Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn eerste biertje eens geproefd (golden Beverius ingrediënten kit), het smaakt licht zurig. Het jongbier bij het bottelen proefde goed en helemaal niet zuur. Gebotteld na 13 dagen vergisten aan 21-20C (door gebrek aan vergistingskast wat ondertussen opgelost werd).

Een flesje geopend na 7 dagen op fles (op kamertemperatuur), licht zurig. Nu nog een week later nog eentje open gedaan en ook licht zurig.

Waar liep het fout?

• New
    • Official Post

Een flesje geopend na 7 dagen op fles (op kamertemperatuur), licht zurig. Nu nog een week later nog eentje open gedaan en ook licht zurig.

Wat bedoel je juist met licht zurig? Spreken we van Rodenbach of Geuze, of is het meer genuanceerd dan dat?

Eerlijk denk ik dat je gewoon nog wat geduld moet hebben en het bier een tijdje opzij moet zetten. Mocht het binnen een paar weken nog altijd zurig, of zuurder smaken, dan zit je misschien wel met een probleem.

• Nergens, pas oordelen een maand of twee na het bottelen. Ondertussen het bier wat laten rijpen en blijven proeven, eens per week een flesje.

Je zult zien wat er nog veranderd in die tijd.

Zo is het, het wordt misschien een fantastisch bier.

licht zurig. Nu nog een week later nog eentje open gedaan en ook licht zurig

Beschrijf zurig: een aangename ondertoon of scherp zoals azijnzuur?

• Zeker niet scherp, eerder een ondertoon. Maar aangenaam zou ik het niet noemen, hoewel ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die dit wel aangenaam vinden (ben noch Geuze noch Rodenbach fan).

Dan moet je gokken: nu weggeven of laten rijpen. Ik zou het laatste doen, weggeven kan altijd nog. En als niemand het wil: stoofvlees is ook een optie. 👍

• New
    • Official Post

Eerder iets tussen Rodenbach en Geuze in.

Dan heb je het zitten volgens mij, dat is echt wel zuur. Je kan binnen enkele dagen nog eens proeven om te zien hoe het evolueert maar ik denk toch dat je een of ander wild beestje in je bier hebt. Nu blijft de vraag waar je die besmetting hebt opgelopen :/

Eigenlijk kan dit al vanaf het koelen gebeurd zijn en moet je alles eens goed nalopen, kijk alle gebruikte materiaal van na het koelen eens goed na. Is er iets wat niet echt goed te reinigen/desinfecteren is? Wat gebruik je trouwens als reinigings- en desinfecteermiddel? Hoe ga je te werk hiermee?

• ... Is er iets wat niet echt goed te reinigen/desinfecteren is? Wat gebruik je trouwens als reinigings- en desinfecteermiddel? Hoe ga je te werk hiermee?

ik gebruik een easybrew SB30, hopspider, koelspiraal en dan rechtstreeks CCT in.

Ik gebruik chemipro wash voor het reinigen van de brouwketel voor gebruik: 10-15 min op 50C via de pomp laten circuleren met 10L water. Hopspider en koelspiraal gewassen met chemipro Oxi. Idem voor de CCT en dan alles ingespoten met een chemipro San oplossing en alles grondig nagespeeld. Voor dit brouwsel was het ook de eerste keer dat al deze spullen gebruikt werden.

Ik vrees nogal een infectie dus ga hier (in mijn ogen) zeer grondig te werk.

• Bedankt om mee te denken Walter!

Er hebben wel een tijdje fruitvliegjes rond het CCT gehangen. Ik heb het CCT niet open gedaan toen en af en toe het deksel met chemipro San oplossing ingespoten en afgekuist.

Toen ik gist af liet heb ik het waterslot verwijderd en een zeefje met chemipro San over het gaatje geplaatst. Na het gist aflaten wat suiker via het gaatje toegevoegd en onmiddellijk het waterslot, dat ik weer met chemipro San had bespoten en afgespoeld, terug geplaatst.

Zou het toch aan de fruitvliegjes kunnen gelegen hebben? =O

• Aan hygiënisch werken of fruitvliegjes zal het niet liggen, je poetst en ontsmet systematisch en fanatieker dan ik. Nog nooit een infectie gehad. Hout vasthouden.

Ik denk dan ook dat het geen infectie is, eerder een bijsmaak doordat je bier nog te jong is of gewoon een smaak die eigen is aan dit brouwpakket.

Gebruik je bottelgist?

• Vond enige tijd terug tijdens het bottelen een dode vlieg in het jongbier. Dat kan eigenlijk alleen maar uit de starter komen, want die was alleen afgedekt met alufolie….. Toch maar gebotteld want het smaakte niet zuur of zo. En het eindresultaat is ook niet slecht maar smaakt wel wat anders als de vorige batches…… of misschien komt dat door is het idee dat er contaminatie is. Dus een vliegje zou kunnen meevallen ;)

• Vond enige tijd terug tijdens het bottelen een dode vlieg in het jongbier. Dat kan eigenlijk alleen maar uit de starter komen, want die was alleen afgedekt met alufolie….. Toch maar gebotteld want het smaakte niet zuur of zo. En het eindresultaat is ook niet slecht maar smaakt wel wat anders als de vorige batches…… of misschien komt dat door is het idee dat er contaminatie is. Dus een vliegje zou kunnen meevallen ;)

Niet voorschotelen aan vegetarische vrienden dus. 😉