Bierflessen in de vaatwasser

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zijn er hier mensen die hun vaatwasser al eens gebruiken om bierflesjes te reinigen? En krijg je het flesje daarmee aan de binnenkant goed schoon?

Ik zit eraan te denken om dit te doen met bierflesjes meteen na ze leeggedronken zijn. Daarna kunnen ze in de bak om bij het bottelen nog met starsan te worden gedesinfecteerd. Kwestie van wat tijd te sparen.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Ik vraag me af of de waterstralen goed genoeg in de flesjes komen, dus ik heb daar niet zo'n vertrouwen in. (Maar ik weet dat er genoeg zijn dat vertrouwen wel hebben.)

Voor ik ga bottelen gooi ik de flessen een kwartier in een speciekuip met heet water en twee vaatwastabletten (parfumvrij zoals mbroek schrijft), daarna spoel ik ze goed uit met zo'n apparaatje:

Flessenspoeler dubbel Blast

Dat gaat eigenlijk vrij vlot, zeker sinds ik dat spoelapparaatje heb.

Op het forum van onze Duitse collega's heb ik eens gezien dat er ook constructies zijn die je in de vaatwasser kunt zetten, waarbij de waterstralen rechtstreeks in de flessen worden gespoten:

Flascheneinsatz für Geschirrspüler / Spülmaschine - hobbybrauer.de

Ik kan me voorstellen dat dat beter werkt.

Opmerking: als ik in die speciekuip met flessen zit te 'grabbelen' dan doe ik handschoenen aan, die chemicaliën in de vaatwastabletten zijn toch niet zo heel vriendelijk voor de huid.

• Ik geloof nooit dat dit goed werkt. De buitenkant van de flesjes zal proper zijn echter de binnenkant ...

De waterstraal moet dan juist in de flesopening sproeien ... dan kan je evengoed met Euromilions meespelen lijkt me :)

Ik leg m'n (reeds uitgespoelde) flesjes in een grote metserkuip voor enkele dagen waarin +-70 gr huishoudsoda werd gedaan.

Daarna spoel ik deze één voor één manueel in een emmer met vers water uit en plaats ze omgekeerd in de bak.

Dit manueel spoelen ga ik nog eens proberen min of meer te automatiseren

Voor het bottelen worden alle flesjes één-voor-één gespoeld met zo'n manueel drukpompje in een star san oplossing en laat ik de flesjes uitdruipen. Ook steek ik de flessenhals even in deze star san oplossing.

Misschien even een test doen. Spoel het bierflesje niet uit en laat het wat aankoeken en plaatst het dan mee in de vaatwasser en kijk of het binnenin proper is.

• Ik kuis ieder flesje na iedere drink met warm water met 1 drupje dreft en uitborstelen en spoelen

Maar heb je al eens als ze volledig droog zijn door je fles gezien ? maar niet naar het venster toe kijken om licht te hebben , maar naar een spotje die b.v. in het plafond zit , dit ziet er niet proper uit , ik denk kalkaanslag na het drogen van het leiding water , misschien eens proberen te wassen met gedemineraliseerd water of dit beter zou zijn

Kan het kwaad dat kalkaanslag of verdwijnt het door spoelen mat starsan ?

Heb ook nog geen hinder ondervonden na bottelen en hergisten door vuile flessen.

uit een goede kraan stroomt geen water

• Direct na het drinken poel ik ze goed uit en zet ze er voor die nacht heet leidingwater in. De volgende ochtend zet ik ze ondersteboven in mijn flessenkast. Als ik ga bottelen spoel ik de flessen met een flessenspoeler uit met Starsan en laat ze aan de licht drogen, zoals aanbevolen. Dan bottelen. Werkt tot op heden top, zonder infecties.

• Over mijn huidige methode maak ik me geen zorgen, ik vroeg me eigenlijk gewoon af of een vaatwasser inderdaad in het flesje kan reinigen. Desinfecteren doe ik toch apart net voor het bottelen.

Ik ga eens een heel vuil flesje bij in de vaat zetten en zien wat het effect is.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Ik gebruik de fastwasher en dat werkt volgens mij veel beter dan een vaatwasmachine daar de straal mooi diep in de flesjes gaat. Vraagt weinig moeite en ik heb er al eens zeer vuile flesjes (lees schimmel en dergelijke) opgezet en 15 min. later waren deze stralend schoon. :thumbup:

Ik gebruik wel Natrium Hydroxide / Caustic Soda, had daar eens in een promotie 4 Kg van gekocht dus gebruik ik dit gevaarlijk spul nu maar met soda kristallen moet dit ook perfect werken.

• Ik spoel al mij flesjes na gebruik grondig, deze worden als niet gereinigde flessen opgeslagen.
    Eenmaal per jaar in de zomer reinig ik al mijn opgeslagen flesjes ten gronde met een maxi wash (bestaat ook in kleien versie) en circuleer daar met mijn brouwpomp op sterk alkalisch niet schuimend detergent over, spoel de flessen na, laat deze uitlekken, drogen en berg deze terug op als gereinigd.
    Net voor het gebruik spoel ik de flessen even na met Saniclean.
    (De reden voor deze meer uitgebreide reiniging zit in het bottelen van ook wilde vergistingen en oa brett's in al deze flesjes)

• Ik gebruik nu ook een Fastwasher (2 van 12 spuitmonden, daar kunnen ook 75'ers op gezet worden) in combinatie met vaatwastabletten en wat antischuim (al schuimen die tabletten nauwelijks, zeer tevreden over. Het water van mijn curverbox hou ik op 41 graden met een sous vide-stick, zo kan ik langer en meer flessen kuisen terwijl het water niet eens afkoelt.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

• Ik ga eens een heel vuil flesje bij in de vaat zetten en zien wat het effect is.

Dan zou ik dat met een paar flesjes doen. Als je dat met slechts één flesje test, en dat ene flesje staat toevallig precies boven zo'n sproeiertje geeft dat misschien een vertekend beeld.

• Momenteel gewoon uitspoelen na drinken zodat er geen resten in blijven. Ondersteboven in een bak en voor het bottelen nog eens uitspoelen met een flessenspoeler en star san.

Nu vind ik wel dat er veel schuim wordt gecreëerd met star san. Was er onlangs geen gelijkend desinfectie middel dat minder schuimde?

Momenteel spoel ik daarom voor de zekerheid nog na met water, maar ik zou die stap willen overslaan.

• Nou… Had gisteren een storing in de vaatwasser (stroomde water uit). De level switch/ water niveau schakelaar zat vast. Ik vond daar onder de vlotter een laag flubberige/vettige substantie. En we spoelen alles voor en regelmatig een vaatwasser machine reinigings tablet er in. MMM…… Voor die paar kratten in de maand neem ik het risico niet en houd het op de handmatige reiniging en naspoeling met starsan

• Nou… Had gisteren een storing in de vaatwasser (stroomde water uit). De level switch/ water niveau schakelaar zat vast. Ik vond daar onder de vlotter een laag flubberige/vettige substantie. En we spoelen alles voor en regelmatig een vaatwasser machine reinigings tablet er in. MMM…… Voor die paar kratten in de maand neem ik het risico niet en houd het op de handmatige reiniging en naspoeling met starsan

En dat bedoel ik nou met vaatwassers. Je bordjes komen er mooi schoon uit, maar bierflesjes.... Ik heb daar geen goed gevoel van, tenzij je een machine alleen daarvoor hebt.

Ook iets met een warme vochtige omgeving, wat groeit daar ook alweer goed in

:pieker:

• Parfumvrije vaatwastabletten? Heb jullie ooit iets geproefd aan een bord/glas/lepel? Gewoon de goodkoopste van de Lidl (in NL) gebruiken. Ik heb afgelopen week toevallig wat kratten met longnecks gekregen, eerst even in bad voor de etiketten, daarna zag ik echt dat vele flessen vies waren, effe in de vaatwasser en ze waren echt allemaal helemaal schoon van binnen. Ik doe ze normaliter een dag voor het bottelen in de vaatwasser, met een tablet, en dan op het heetste programma en bottel daarna meteen, nog nooit besmetting gehad............

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue