Bij de instellingen in Brewfather kun je de manier waarop het Eind SG wordt berekend instellen op 3 manieren: simpel, normaal of geavanceerd. Dit geeft enorm grote verschillen in het eindresultaat. Weet iemand hoe je deze het beste kunt kiezen om een zo betrouwbaar mogelijk resultaat te bekomen?

Brewfather Eind SG
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Bij de instellingen in Brewfather kun je de manier waarop het Eind SG wordt berekend instellen op 3 manieren: simpel, normaal of geavanceerd. Dit geeft enorm grote verschillen in het eindresultaat. Weet iemand hoe je deze het beste kunt kiezen om een zo betrouwbaar mogelijk resultaat te bekomen?
Bij mij staat die op Normaal wat een vrij goed resultaat geeft.
-
Bij mij staat die op Normaal wat een vrij goed resultaat geeft.
Ik gebruik al een tijd BF .. maar heb dit nog niet kunnen vinden. Waar kan je dit instellen?
-
Ik gebruik al een tijd BF .. maar heb dit nog niet kunnen vinden. Waar kan je dit instellen?
Gewoon bij je instellingen of in de Engelse versie bij 'Settings'
Bij mij staat die ook op Normal en heb nog niet kunnen checken wat het verschil is met de andere opties.
-
Gewoon bij je instellingen of in de Engelse versie bij 'Settings'
Bij mij staat die ook op Normal en heb nog niet kunnen checken wat het verschil is met de andere opties.
Yep,dank!!! Stond hier inderdaad ook op Normal en dat klopt meestal wel aardig. Zal ook eens kijken wat het uitmaakt
-
Dit geeft enorm grote verschillen in het eindresultaat.
ik heb het nu al even niet meer getest, maar ik had eerder de indruk dat het juist niet zoveel uitmaakt welke je kiest … misschien veranderd ondertussen?
-
Het eind SG gaat zelfs van 1.007 naar 1.014 wanneer je van “normaal” naar “simpel” switcht.
Je ziet echter maar het verschil in een recept wanneer je na de verandering van instelling de gist uit het recept verwijdert en deze daarna terug toevoegt.
-
Ik zie de meerwaarde niet van deze instelling. Het moet gewoon het juiste FG zo kort mogelijk benaderen. Of zie ik dit verkeerd.
-
Het eind SG gaat zelfs van 1.007 naar 1.014 wanneer je van “normaal” naar “simpel” switcht.
Je ziet echter maar het verschil in een recept wanneer je na de verandering van instelling de gist uit het recept verwijdert en deze daarna terug toevoegt.
Ah, dat verklaart, lijkt me dan ook een foutje.
Over het verschil in FG kan ik dan ook niet veel zeggen ...
-
Ik zie de meerwaarde niet van deze instelling. Het moet gewoon het juiste FG zo kort mogelijk benaderen. Of zie ik dit verkeerd.
Steinie 100% met u eens. Ongeacht wat je doet in een programma, de gemaakte berekeningen zouden steeds automatisch bijgewerkt en zo correct mogelijk moeten zijn.
Nu is het alsof je kiest voor "nauwkeurig", "bijna juist" en "fout"
Deze instelling is wat mij betreft dan ook totaal nutteloos.
Zoals Pol aangeeft "Je ziet echter maar het verschil in een recept wanneer je na de verandering van instelling de gist uit het recept verwijdert en deze daarna terug toevoegt." zou ook niet mogen gebeuren.
De cijfers die op het scherm getoond worden zouden altijd automatisch bijgewerkt en juist (of zo juist mogelijk) moeten zijn.
-
Brewfather is een web applicatie en niet alles wordt automatisch vernieuwd.
Je kan altijd een refresh van de applicatie uitvoeren via de instellingen (Settings - Application):
De instelling Final gravity is een feature dat al was toegevoegd sinds versie 2.5.0
Maar als je de 'Final Gravity' instelling aanpast moet je volgens mij ook de 'Mash Temperature Slope' instellingen
aanpassen anders ga je niet veel verschil merken.
Ik kan nergens meer informatie of uitleg over vinden maar je kan deze vraag altijd wel in de Brewfather FB group stellen en je zal daar zeker een antwoord op krijgen.
Dit is wel een feature enkel beschikbaar voor de Premium versie!
-
-
Let op, F5 ververst je scherm maar niet noodzakelijk de berekeningen die in de applicatie gebeuren. Sommige waardes gaan in je cache zitten en blijven er ook na de F5 gewoon inzitten. Je kan dit echter wel omzeilen door op de webpagina met de rmb te klikken en voor "inspect" te kiezen. Daarna klik je op de verversknop maar zonder de muisknop te lossen. Je krijgt dan een menu te zien waar je kan kiezen voor verversen + cache te legen.
-
wimdm tip: je kan ook gewoon op F5 drukken om een refresh van het scherm te krijgen niettegenstaande blijf ik erbij: het programma zou dit zelf moeten opvangen zodat de eindgebruiker steeds de actuele/correcte cijfers op het scherm heeft.
Inderdaad zoals Walter al zei die F5 doet niet helemaal hetzelfde.
-
Die Mash berekening vind je in een iets andere vorm ook in Brouwhulp terug. Die rekent vrij ingewikkeld maar komt best redelijk uit:
De formule gebruikt het percentage suiker in de stort, het percentage Cara mouten, de mash mout/water verhouding, de gemiddelde mash temperatuur, de mash tijd en de attenuation van de gist. Waar de bron van die formule vandaan komt staat niet in de source. Wat er niet is meegenomen in de berekening is de eigenschappen van een gist, zoals welke suikers wel of niet omgezet worden en het effect van een disastaticus gist. Dan wordt simpel de attenuation factor gebruikt volgens fabrikant opgave.
Het is allemaal best complex om goed van tevoren je eind sg te berekenen, petje af voor degene die het echt lukt.
-
Brewfather is een web applicatie en niet alles wordt automatisch vernieuwd.
Je kan altijd een refresh van de applicatie uitvoeren via de instellingen (Settings - Application):
De instelling Final gravity is een feature dat al was toegevoegd sinds versie 2.5.0
Maar als je de 'Final Gravity' instelling aanpast moet je volgens mij ook de 'Mash Temperature Slope' instellingen
aanpassen anders ga je niet veel verschil merken.
Ik kan nergens meer informatie of uitleg over vinden maar je kan deze vraag altijd wel in de Brewfather FB group stellen en je zal daar zeker een antwoord op krijgen.
Dit is wel een feature enkel beschikbaar voor de Premium versie!
Nou… interessant. Net ff geprobeerd en mij voorspelde FG daalt 7 punten (van 1003 naar 996) met maisch temp min/max 60 en 72C. Levert een SVG > 100%
Ben benieuwd waar mijn blondje op gaat eindigen…… Maar vooralsnog nog gewoon de berekening FG maar op normaal laten staan, komt meestal aardig ui
-
Dat is ook mijn ondervinding FG op Normaal geeft het meeste correcte resultaat.
-
mij voorspelde FG daalt 7 punten (van 1003 naar 996)
Welke gist?
-
M41, ff uitgeprobeerd wat BF doet met andere FG berekening en maisch verloop instelling.
Maar deze uitkomst zal het niet zijn, in praktijk zit in nu op 1002 en de activiteit is er wel zo’n beetje uit
-
Ik heb een tijd geleden contact gehad met Thomas, de maker van Brewfather over deze instelling. De "simpel" stand heeft hij niet echt uitgelegd, bij de "normaal" stand wordt van alle mouten het potentieel meegenomen in de sg berekening. Bij "advanced" wordt ook de kleur/EBC meegenomen in de berekening en dat is blijkbaar zo ingewikkeld (dat gaf hij zelf toe) dat die uitkomst meestal niet klopt.
Hij adviseerde toen de "normaal" stand.
-
Ik heb een tijd geleden contact gehad met Thomas, de maker van Brewfather over deze instelling. De "simpel" stand heeft hij niet echt uitgelegd, bij de "normaal" stand wordt van alle mouten het potentieel meegenomen in de sg berekening. Bij "advanced" wordt ook de kleur/EBC meegenomen in de berekening en dat is blijkbaar zo ingewikkeld (dat gaf hij zelf toe) dat die uitkomst meestal niet klopt.
Hij adviseerde toen de "normaal" stand.
-
Normaal is altijd goed 😉