ca 2-3 minuten.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue