Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bij het bottelen van mijn bier is het altijd de vraag hoeveel bottelsuiker er bij zou passen. Tot nu toe probeerde ik meestal dezelfde hoeveelheid suiker bij elk bier te doen dat ik brouw. Iets wat natuurlijk niet bij elke stijl zal passen. Dus ik vroeg mij af hoe jullie de hoeveelheid bottelsuiker per stijl toe passen? Of dat je toch gewoon overal dezelfde hoeveelheid toevoegt. (Ik bvb met suikerklontjes)

Is bvb onderstaande site een goede gids?:

Beer Priming Sugar Calculator | Brewer's Friend
    Calculate precisely how much priming sugar to add at bottling time (bottle priming) for your home brewed beer. Works with a variety of priming sugars.
    www.brewersfriend.com

• Hoeveel suiker je nog toevoegt in de fles is ook sterk afhankelijk van je bottelmethode. Vroeger hevelden wij bvb over in een ketel, daar mengden we 8g/liter vloeibare suiker en bottelgist bij en vervolgens werd vanuit die ketel gebotteld. Nu bottelen we rechtstreeks vanuit CCT en 8g/liter met spuit toevoegen geeft veel te veel CO2 in de flesjes, 6g/liter lijkt eigenlijk genoeg om hetzelfde koolzuurgehalte te bereiken. Waarschijnlijk omdat er veel minder handelingen gebeuren en de reeds aanwezige C02 in het bier dus minder kans krijgt om te ontsnappen. Daarnaast is in een bier dat je cold crasht ook meer CO2 aanwezig dan in een bier dat bij 10° gelagerd heeft...

Kortom, zeer moeilijk om te zeggen hoeveel er exact moet toegevoegd worden, maar zit ergens tussen 6 (donkere bieren) en 9g/liter (sterk blond, saison,...)

• Carbonation drops: EUR 3,65 voor 200 gram suiker ==> EUR 18,25 / kg

Kristal suiker bij Aldi: 0,65 / kg

Wat zullen we er van zeggen :/

m.b.t. de hoeveelheid bottelsuiker: ik doe afhankelijk van de bierstijl 7 tot 9 gram / liter.

In brouwhulp zit daarvoor trouwens ook een rekenfunctie.

• Mijn "standaard" hoeveelheid was vroeger 8g/l en is tegenwoordig 7.5g/l. Dat bevalt prima maar voor sommige bieren wijk ik hiervan af. Ik weet in mijn geval dat 6g/l weinig koolzuur oplevert en dat is wel geschikt voor vb. pils. Voor IPA ga ik meestal voor 7g/l en een tripel krijgt mooi 8 g/l.

De hoeveelheden die Brewer's Friend aangeeft zijn toch vooral gebaseerd op Amerikaanse maten. Die hebben blijkbaar graag wat minder koolzuur in hun bier, niks mis mee maar toch goed om even te weten.

• Ik weet dat jullie ervaringen anders zijn (en ik respecteer dat!),

maar ik gebruik reeds jaren 2% (ja 20g/L) glucose (leverancier: Brouwland).

Ik laat mijn 'tripels' daarna nog 10 dagen op 21°C staan.

Voor velen van jullie is dit misschien "vloeken in de kerk", maar ik heb altijd mooi parelend bier met een mooie schuimkraag.

Wel: Ik moet het bier goed koelen EN voorzichtig de fles openen om een spuiter te vermijden.

Voor de veiligheid (hoge druk...):

Ik vul enkel uit in zware Cava of Champagneflessen.

Nog nooit problemen mee gehad.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Bij 100% glucose hoef je gewoon het gewicht aan bottelsuiker x 1,15 te doen om een veilige marge te hebben tov gewone suiker. Op de Brouwland verpakking staat dat je 20% meer moet gebruiken, kan zijn dat ze het zo formuleren, doch als je (zoals je schrijft) 20 gram per liter van dezelfde glucose gaat gebruiken ben je wel in de "gevarenzone", ook al gebruik je Champagneflessen, waarom zou je zoveel glucose gebruiken? Bij bvb 8 gram per liter suiker zou je maar 9,6 gram glucose moeten gebruiken volgens de Brouwland gegevens, maar neem het van mij aan factor 1,15 is meer dan voldoende. Spuiters en overgecarboniseerd bier is nergens goed voor, doch ieder zijn ding. Die 20% staat niet voor 20 gram/liter maar voor 1,2 keer het gewone suikervolume...

Zie mijn file ivm berekening bottelsuiker:

glucose_vs_kristalsuiker.png

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Wel: Ik moet het bier goed koelen EN voorzichtig de fles openen om een spuiter te vermijden.

Wanneer ik een flesje ontkurk zie je niets van schuimvorming en hoor je een zacht sis geluid.

Pas wanneer ik het bier in het glas giet ontstaat er schuimvorming.

Bij gebruik van kristalsuiker zou je dit in het kort kunnen samenvatten als:

- 6gr/L: lichte schuimvorming

- 7gr/L: normale schuimvorming

- 8gr/L: veel schuimvorming

Bij gebruik van glucose moet je dan deze hoeveelheden x 1.2 doen zoals HermanH aangeeft maar dat is zeker geen 20gr/L.

Vraag: waarom glucose gebruiken als het met gewoon kristalsuiker ook perfect gaat.

Ik denk dat je het zeker niet wil meemaken wanneer zo een cava fles ontploft.

Dit is zeker iets om eens bij stil te staan.

• Wel: Ik moet het bier goed koelen EN voorzichtig de fles openen om een spuiter te vermijden.

Maar waarom blijf je dat dan doen? Dat snap ik niet. Doe er gewoon minder suiker in en je kan je flesjes gewoon openen zonder spuiters. Je methodiek moeten aanpassen om een fout te blijven maken lijkt me toch niet de manier om het op te lossen?