carolus classic

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik brouwde een carolus classic 2 weken geleden adhv de talrijke recepten die op het net voorradig zijn. Brouwdag verliep voorspoedig en zachtjes. Vergisting met opgekweekte hopsinjoor ( 1.5 liter actieve opgekweekte starter ) , mooi belucht en goed levendig gestart op 19 gr. Laten oplopen naar 21 gr.. alles prima, goede geur, niet al te heftige vergisting maar toch goed actief eerste dagen. Start SG 1068 en nu na 2 weken 1038 ( meting densimeter met juist gecalibreerde peilstok ) en stil gevallen.. wou net gaan hevelen om te lageren.. veel te vroeg dus ..al zitten geur en smaak goed volgens mij...

grgrgrgrgrgrrrrrrr.. temp al 2 dagen naar 23gr en gewalst, niks .. plan morgen om extra gist ( wyeast forbidden fruit ) toe te voegen en opnieuw te beluchten met luchtpompje.. maakt dit enige kans ? Laat gezwollen smackpack eerst nog verder 'starten' op litertje afgetapt wort/jong bier , als dat actief wordt, alles erbij kappen en beluchten..

Is die hopsinjoor dan toch bottelgist geworden ?

• Ik zou denken dat die opgekweekte gist eigenlijk een bottelgist is. Dus je plan van een nieuwe gist te introduceren lijkt me een goed idee. Wel een voldoende grote starter nemen en de nodige gistvoeding. Serge heeft daar hier en daar al wel eens uitleg over gegeven.

• Ik zou denken dat die opgekweekte gist eigenlijk een bottelgist is. Dus je plan van een nieuwe gist te introduceren lijkt me een goed idee. Wel een voldoende grote starter nemen en de nodige gistvoeding. Serge heeft daar hier en daar al wel eens uitleg over gegeven.

Klopt voldoende grote gisstarter en vooral wat gistvoeding daar die aminozuren en mineralen allemaal al uit je bier zijn opgebruikt door de vorige gist.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Heren van de (digitale ) foor, aanhoort mijn klacht (in deze klucht ) .. dat ging dus 2 dagskes goed, blub, blub , maar dan weer gestopt.. hopeloos geval en vat nu al zo dikwijls geheveld en open en toe gegaan dat een kartonfabriek in mijnen hof lijkt te staan... word er echt moedeloos van.. misschien ook mijn stomme dikke fout want heb om oxidatie tegen te gaan ook wat ( 0.6 gr op 25 liter ) (zelfgemaakte ) antioxi sb toegevoegd, wat mogelijk mijn nieuwe gistactiviteit de nek heeft omgedraaid .. nieuwe gist in wort en veel gistvoeding opgekweekt, krausen gist van een actieve gisting toegevoegd, schudden, draaien, beluchten, temp tot 28.. allemaal niks, dood op 1029 sg..

Weet ge wa, denk ik dan, f... it all ! Ik maak er eisbock van ! Bevriezen en half laten uitlekken.. beetje kruiden misschien nog bijkappen eerst.. Is dat een gedacht om er toch nog iets van te maken, of ook zever ? En nog meer oxidatie ? Kan ik dat kouddistillaat toch nog bottelen met wat bottelgist en suiker om er terug wat 'prut' in te krijgen ? De profundis aanroep ik u allen voor advies op een ietwat drinkbare afloop !

• Hou er rekening mee dat door te vriesdestilleren je ook een heel deel stoffen concentreert. Als je gisting dus niet goed gelopen heeft en er een beetje off-flavors zijn, dat je straks dan met een eisbock met veel off-flavors zit. :nauseated_face:

Aan de andere kant heb je niets te verliezen en zal het alleszins een leerrijke ervaring zijn. :exploding_head:

Voor de mate waarin deze batch al mismeesterd is, smaakt die nog altijd erg goed, alleen nog veel te zoet ..

• Ik heb hier een zelfde verhaal

Gisting is blijven steken op 1.020

Ik denk dat de suiker die ik in een klein beetje water had opgekookt en tijdens het hevelen aan het vergistingvat heb toegevoegd te vroeg heb gedaan en te warm was en had wel al een 8gr droge gist over gestrooid en door de warmte van de suiker stroop de gist heb gedood

Daarna nog een vol pakje gehydrateerde gist bij gedaan als mijn vat vol was , maar dat zal met zijn 11,5gr te weinig geweest zijn om wort van 1.070 volledig te vergisten

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed