Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gelukkig maar want de M31 die ik zondag had besteld is nog niet binnen Ik had hem overal kunnen bestellen dan was die er v andaag ook niet geweest :winking_face:, hopeljjk morgen...

Wat bedoel je met "overal kunnen bestellen en was die er vandaag ook niet" , ik heb maandag besteld en een flater begaan in plaats van pilsmout had ik carapils besteld , dinsdag vlug gebeld om het recht te zetten en heb alles al binnen , mout , gist en hop

uit een goede kraan stroomt geen water

• Let wel met zo'n pannen systeem, als je begint met spoelen, begin dan niet te snel. Geeft de mout goed de tijd om het filter te vormen.
    Ik zette altijd de kraan even heel hard vol open en wat er dan uitkwam ging gewoon weer terug. In ieder geval "zette" de mout zich dan goed onderin je pan. Pas als het wort helder is echt beginnen met spoelen. Dat kan soms best wel een tijd duren voor het zover is.
    Of je doet gewoon eerst een half uur niets, dat werkt ook.

• Wat bedoel je met "overal kunnen bestellen en was die er vandaag ook niet" , ik heb maandag besteld en een flater begaan in plaats van pilsmout had ik carapils besteld , dinsdag vlug gebeld om het recht te zetten en heb alles al binnen , mout , gist en hop

Toen ik zaterdag wilde bestellen was er maar een leverancier waar het op voorraad was. Waar ik keek: braumarkt, unibrew en nog een paar stond de melding tijdelijk niet leverbaar. Als ik daar had besteld had ik ze vandaag ook niet binnen gehad ^^

hoop dat het er morgen is...blijkbaar "jouw leverancier" over het hoofd gezien. Verder no big deal

Cheers :clinking_beer_mugs::beer_mug:

• Let wel met zo'n pannen systeem, als je begint met spoelen, begin dan niet te snel. Geeft de mout goed de tijd om het filter te vormen.
    Ik zette altijd de kraan even heel hard vol open en wat er dan uitkwam ging gewoon weer terug. In ieder geval "zette" de mout zich dan goed onderin je pan. Pas als het wort helder is echt beginnen met spoelen. Dat kan soms best wel een tijd duren voor het zover is.
    Of je doet gewoon eerst een half uur niets, dat werkt ook.

Dan is een RIMS/HERMS systeem toch wel weer erg handig. Makkelijk spoelen ook al is het rendement wat lager ;)

• Dan is een RIMS/HERMS systeem toch wel weer erg handig. Makkelijk spoelen ook al is het rendement wat lager ;)

Ja, dat wachten op het "zetten" van de mout is allang al gedaan. En tijdens spoelen kan het "kookgas" er al op.

Gisteren ook, mooi helder wort al tijdens het maischen.

• Dit onderwerp is vaker aan de orde geweest vrees ik en er is geen eenvoudig antwoord. Misschien hier een apart topic van maken?

Toch nog maar even mijn schroot gebeuren.. Ik schroot klam op standaard op 1.25 mm en gebruik een RIMS systeem/brewmonk. Afwijkende mouten zoals tarwe wat fijner.

Dat werkt voor mij prima

• Ik werk met een kook en een maischpan met een hevelfilter van brouwerwaldonk. Roer met de hand :spoon:. Ik heb wel het idee dat het spoelen wat snel gaat, omdat mout te grof is?

Eigenlijk moet je de spoelsnelheid regelen/wurgen met het kraantje dat op die filter staat en na 10 minuten wachten na het maischen zodat de mout al een beetje kan uitzakken en dus een beter filter gaat vormen, vooral bij het begin spoelen. Ik spoel op 35 liter eindvolume bier (eindvolume in het gistvat dus) zeker een uur, de schrootdikte heeft daar eigenlijk niks mee te maken, het dichtslaan van je filterbed is afhankelijk van je snelheid waarmee je spoelt, zet je die kraan vol open ga je gegarandeerd een vastgelopen filtering hebben, ook al heb je grof geschroot, bij mij loopt het dus tergend traag, behalve als ik met de Grainfather spoel, dan schiet het er ook door, maar daar giet ik het spoelwater ook niet met liters tegelijk op...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

• ik dacht ik doe nog even update. Na de slip en struikelpartij valt de schade uiteindelijk nog wel mee.

Ik heb er toch nog iets van 50 flesje uit gehaald. Staat nu 2 weken op de fles zojuist geproefd en het is een lekker biertje geworden. Mooie schuimkraag, klein beetje troebel, en licht fruitig/zoet

De CCT en gistkast doen hun werk goed. :face_savoring_food:

• Bij mij staat hij op 1 mm ingesteld voor eigenlijk alles, behalve rogge.

Geen problemen, maar zou er geen verschil zitten in wat voor installatie je hebt?

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen een automatische ketel of traditioneel pannen zoels ik gebruik.

Hobbybrouwerij Orangeloo sinds 30-10-2010.
    Bier maakt men met water, mout, hop, gist en ...geduld.

• Bij mij staat hij op 1 mm ingesteld voor eigenlijk alles, behalve rogge.

Geen problemen, maar zou er geen verschil zitten in wat voor installatie je hebt?

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen een automatische ketel of traditioneel pannen.

Inderdaad, het soort installatie bepaald grotendeels hoe fijn je mag schroten.

Met losse pannen heb je veel minder een probleem.

Wanneer je echter gebruik maakt van een automaat of zelfbouw ketel (met moutkorf) dan kun je mijn inziens het best zo grof mogelijk schroten +-1.4.

Bij mij staat de schrootmolen ingesteld op 1.5mm.

Ook de constructie van de schrootmolen speelt volgens mij een rol.

De schrootmolen van brouwerwaldonk is volgens mij het beste model (gezien op foto).

Hierbij worden beide rollen aangedreven en wordt het mout zuiver geplet tussen de rollen.

Bij de meeste moutmolens is dit echter niet zo. Hierbij wordt slechts één rol aangedreven.

De snelheid van de rollen is hierbij niet helemaal hetzelfde zodat er verschuiving ontstaat tussen de rollen en waardoor de kafjes meer stukgetrokken worden.

• Inderdaad, het soort installatie bepaald grotendeels hoe fijn je mag schroten.

Met losse pannen heb je veel minder een probleem.

Wanneer je echter gebruik maakt van een automaat of zelfbouw ketel (met moutkorf) dan kun je mijn inziens het best zo grof mogelijk schroten +-1.4.

Bij mij staat de schrootmolen ingesteld op 1.5mm.

Dat is wat ik bedoel, en daarom lijkt het mij meer dan logisch dat men ook vermeld welke installatie men heeft als men een afstelling vermeld voor een moutmolen.

Hobbybrouwerij Orangeloo sinds 30-10-2010.
    Bier maakt men met water, mout, hop, gist en ...geduld.

• Mijn brouwsysteem bestaat uit 3 pannen en mijn zelfgebouwde walsenmolen heeft regelbare rollen van bijna 10 cm dik, dat is iets anders dan die minni rolletjes van de meeste walsenmolentjes.

De rollen draaien aan slechts 60t/m en geven schroot met hele kafjes en alle korrels gebroken.

360.jpg

1k0.jpg

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue