Bryggja tripel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Je gebruikt toevallig geen sulfiet of een andere sterke chemische stof, bv. In je waterslot?

Nee, vooraf met een sproeiertje een beetje starsan (overal in en rond het waterslot), laten uitdruppelen en verder gewoon kraantjeswater in het slot.

Deze morgen was de geur niet meer zo sterk aanwezig. Nu wel een paar eilandjes schuimvorming, van de bijgevoegde suiker die aan het vergisten is. Denk ik toch.

• Ben effe dat reukloze verhaal gaan opzoeken omdat ik toch ook altijd iets scherps ruik van de CO2 en blijkbaar is CO2 als gas wel reukloos maar in een verbinding met een waterige oplossing (bier dus) vormt er zich ook koolzuur wat bij hogere concentraties een scherpe geur kan geven.

• De gist kan een zwavel achtige geur veroorzaken, de BE-256 was bij mij daar de schuldige van.

Maar na bottelen nergens geen last meer van

Zou ook zomaar zwavelwaterstofgas kunnen zijn, H2S. Best wel een giftig gasje.

Ik heb een nauwkeurige gas detector en heb die wel eens in m’n klimaatkast gehouden. Het alarm gaat af voor koolzuur maar zag toen ook verhoogde gehaltes aan H2S. Het vervelende is dat onze geurdrempel erg laag is daarvoor, geldt ook voor DMS en DMDS. Dus zwavelverbindingen ruik je als heeeel erg snel

• Zou ook zomaar zwavelwaterstofgas kunnen zijn, H2S. Best wel een giftig gasje.

Ik heb een nauwkeurige gas detector en heb die wel eens in m’n klimaatkast gehouden. Het alarm gaat af voor koolzuur maar zag toen ook verhoogde gehaltes aan H2S. Het vervelende is dat onze geurdrempel erg laag is daarvoor, geldt ook voor DMS en DMDS. Dus zwavelverbindingen ruik je als heeeel erg snel

Als de concentratie aan H2S hoog genoeg is ruikt je het dan weer niet meer!!

Citeer

H2S is een gas dat heel snel wordt waargenomen omdat de reukgrens op 0,1 ppm ligt. Echter, één van de grootste gevaren is dat als de concentratie H2S hoger wordt dan 100 ppm u het niet meer ruikt doordat uw reukzenuw wordt verlamd. De geur van H2S wordt herkend als de geur van rotte eieren.

DMS daar van ligt de reukgrens zelfs maar op 0,02 ppm tot 0,1 ppm

• Wanneer het SG niet meer zakt, zou ik niet direct gaan koelen. Beter eerst nog een week of 2 warm conditioneren, tijdens die periode ruimt de gist nog wat ongewenste smaakstoffen op. Pas daarna zou ik gaan koelen en dan een week later bottelen.

Hier nu wel drie weken geconditioneerd. De scherpe geur is bijna verdwenen. Het SG is toch naar 1002 gedaald.

Nu staat hij wel koud, in een passende D-J. Om volgende week te bottelen.

Ik heb het alcoholpercentage eens gecontroleerd met zo'n vinometertje (trechtervormig pipetje).

Deze duidt 12 vol% aan.

Is deze meting betrouwbaar?

Nadat de hoofdvergisting voorbij was, overheveld in een D-J met teveel kopruimte. Suiker bijgevoegd waarschijnlijk teveel suiker. Ik heb de nota verloren gelegd.

Het gaat lekker bier worden. Er zit nog zo'n klein scherp smaakje. Maar zoals in mijn vorige bieren ging dit weg als het bier gerijpt heeft. Het bier werd zachter na een maand bottelen.

• Nee, dit werkt enkel voor wijn, het koolzuurgas in je bier gaat een vertekend beeld geven. Wanneer je gaat bottelen een hydrometer gebruiken. 👍

Het bier is nog niet gebotteld. Komt net uit de klimaatkast van het warm conditioneren. Veel koolzuurgas zal er niet zijn. Nu heb ik een SG van 1002. Dit gaat toch niet veel veranderen, door volgende week koud te zetten om verder te klaren. Het bier is nu reeds helder geworden nadat het van de hoofdgist is gehaald.

• Ik heb het alcoholpercentage eens gecontroleerd met zo'n vinometertje (trechtervormig pipetje).

Deze duidt 12 vol% aan.

Is deze meting betrouwbaar?

Niet echt zulk en vino metertje werkt op capillariteit (eigenlijk dichtheid en viscositeit) dus de eiwitten, de rest suikers en alle ander dingen die er in bier meer zitten dan in wijn een gaan zorgen voor een fout op de meting.
    Je gaat dus vermoedelijk een hoger alcohol gehalte meten dan werkelijk.