Kloon poging Corne du bois de Pendus van brasserie des Legendes

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik kreeg op mijn verjaardag een paar flessen Corne du bois des Pendus Blond van mijn zoon. Die had zijn “ slag geslagen” in Brussel :). Erg lekker, fris, hoppig, bitter en veel blijvend schuim en koolzuur en weinig te merken van fenolen, misschien een vleugje citrus.

Nog enig speuren en info vergaren: gerstemout, tarwe, target hop en nog een ander hopje. IBU is 40, ABV is 5,9%

Ik heb daarvan het volgende receptje gemaakt https://share.brewfather.app/Wmd8LVcx9AzQVM

Dus pilsmout, tarwe vlokken, Target, en Saphir hop en als gist BRY 97. De Saphir als aroma hop, samen met Target in de hopstand is een gokje, zou ook wellicht Citra of Mandarina kunnen zijn.

Misschien kennen jullie het en hebben wijze raad?

• Ik ken wel andere bieren van Brasserie des Legendes, en die zijn niet verkeerd.

Als ik op hun website kijk is dit een oud bier uit de omgeving Arlon, dan denk ik dat je Citra en Manderina als hoppen wel kunt uitsluiten.

Het Hoppecruyt heeft een goed overzicht van wat er in Belgie geteeld wordt, maar de Elzas is ook niet ver van de oorsprong van dit bier vandaan.

• Dus pilsmout, tarwe vlokken, Target, en Saphir hop en als gist BRY 97. De Saphir als aroma hop, samen met Target in de hopstand is een gokje,

De target zou ik niet als late hopgift in de kook gebruiken, ik vind die persoonlijk dat die dan vooral veel te harsig overkomt. (ik ben er in ieder geval geen grote fan van deze hop)

An excellent high alpha variety which gives bitterness at a very competitive price. Tends to be too harsh for aroma purposes late in the boil but has produced very good results when used as dry hop pellets in the cask.

De Strisselspalt kan mij veel meer bekoren!!

• De target zou ik niet als late hopgift in de kook gebruiken, ik vind die persoonlijk dat die dan vooral veel te harsig overkomt. (ik ben er in ieder geval geen grote fan van deze hop)

De Strisselspalt kan mij veel meer bekoren!!

Strisselspalt heb ik ff niet liggen maar hoop dat de Saphir het ook goed doet. Heb Target nooit eerder gebruikt dus we gaan het beleven.

Dank voor de tips!!

• Niks mis met Target, vroeger veel mee gebrouwen zowel als bitter- en aromahop (maar smaken en kleuren ...). Veel Britse bieren gebruiken trouwens Target dus daar kan je wel een referentie van terugvinden. Dit gezegd nog maar eens een SMASH met Target brouwen, het is al lang geleden :/

Het zit inmiddels in het gistingsvat bij 18C. :). Wat ik mij nog kan herinneren van dit biertje was de vrij harde, harsachtige maar toch frisse smaak. Heb de 10 min hop gift met Target er uit gelaten en vervangen door Saphir. Maar wel Target en Saphir in de hopstand bij 80C. Wil het wel eens meemaken hoe dit uitpakt

• een paar flessen Corne du bois des Pendus Blond

GIsteren deze gekocht en vandaag geproefd, ik ben er niet wild van: astringente bitterheid, dun en waterachtig, afdronk zonder basis.

Maar dat is persoonlijke smaak. Ik ben er zeker van dat jouw versie beter wordt. Zeker hard water gebruiken met veel SO4. Geen tarwe volgend het etiket, wel Belgische hop. Maar je bier is al gebrouwen, dus dat zijn tips voor een volgende versie.

• GIsteren deze gekocht en vandaag geproefd, ik ben er niet wild van: astringente bitterheid, dun en waterachtig, afdronk zonder basis.

Maar dat is persoonlijke smaak. Ik ben er zeker van dat jouw versie beter wordt. Zeker hard water gebruiken met veel SO4. Geen tarwe volgend het etiket, wel Belgische hop. Maar je bier is al gebrouwen, dus dat zijn tips voor een volgende versie.

Geen tarwemout klopt, ik heb vlokken gebruikt. Maar dit is inderdaad info via Google. Het etiket vermeld het niet. Ik heb SO4 gehalte opgeschroefd. SO4/Cl ratio naar 1.5 maar wellicht meer SO4. Zit nu op 62 mg/l. Het is inderdaad redelijk hard bitter met nogal wat koolzuur en schuim. Zelf vind ik dat soms lekker verfrissend. Ik hoop dat mijn versie met tarwe wat zachtere uitvalt. Dank je voor het commentaar

• Geen tarwemout klopt, ik heb vlokken gebruikt. Maar dit is inderdaad info via Google. Het etiket vermeld het niet. Ik heb SO4 gehalte opgeschroefd. SO4/Cl ratio naar 1.5 maar wellicht meer SO4. Zit nu op 62 mg/l. Het is inderdaad redelijk hard bitter met nogal wat koolzuur en schuim. Zelf vind ik dat soms lekker verfrissend. Ik hoop dat mijn versie met tarwe wat zachtere uitvalt. Dank je voor het commentaar

De tarwe zal ook zorgen voor wat meer mondgevoel en daardoor een betere balans. 👍

• Update…

De Corne du Bois heb ik vandaag flesjes omheen gedaan, 60 stuks, na 4 dagen hoofdvergisting (BRY 97) en 14 dagen navergisting waarvan de laatste 7 tussen 8 en 10C. FG 1010 zoals voorspeld en de laatste 7 dagen met een bout in de siliconen stop.

Heb natuurlijk al wel even geproefd en de smaak was toch wel verbluffend aangenaam (bitter :/). De opgegeven IBU is 50 maar ik heb er maar 40 van gemaakt om wat meer in balans te blijven…. 7 IBU daarvan zou van de tetra hop moeten komen, toevoegen tijdens het bottelen. Ik heb even zwaar getwijfeld of ik de tetra hop nog zou toevoegen en het bij 33 IBU zou houden. Toch maar gedaan en afwachten of die 40 IBU werkt bij zo’n lichte body en 6.3% alcohol. Wel 8.5 g/l bottelsuiker gebruikt voor veel koolzuur :)