Luxeprobleem... Wat moet ik kopen?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goedemiddag brouwers!

Ik heb onlangs een bon van 250 euro gekregen om te gebruiken bij Brouwland.
    Het enige probleem is dat je deze in 1 keer moet opgebruiken...

Het plan is om een deel nieuwe grondstoffen te kopen, maar dan nog zal ik niet aan het bedrag komen.

Van een luxeprobleem gesproken :| ...

Ik heb eigenlijk al een redelijk uitgeruste 'brouwerij' beschikbaar.

- 2 opengeslepen 50L biervaten incl, branders, zelfgemaakte koelspiraal en filter uit koper

- 2 plastic 60L vergistingsvaten

- Graingorilla moutmolen

- pH strips en zuur

- Reinigingsmiddelen: Oxi, caustic en star san

- jodiumtinctuur

- Inkbird thermometer

- hopzakjes

- kroonkurken, kroonkurkapparaat en genoeg flesjes

- magneetroerder, erlenmeyers, maatbekers, SG-meter, refractometer, flessenborstels,...

- Vergistingskast

- vacumeermachine

- en waarschijnlijk nog een paar kleine dingen die ik vergeten ben

Hebben jullie als ervaren brouwers tips wat ik nog kan aanschaffen om betere biertjes te brouwen?

Ik had al gedacht aan een brewferm cobra pH meter (incl. ijk- en bewaarvloeistof) en een 450 micron hopspider.

Verder had ik ook eens zitten kijken naar een 19L keg met CO2 cilinder en al de nodige tussenstukken, maar ik weet niet echt of dit de moeite waard is om aan te schaffen...

Suggesties zijn welkom!

(Of als er iemand in de buurt van Jabbeke/Brugge van plan is iets te kopen dan kunnen we eventueel samen bestellen!)

Mvg, Lowie

• De PH meter is een goede keuze (merk ken ik niet, ik bedoel het meetinstrument an sich).

Een hopspider is hier altijd in gebruik, maar ja een hopzak is net zo makkelijk.

Bij de transfer naar het gistvat is de hop spider ook handig hoorde ik van een forum lid, naam ff kwijt ;)

• heb onlangs een bon van 250 euro gekregen om te gebruiken bij Brouwland.
    Het enige probleem is dat je deze in 1 keer moet opgebruiken...

Je kan natuurlijk steeds een tripje plannen naar het verre Limburg en in de winkel gaan shoppen. Krijg je je bon niet op in de shop, dan krijg je daar een nieuwe bon met de rest van het bedrag. 😉

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Is er zo'n groot verschil in nauwkeurigheid dat de meerkost het waard is?

Deze kan tot 90°C dus moet je je wort niet eerst koelen. Ik heb een gelijkaardige gehad zoals die Cobra en na anderhalf jaar was de sensor al defect en je kan deze niet vervangen dacht ik. Er is op dit forum ergens een onderwerp waar de PH meters worden besproken en daar heeft Serge ook nog een andere PH meter voorgesteld die goedkoper is maar toch wel degelijk. Kan het onderwerp niet zo direct vinden.

• Ik zou nooit iets kopen "om te kopen" ... zelfs al heeft men een luxeprobleem :)

Je bent al flink uitgerust maar een digitale PH meter is handig, etiketten voor op de (kurkjes van de) flesjes te plakken, een afvultoestel is ook handig (bv enolmatic of andere), ...

Eventueel vragen aan Brouwland of je die bon niet kan laten opsplitsen in 2-3 delen ...

Ik heb gelukkig dit luxe "probleem" niet :/

• New
    • Official Post

Eventueel vragen aan Brouwland of je die bon niet kan laten opsplitsen in 2-3 delen ...

Ik denk dat Lowie al aangeeft dat dit niet mogelijk is.

De Extech PH-110 is een professioneel toestel, en is zijn geld echt wel waard. de mijne is ondertussen al bijna 8 jaar in dienst.
    De cobra pH meter is een hobby toestel.

Mocht ik het budget van 250 euro hebben, dan zou ik hier waarschijnlijk ook voor kiezen mocht ik een pH meter willen kopen. Maar mijn eerste uitgave zou eerder naar gecontroleerd vergisten gaan en dan zou ik al beginnen met een inkbird. Ergens een tweedehands koelkast of staande vriezer op de kop tikken en daar heb je heel snel profijt van. Maar eigenlijk kan beide tegelijk :)

• Ik denk dat Lowie al aangeeft dat dit niet mogelijk is.

Mocht ik het budget van 250 euro hebben, dan zou ik hier waarschijnlijk ook voor kiezen mocht ik een pH meter willen kopen. Maar mijn eerste uitgave zou eerder naar gecontroleerd vergisten gaan en dan zou ik al beginnen met een inkbird. Ergens een tweedehands koelkast of staande vriezer op de kop tikken en daar heb je heel snel profijt van. Maar eigenlijk kan beide tegelijk :)

Een frigo met inkbird heb ik al, waar een plastic vergistingston van 60L in past. Dus dan zal het de pH meter worden😊.

Merci voor de tips!