Gemoute Haver

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Veel hangt af welk merk deze gemoute haver is.
    De Chateau Oats is gepelde gemoute haver (dus zonder kaf of vliesjes) en heeft een extractie rendement van rond de 80% (werkelijk haal je hier ongeveer die 80%) hier schrijft men tot 15% van de stort voor
    De Thomas Fawcett Oats bevat nog wel het kaf en heeft een extractie rendement van rond de 60% (werkelijk haal je hier ongeveer 50%) hier van schrijft men slechts tot 10% van de stort voor
    De Viking Oats malt is ook met kafjes heeft een extractie rendement van 63% in (werkelijk haal je hier ongeveer 55%) en men schrijft tot 20% (zelfs 30%) voor

Er is dus een vrij groot verschil tussen de leveranciers wat ze voor schrijven.
    De leveranciers baseren hun max stort op wat voor hun haalbaar lijkt zonder dat dit moeilijkheden gaat geven bij een normaal beslag. (dus zonder dat je extra specifieke maisch stappen moet uitvoeren zoals een eiwitstap of een B-glucaan stap)

Je kan ook naar de enzymkracht kijken (diastatisch vermogen). Een stort moet eigenlijk een diastatisch vermogen van >40° Linter hebben om een makkelijke omzetting te hebben binnen de 60 min maischen (de absolute onder limiet is in werkelijkheid 3° Linter)
    (Er bestaan daar zelfs mooie reken tools voor)
    Haver heeft een laag diastatisch vermogen van ongeveer 27° Linter. (is wel een beetje leverancier afhankelijk)
    Afhankelijk van de rest van je stort zou je dus vb als je enken 2 rijïge pils mout zou mengen met gemoute haver kan je eigenlijk zelfs tot 85% toevoegen Maar dan moet je wel rekening houden dat je vb een B-glucaan stap en eventueel een eiwit stap moet gaan toevoegen in je maisschema.

Maar met een lang en specifiek maisch regime zou je zelfs tot 100% kunnen gaan

Nog wat leuke info wat haver in je bier doet

PS: zelf heb ik de 30% nog niet overschreden

• Hier een leuk en een aardig voorbeeld van een stout met veel (ongemoute) haver Oatmeal stout. Ongemoute haver 23% van de stort. Ik brouw zoiets regelmatig met 20% ongemoute haver en dat gaat met voorbehandeling/verstijfselen. Maar het is geen makkelijke zaak…. Lastig te filteren :(

Waarom neem je dan geen gemoute haver? De soorten met het kaf er nog aan natuurlijk?
    Dan heb je net heel veel kaf in je borstel en loopt je filtratie in de meeste gevallen als een gieter.
    De B-glucanen die je filtratie meestal zo bemoeilijken bij het gebruik van vlokken zijn ook al grotendeels afgebroken bij het mouten.
    Het smaakprofiel is bijna niet te onderscheiden tussen een bier met gemoute haver of havervlokken, enkel de kostprijs van je grondstoffen gaat dan een stevig de hoogte in.

• Waarom neem je dan geen gemoute haver? De soorten met het kaf er nog aan natuurlijk?
    Dan heb je net heel veel kaf in je borstel en loopt je filtratie in de meeste gevallen als een gieter.
    De B-glucanen die je filtratie meestal zo bemoeilijken bij het gebruik van vlokken zijn ook al grotendeels afgebroken bij het mouten.
    Het smaakprofiel is bijna niet te onderscheiden tussen een bier met gemoute haver of havervlokken, enkel de kostprijs van je grondstoffen gaat dan een stevig de hoogte in.

Yep… helemaal gelijk. Kwestie van gewoonte denk ik. En heb de vlokken altijd in huis.

Qua kosten….. 500g havervlokken kosten hier 0,39 euro (Duitsland)….. maar die paar euro mogen het gemak niet hinderen. Ga ook maar eens gemoute haver bestellen

• Yep… helemaal gelijk. Kwestie van gewoonte denk ik. En heb de vlokken altijd in huis.

Qua kosten….. 500g havervlokken kosten hier 0,39 euro (Duitsland)….. maar die paar euro mogen het gemak niet hinderen. Ga ook maar eens gemoute haver bestellen

Vergeet niet het lage extractie rendement van gemoute haver in rekening te brengen (slechts rond de 50% )
    Dit tegen over vlokken die een extractie rendement hebben van rond de 75%.
    Kortom je voegt eigenlijk 25% kaf toe.

• Vergeet niet het lage extractie rendement van gemoute haver in rekening te brengen (slechts rond de 50% )
    Dit tegen over vlokken die een extractie rendement hebben van rond de 75%.
    Kortom je voegt eigenlijk 25% kaf toe.

Oeps, dat wist ik dus niet. Dank voor de tip. Had gisteren ook al zo iets. Had extra pale pilsener van Weyermann in brewfather in de voorraad toegevoegd. Stond daar het standaard rendement op 70% en dat is wat laag. Kwam ik achter na het maischen…… :S