Brewer's Friend anno 2021

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Official Post

Puur per toeval kwam ik laatst op de website van Brewer's Friend terecht. Aangezien het alweer een aantal jaar geleden was dat ik er nog eens mee gewerkt heb, leek het me een goed moment om de tool nog eens onder de loep te houden. Als vergelijkingspunt gebruik ik Brewfather en Beersmith. Van beide heb ik ook een licentie.

Beginnen bij het begin, je kan de webtool bereiken via deze link : https://www.brewersfriend.com/

Je kan de tool gratis gebruiken voor 5 recepten en 5 brews maar zonder mogelijkheid om deze te verwijderen. Je krijgt wel toegang tot de online community en die is heel indrukwekkend. Meer daarover later. Datastreaming en en tools als de Tilt kan je niet gebruiken met een gratis account.

Gelukkig is de betalende versie niet zo heel duur, $24.95 voor een jaar (omgerekend dus een slordige €21). Ietsje duurder als Brewfather en de Beersmith Gold account, maar je kan een oneindig aantal recepten en brews opslaan en hebt dan ook volledige toegang tot de website + geen reclame meer. En laat ons eerlijk zijn, 21 euro breekt de bank niet. Reken maar eens uit wat je aan 1 brew uitgeeft qua grondstoffen en dan zit je daar niet zo ver meer af ;) In mijn verdere bespreking ga ik ook van deze betalende account uit. Ik vergelijk hem met de qua prijsklasse vergelijkbare accounts bij Brewfather en Beersmith (online). Hier wil ik nog even iets kwijt : bij Brewfather en Brewer's Friend zijn het aantal recepten onbeperkt, bij Beersmith niet. Daar kan je respectievelijk 150 (Gold) of 300 (Platinum) recepten kwijt. Wel een minpunt : betalen gaat enkel via kredietkaarten, PayPal wordt spijtig genoeg niet geaccepteerd.

Nog een detail, en pluspunt voor Brewfather : Brewer's Friend is er enkel in het Engels. Brewfather kan je ook in het Nederlands raadplegen. Zelf vind ik het niet echt een gemis, de meeste software die ik gebruik is in het Engels, maar ik kan wel snappen dat dit voor sommigen een minpunt kan zijn.

Het valt bij het beginscherm van Brewer's Friend al op dat je het een en ander mag verwachten qua functionaliteit :

En dat is ook zo. Eigenlijk krijg je niet alleen een tool maar tegelijk een hele website met enorme receptendatabank en online community. Je kan zelfs zien welke bieren er bij andere leden aan het vergisten zijn (iets dat je kan aan- en uitzetten in je profiel trouwens, je kan je gegevens mooi privé houden).

Het gaat ook verder, er zit een goede zoekmachine achter waarmee je op biernaam, brouwer, stijl én grondstoffen kan zoeken. Vooral dat laatste is wel een plus ten opzichte van andere tools. Wil je ideeën over bieren met bijvoorbeeld Amarillo hop, dan kan je daar specifiek op zoeken. Deze zoekmachine kan je gebruiken via het menu "Search". Ik zou een apart onderwerp kunnen starten over de verschillende mogelijkheden, maar laat me het zo stellen dat ik makkelijk alle recepten kan zoeken met een begindensiteit tussen 1.060 en 1.060 met Amarillo hop en M-31 gist. Deze zoekmachine is trouwens ook beschikbaar in de gratis versie. Dit is een functionaliteit die noch in Brewfather, noch in Beersmith (online) aanwezig is.

Bij Brewer's Friend zit ook een hele community met een blog en forum (hoewel niet zo goed als het deze 8o ). Leesvoer genoeg zou ik zeggen. Belangrijker is nog dat Brewer's Friend een héél uitgebreide hulpsectie heeft. Je kan er informatie over zowat alles wat met de tool te maken heeft terugvinden. Ook zaken als het gebruikte rendement wordt haarfijn uitgelegd wat verwarring al eens kan voorkomen. Ik mis deze feature bij de andere tools. Er is wel een helpfunctie maar deze is heel beperkt.

2.png

Je kan uiteraard ook bladeren door de ingrediënten, recepten en dergelijke meer. Ook Brewfather en Beersmith hebben deze feature. Deze van Brewfather is ietsje beperkter maar vergelijkbaar qua look en functionaliteit, Beersmith is jammer genoeg in een ander decennium blijven steken en komt wat ouderwetser en beperkter over.

Als je een account bij Brewer's Friend hebt, dan kom je terecht op een soort dashboard met een overzicht van jouw brouwerij. Meteen vallen drie blokken op : je recepten, je brews en je logs (ingevoerde metingen en opmerkingen). Daarnaast kan je uiteraard ook verder inzoomen op je verschillende onderdelen (recepten, brews, ingrediënten, waterprofielen, ...) en daar de nodige aanpassingen doen.

Leuke gimmick : je kan een brouwrapport opstellen voor een bepaalde periode via de "Brewing Report" knop onderaan. Geeft je meteen een overzicht van je brews, recepten maar ook gebruikte grondstoffen. En er is (zoals op bijna de hele website) een "drill down" functie waardoor je meteen kan zien in welke recepten je wat hebt gebruikt of dergelijke meer. Dit is volgens mij enkel in deze tool mogelijk.

Maar genoeg over alle extra's die deze tool heeft, laten we eens kijken hoe we een recept kunnen samenstellen. Dit kan gewoon vanaf de startpagina (en nog een paar andere plekken) via de knop 'start a new recipe' :

Meteen kom je in de recipe editor terecht :

Deze is overzichtelijk en alle features zijn aanwezig. Alles hier uitleggen zou onbegonnen werk zijn dus probeer het eens uit. In de tool zit een uitgebreide hulpsectie hierover : https://docs.brewersfriend.com/recipe-builder

Wel zijn een paar dingetjes eigen aan deze tool en je moet er toch wat aan wennen. Als je de tool voor de eerste keer gebruikt, dan komen de fermentables, hops en yeasts nogal beperkt over. Dit kan je aanpassen in je instellingen waar je de verschillende fabrikanten kan kiezen. Zelfs de Brewferm gisten zijn aanwezig en alle courant gebruikte moutsoorten en hoppen. Maar het is even zoeken en wennen. Dit is bij Brewfather bijvoorbeeld veel intuitiever.

Ook de benodigde hoeveelheden water moet je even zoeken (recept saven en dan kijken bij Quick water requirements) maar het is wel al verbeterd tegen vroeger. Wat wel is, is dat de opgegeven hoeveelheden heel precies zijn en ook kloppen tijdens het brouwen.

De functionaliteit is bij Brewfather gebruiksvriendelijker maar ik merk toch regelmatig wat afwijkingen in de volumes mbt wat ik tijdens het brouwen bekom. Over Beersmith wil ik dit kwijt : véél te ingewikkeld. Het zit in een apart scherm en het opstellen van een maischschema komt niet helemaal gebruiksvriendelijk over.

De waterbehandelingsmodule is heel volledig en ietsje uitgebreider als bij Brewfather. Het is wel even wennen hoe het te gebruiken maar ook hierover vind je veel informatie in de handleiding. Brewfather is iets beperkter maar makkelijker in gebruik. Bij Beersmith is er een stuk over het gebruikte water in een scherm en het aanzuren zit dan weer bij het maischen in een ander scherm. De voorgestelde hoeveelheden zuur bij Beersmith zijn trouwens van de orde dat je er augurken mee kan opleggen. Brewfather en Brewer's Friend geven niet exact dezelfde hoeveelheden maar ver liggen ze niet uiteen. En zoals we weten kan je beter de pH meten als gokken ;)

Heb je eenmaal je recept helemaal opgesteld en gefinetuned, dan kan je het gaan brouwen. Dit kan vrij makkelijk via de knop "Brew!" Je komt dan in dit scherm terecht :

Hier kan je enkele gegevens aanpassen zoals brouwdatum, batch code, equipment en brewstep profile. Deze laatste is een leuke want daarmee kies je welke alarmen Brewer's Friend tijdens het brouwen gaat weergeven. Dit kan je instellen elders in de tool, meer informatie is ook beschikbaar in de handleiding. Ook kan je je voorraden updaten in de 'inventory deductions'. Eenmaal je klaar bent, klik je op 'Brew it!' en de pret kan beginnen.

Je komt nu op het 'Brew Steps' scherm uit hetwelk je door de brouwsessie zal leiden. Alles wordt mooi aangegeven wanneer je wat moet toevoegen. Je kan notificaties instellen en deze zelfs naar je gsm laten doorsturen. Wederom : even in de handleiding kijken legt je uit wat kan en hoe.

Naast deze 'Brew Steps' merk je nog een aantal tabbladen met waterbehandelingtools, maischcalculators en dergelijke meer. Maar een heel belangrijke is de 'Brew Log'. Hier kan je de gemeten waarden op verschillende tijdstippen invoeren. Alles vanaf het maischen tot het uiteindelijke bottelen. Onderaan het scherm komt dan een volledig overzicht hiervan :

Bij Brewfather heb je een soortgelijke functie, iets beperkter en anders opgemaakt maar de gedachte is gelijk. Bij Beersmith is het wat meer "old style" maar de "session" tab is eigenlijk best overzichtelijk.

Conclusie : wat mij betreft ligt Brewer's Friend me wat beter omdat er meer functionaliteiten zijn. Het is waar dat je wel moet weten wat je doet en het is wat zoeken en handleiding lezen, maar alles werkt en de cijfers zijn correct. Moet je nu meteen je Brewfather abonnement gaan opzeggen? Neen, ook die tool heeft zeker zijn voordelen maar Brewer's Friend is zeker het proberen eens waard :)

• Official Post

Ik heb de post aangepast. Nu zou je alle afbeeldingen moeten kunnen zien. Ik heb nog een feature ontdekt, meer bepaald voor het delen van recepten op het forum. In Brewer's Friend zit een optie om je recept te "embedden" op het forum. Als je daarvan de link kopieert zoals deze :

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/embed/1209478

Dan krijg je dit :

External Content www.brewersfriend.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

Ik ben nu verder aan het kijken of het ook met de gewone url kan van je recept.

• Official Post

En het is gelukt, gewoon de url kopiëren die bovenaan het recept staat zoals deze :

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/1209478/iznistrav-ii

En je krijgt dit :

External Content www.brewersfriend.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

(het promo venstertje moet je wel wegklikken)

• Wat ik wel mis in vele recepten is het gebruikte vergistingsschema.

Een graadje meer of minder kan een groot effect hebben op de uiteindelijke smaak van het bier.

Met alleen een schema ben je er niet. Het schema wordt in de praktijk beïnvloed door de vorm van je fermenter, de kwaliteit van je wort en hoe en bij welke temperatuur je pitcht. Ik zou er niet aan durven beginnen.

Ik denk maximaal een advies voor de pitch temperatuur haalbaar is.

Een recept zegt ook helemaal niets over het brouwen zelf en de methode, het is gewoon een simpele lijst van ingrediënten.

• Official Post

Je hebt wel een punt, dat schema kan je wel instellen bij Brewfather en ook bij Beersmith in het recept. Bij Brewer's Friend doe je dit in de brouwsessie door het te loggen. Zelf ben ik meer fan van dit systeem omdat ik al vaak eens wat aanpas aan de vergistingstemperatuur en ik dat hier wel goed kan bijhouden. (bij Brewfather kan je het ook loggen)

• Ik gebruik Brewersfriend naar tevredenheid, het enige waar ik nog een beetje moeite mee heb, maar dat zal aan mij liggen, zijn de water calculaties. Je kan je waterprofiel opslaan en koppelen aan je recept. BF rekent dan zelf voor je uit hoeveel van welke stoffen, bij mij vooral melkzuur, je moet toevoegen op je gewenste waterprofiel uit te komen. Ik heb het nu een paar keer gebruikt, maar het is wel iedere keer even puzzelen hoe het ook weer zat. Verder vind ik het echt een goede tool!

• walter Mooie uitgebreide uitleg maar ik ga toch wel bij BF blijven denk ik, ook al kost Brewer's Friend niet zoveel. Ik heb Brewer's Friend wel al een paar keer gebruikt om recepten te zoeken volgens bepaalde ingrediënten, handig als je nog wat mouten en hoppen liggen hebt die je eerst wil verwerken. Zoals je al aangaf hoef je daar niet de betaal versie voor te nemen. In BF kan je trouwens ook zoeken op ingrediënten in je recepten en batchen maar niet zo uitgebreid.

• Zeker blijven gebruiken waar je tevreden over bent! Niks mis met Brewfather tenzij misschien dat ik de recepten niet kan embedden :( zou nog leuk zijn mocht dat ook kunnen maar dat moet aan de kant van Brewfather worden toegestaan. Bij Brewer's Friend lukt het intussen wel :)

Misschien Thomas eens een berichtje sturen :/

• Brewer's Friend heeft sinds een goede maand ook een brouwapp. Verkrijgbaar in de Google Playstore (en ik denk ook bij Apple) maar om een of andere anale reden kan je hem zo niet vinden in de Belgische (en Nederlandse?) versie van de Playstore.

Maar dit is de link waarmee je hem wel vindt : https://play.google.com/store/…?id=com.brewersfriend.app

• Aj aj die typefouten toch...

Welke typefout? Ik bedoelde echt wel anale reden :) Leek me properder als wat ik eerst wou schrijven :D

Effe off-topic maar het is me al meer opgevallen dat Google content aanpast op basis van je locatie. Zou in de playstore toch niet mogen :(

On-topic : ik vind de app best wel goed. Naast mijn smartphone heb ik hem nu ook op mijn tablet staan en via dat groter scherm komen alle functionaliteiten nog wat meer naar voor.

• Ik las net dit op hun forum :

Citeer

Sorry for the lack of communication, but on friday we made the decision to temporarily remove the app from the play/app stores while we continue to work on improving the feature set until it's release ready. We got a lot of feedback specifically around the brew timers, and QWR/volumes and we want to ensure our product meets our users expectations.

Dus nog even geduld blijkbaar.