te weinig zuur in peer sap aanvullen met hoog zuur appels

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

ik heb 19.6 liters perensap van 3 zuur en 4.5 appelsap van 10.5 zuur.

Maar ik zal nog meer appelsap moeten bij voegen om gewenste 6.5 te bekomen.

Hoe bereken ik dat dan? is een formule zoals je bij te veel zuur minder zuur bij voegt? of is dat dezelfde formule?

• Bedankt.

Maar welk exel formule is dat en hoe kom je op 13 liters, dat zie ik niet?

Maar het probleem dat ik telkens had was dat ik het aan µtal zuur deel door hetr aantal liters ik te weinig zuur per liter had maar hier heb ik te veel,namelijk 7.3

• Official Post

Ik heb snel wat gespeeld met de bovenstaande formule in excel. Als je daarbij met de volumes van beide sappen speelt, dan kom je op een gegeven moment op 17,5l appelsap in totaal. En aangezien je al 4,5 liter hebt, moet je nog 13 liter toevoegen.

Volume g/l zuur Totaal zuur
    Perensap 19,6 3 58,8
    Appelsap 17,5 10,5 183,8
    Totaal 37,1 242,6
    Toevoegen 13 6,5
  • Bedankt, dat was voor mij de moeilijkheid om te weten hoe ik het juiste aantal liters appelsap moet vinden.

Er is dus geen formule voor zoals deze van aalbes 18gr zuur 3liters aalbes

7

perenzuur 4 zuur 11 liters peren

• Als ik mijn file mag geloven heb je als je de 2 sappen mengt een zuurtegraad van 4,4 en in totaal 24,1 liter sap.

peer_appel_mengen.png

Om aan 6,5 zuur te zitten zou je 17,35 liter appelsap van 10,45 gr. zuur moeten hebben in totaal. Dan is je eindtotaal 36,95 liter aan 6,5 zuur. Dus nog 12,85 liter van hetzelfde appelsap toevoegen. Is nu wel en file ivm mengen van verschillende bieren en of wijnen, maar je kan dat doortrekken naar alle gemengde dingen denk ik... :smiling_face_with_halo:

peer_appel_mengen2.png

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Een simpele regel van 3 volstaat daar je in gr/l rekent
    Perensap:19.6l x 3gr/l zuur = 58.8 gr (wijsteen) zuur
    Appelsap: 4.5l x 10.5 gr/l zuur = 47.5 gr/l (wijsteen)zuur
    Totaal heb je dus 58.8gr + 47.5gr = 106.5 gr wijsteenzuur in 21.1l wat uitkomt op 5.04gr/l

Je wil eigenlijk 7.5 gr/l wijsteenzuur.
    Dus je start met 19.6l perensap x 3gr/l zuur = 58.8 gr (wijsteen) zuur
    Je hebt dus om 7.5 gr/l te bekomen 7.3gr/l -3 gr/l = 4.3gr/l te kort.
    Of anders gesteld in het totaal 4.3gr/l x 19.6l = 84.2 g (wijsteen)zuur te kort voor die 19.6l perensap.
    1 liter van je appelsap bevat je 7.3 gr/l gewenste hoeveelheid wijnsteenzuur en 3.2gr/l aan overschot.
    Je mist 84.2gr voor je perensap, Dus 84,2gr delen door 3.2 gr/l = 26.3l appelsap toe te voegen aan je peren sap.

De proef op de som:
    26.3l appelsap aan 10.5 gr/l = 276.2 gr (wijsteen) zuur
    19.6l perensap aan 3gr/l zuur = 58.8 gr (wijsteen) zuur
    totaal:
    45.9l sap welke 276.2g+58.8g= 335gr (wijsteen) zuur bevat. per liter is dit dus 335 / 45.9 = 7.3 gr/l

Makkelijker is natuurlijk gewoon wat wijsteenzuur kopen en dit gebruiken om alles te corrigeren

• ok bedankt, maar ik zie niet waar de waarde van 4.4 vandaan komt in de eerste tabel en in de tweede vloeistof 17.35 en waarde 10.45?

Het eerste tabelletje is gewoon uw beide sappen bij mekaar gedaan, de bekomen zuurtegraad is dus 4,4 "wijnsteenzuur". De onderste tabel is het appelsap opgedreven in het mengsel tot je een zuurtegraad van 6,5 bekomt, dus moet je bij die peren 17,45 liter appelsap gooien om aan 6,5 zuurtegraad te komen.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb nog mixaxid gebruikt om aan te zuren.

Dat was bij experimenten met paardenbloembier en bier van witloof.

Heb toen nog Engelse brouwers op bezoek gehad die vroegen, "maar hoe heb je dat geflikt om dat zuur op peil te krijgen?".

Gaat perfect.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.