keeving set kopen om halfzoete cider te maken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vrienden medebrouwers,

Ik heb een rijke oogst aan diverse soorten appels kunnen plukken in de buurt. Die wil ik persen en er deels cider van maken. Nu heb ik al wat zitten lezen en zou ik de techniek van de chapeau brun of keeving willen gebruiken om de vergisting traag te laten verlopen, de cider te klaren en voldoende restsuikers te houden in een sprankelende cider, zonder de afgesloten flessen te moeten pasteuriseren. Dus ideaal via keeving of het hevelen vanonder de chapeau brun. Om die chapeau te helpen vormen voegt men een kit met 2 bestanddelen toe aan het sap. So far , so good.. maar als ik zo'n kit tracht te bestellen, vang ik zowel in Frankrijk als Engeland bot. Ze kunnen of willen die niet leveren naar belgië. Zo'n set ziet er zo uit: calcium chloride flakes en pectin methyl esterase enzyme.

2 vragen hierbij: zou ik die zelf kunnen samenstellen ? Calcium chloride lijkt me dezelfde stof als het brouwzout, maar die pectine methyl esterase is blijkbaar iets anders als pecto enzymen om vb pectines in fruit af te breken.. Iemand hier ervaring mee of advies..

• Ik ben het eens met Walter.

Je zou ook een test kunnen doen door bijzoeten met Stevia.

Wees echter zuinig met Sorbitol!

Sorbitol gaat heel goed als je weinig moet aanzoeten (ik heb dat nog bij Porto gebruikt). Te veel sorbitol... = veel op het toilet ;(

Beide zoetmiddelen hebben het grote voordeel dat ze geen nagisting kunnen veroorzaken.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik heb na wat zoeken mogelijk een antwoordt.
    Wat is het verschil tussen gewoon pecto enzym (pectin Lyase) en Pectin Methylesterases (PME)
    Beide zijn gewoon Pectinolytische enzymen en breken dus pectine af.

Pectinolytic enzymes or pectinases are a heterogeneous group of enzymes that hydrolyze the pectic substances present in plants. They include polygalacturonases, pectin lyase, and PME that hydrolyze the glycosidic bonds of pectic substances

en nog wat info

• Merci Serge, ik ga toch maar zelf proberen om zo'n set samen te stellen. Vandaag nog van een andere Britse leverancier antwoord gehad dat ze niet buiten de UK leveren.. vreemd toch .. Waarom zo werken en niet met backsweetening ? Omdat de traditionele cidermakerij van kwaliteit zowel in Frankrijk als UK zo werken voor zoete en halfzoete ciders, en omdat ik niet wil aanzoeten met allerlei andere suikers terwijl die eigenlijk al in het appelsap zitten. Een chapeau brun is trouwens niet zo vreemd. Als je al eens zelf vers appelsap hebt geperst en dat even hebt laten staan in een fles, komt er zo'n bruine laag bovenop drijven, net afgekoelde appelmoes. Als je die weghaalt door het geklaarde sap ervan onderuit de hevelen, krijg je sap met minder gisten, suikers en pectines, dat ook al een stuk meer helder is.. Dat laat je dan traag ( dus koud ) vergisten en hevel je nog een paar keer, zodanig dat je alsmaar minder actieve gist overhoudt, tot je op de gewenste zoetheid komt ( regelmatig proeven ) en de vergisting bijna helemaal verstokt. Dan bottelen ( sg 1015 of minder ) en het beetje vergisting dat nog heel even verder gaat, zorgt voor de bubbels.. Beetje evenwichtskunst van goede momenten om te hevelen, vergisting te remmen en te bottelen, maar je moet maar eens het verschil proeven met een uitvergiste en terug aangezoete cider.. dat is dag en nacht.. Maar dus de eerste stap is het bekomen van die bruine hoed of keeving door het toevoegen van de juiste hoeveelheid calciumchloride en PME, wat zorgt voor het snel en stevig vormen van de hoed.. die wordt door de beginnende natuurlijke vergisting omhoog geduwd en dan moet je klaar zijn om het geklaarde sap daaronder uit te hevelen.. Wacht je een dag of zelfs paar uren te lang, dan breekt de toenemende vergisting de hoed weer kapot en wordt je sap terug troebel.. Artisanaat dat ik graag onder de knie wil krijgen. Ik had gehoopt hier iemand te vinden die hier al ervaring mee had of me de kneepjes zou kunnen uitleggen , en vertellen hoe je aan zo'n kit komt of zelf samenstelt..

Keeve in jarchapeau brun

• Misschien is uw Litouws niet goed genoeg, probeer het anders eens in het engels?

die site heeft geen Engelse versie, enkel Litouws, waardoor die fout omdat ook die waarschijnlijk niet leveren buiten Litouwen. Ondertussen nog een russische site gevonden, maar daar raak ik nog minder uit wijs.. nog gezocht direct via erbsloh , maar ook daar geen aankoopmogelijkheid of verwijzing naar leverancier in de buurt.. wel andere fructozym maar geen fructozym flot .. ook nog rare zoektocht via university of reading, die PME leveren, maar dan weer alleen aan studenten in de UK, enz, enz

Is ook nog te koop als enzyme "Novoshape", maar ook dat is niet leverbaar naar België.. vreemd toch , is dat misschien verboden in Europa ofzo ?