Grainfather G40 en S40

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Official Post

Goedkoop is het zeker niet en je brouwt er al zeker geen beter bier mee. Slechter waarschijnlijk ook niet, maar dat geld zou je aan dingen kunnen besteden die wel een groot effect op je bier kunnen hebben. Zoals een koelkast met inkbird, degelijke pH meter, walsenmolen, enzovoort... En dan ga je nog geld overhouden denk ik.

• Voor die prijs mag men een toestel verwachten die gewoon perfect werkt en zouden de handvaten al verguld mogen zijn :)

Zoals walter ook aangeeft is het ook geen garantie om beter bier te brouwen en kun je beter ook investeren in andere zaken die wél bijdragen tot een betere eindkwaliteit.

De vraag die ik mij hierbij altijd stel is: welke meerwaarde geeft dit toestel tov andere (goedkopere) modellen?

Natuurlijk is iedereen vrij om aan z'n hobby te spenderen wat hij wil ...

• Voor die prijs mag men een toestel verwachten die gewoon perfect werkt en zouden de handvaten al verguld mogen zijn :)

Zoals walter ook aangeeft is het ook geen garantie om beter bier te brouwen en kun je beter ook investeren in andere zaken die wél bijdragen tot een betere eindkwaliteit.

De vraag die ik mij hierbij altijd stel is: welke meerwaarde geeft dit toestel tov andere (goedkopere) modellen?

Natuurlijk is iedereen vrij om aan z'n hobby te spenderen wat hij wil ...

Goh ja die commentaar komt iedere keer terug. Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken zeker of ze het geld ervoor over hebben of niet. Je zal inderdaad geen beter bier maken met die machine. Het is nog altijd de brouwer die dat doet. Maar met een BMW of Mercedes zal ik ook niet sneller of 'beter' in Brussel staan dan nu met mijn 2de hands Ford (enkel wat comfortabeler misschien) Grootste voordeel van die G40 is dat je variabel tussen de 10 en 40l kan brouwen en ook zwaardere bieren. Voor mij zou dit een grote plus zijn en daarom heb ik er ook al redelijk over opgezocht maar voorlopig laat ik het zo. Ik brouw met een speidel 20l en 1x heeft die kost pijn gedaan. Nu heb ik er al 7 jaar kosteloos plezier aan zonder mij 1x in de steek te laten. Santé

• Ik heb ook naar de brewmonks enz gekeken, maar de G40 geeft toch een paar voordelen en verbeteringen die mij over de streep trekken voor een all-in-one, die die brewmonk/klarstein/… gewoon (nog) niet bieden.

Denk vb aan de controller, de moutkorf (zonder moutpijp of siliconen), de conische bodem met degelijke filter, cfc, ulwd verwarmingselement en de ruime keuze batchgrootte 10-40L en daardoor ook no sparge mogelijkheid.

Het zal wel een keer pijn doen in de portemonnee, maar dat valt wel mee als je vergelijkt met andere hobbies ;)

Ben vooral benieuwd of het bij normaal gebruik ook allemaal waargemaakt wordt en of er nog veel kinderziektes zijn

En Bram merci voor de tip! Ik had idd een topic gezien bij onze noorderburen, maar het forum werkt er nog altijd niet helaas

• Goh ja die commentaar komt iedere keer terug. Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken zeker of ze het geld ervoor over hebben of niet. Je zal inderdaad geen beter bier maken met die machine.

Ik ga mijn antwoord wat nuanceren door deze stelling toe te voegen : Je maakt waarschijnlijk geen beter bier met de machine maar misschien werkt ze wel beter dan een goedkopere versie. Ik heb zelf indertijd de Bulldog Brewer gekocht, net voor de Brewmonk/Arsegan gekte. Dat was een goedkope ketel die ik me op dat moment kon veroorloven. Iets van een 250 euro. Heb ik er bier mee gebrouwen? Ja. Was dat goed bier? Ja. Werkte het apparaat zonder problemen? Nee, absoluut niet. Het beslag liep bijna elke keer vast, de bazookafilter heb ik moeten vervangen want deed niet wat het zou moeten doen, de pomp was een heel goedkoop ding dat eigenlijk te licht was voor de installatie. De slangen waren geen silicone maar plastic.

Gevolg : ik gebruik de ketel nu enkel als kookketel want met z'n 2500 watt geeft die meer als genoeg hiervoor en met wat knutselwerk heb ik er een degelijke hopfilter in gemaakt.

Moraal van het verhaal : spaar iets langer en koop een degelijke ketel/installatie. Van Grainfather hoor ik veel goeds en de meeste reviews zijn ook heel lovend. Een beetje Youtuben levert trouwens ook een heleboel informatie op.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue