Tijd voor nog eens een Duveltje

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Morgen nog eens een Duveltje brouwen.


    BrouwHulp Recept uitdraai


    Basis

    Naam recept: Duvel kloon (originele hopping)

    Brouwdatum: 28-09-2021

    Bierstijl: Sterke Blonde

    Volume: 57,0 l

    Begin SG: 1,066 SG

    Berekende kleur (Morey): 7 EBC

    Berekende bitterheid (Tinseth): 33 IBU

    Brouwhulp Brouwzaalrendement: 79,0 %

    Kooktijd: 70 min.


    Water en brouwzouten

    35,00 l Maisch water

    3,10 ml Fosforzuur

    1,70 g NaCl

    40,85 l Spoelwater


    Waterprofiel behandeld water

    Ca 62 mg/l, Mg 7 mg/l, Na 33 mg/l, HCO3 110 mg/l, Cl 66 mg/l, SO4 74 mg/l



    Vergistbare ingrediënten

    10,00 kg IREKS Organic Pilsner Malt Ireks 3 EBC 66,7 %

    2,50 kg Maisvlokken Brewferm 2 EBC 16,7 %

    2,50 kg Witte suiker Supermarkt 0 EBC 16,7 %



    Maischschema

    Grens-amylase: 58°C a 60°C 10 min. 2,8 l/kg

    Beta-amylase: 60°C a 62°C 35 min. 2,8 l/kg

    Gemengde -Amylase: 64°C a 66°C 10 min. 2,8 l/kg

    Alfa amylase: 70°C a 72°C 15 min. 2,8 l/kg

    Uitmaischen: 75°C a 78°C 5 min. 2,8 l/kg


    Hop

    Hoeveelheid Naam Type % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU

    60,0 g Saaz (mr Malt) pellets 4,9% 70 min. 14,1 IBU

    100,0 g Styrian Goldings (mr malt) pellets 5,4% 15 min. 12,4 IBU

    100,0 g Styrian Goldings (mr malt) pellets 5,4% koudhop 0,0 IBU

    2,6 g Tetrahop Gold extract NVT Botelen 6,0 IBU


    Overige ingrediënten

    Hoeveelheid Naam Type Gebruik

    1,80 g Antioxin STB antioxidant maischen

    5,00 g Beer Yeast Nutrient Blend gistvoeding koken

    24,00 ml Biersol klaringsmiddel koken

    0,50 g Antioxin SB antioxidant overhevelen

    0,50 g Antioxin SB antioxidant bottelen


    Gist

    Hoeveelheid Naam Type

    40,0 g Belgian Ale (M41) bovengist
    22,0 g BRY-97 American West Coast bovengist

    1,0 g Fermentis F2 bottelgist


    Vergisting

    Kenmerk Waarde

    Starttemp. vergisting: 18,0 °C

    Max. temp. hoofdvergisting: 22,0 °C

    Eind temp. hoofdvergisting: 22,0 °C

    Eind SG hoofdvergisting berekend: 1,004 SG

    Schijnbare vergistingsgraad berekend: 94,0%

    Temp. nagisting 22,0 °C

    Temp. lagering <1,0 °C


    De Ireks Organic Pilsner Malt die heb ik nog nooit gebruik, maar vermits ik de mouten van Ireks gesponsord krijg .... Toch maar eens proberen ipv ander mout aan te kopen.
    Verder t.o.v het vorige brouwsel toch terug opteren voor een meng gist van de M41 en de BRY 97 om wat minder esters en hogere alcoholen in het bier te hebben.

    Nu hopen op een gelukte brouwdag morgen, er zijn enkele kleine technische optimalisaties doorgevoerd deze zomer dus nu toch even opletten.
    Vandaar een eenvoudig biertje om mee te starten.

  • Bedoel je hiermee dat je bij het overbrengen naar je bottelvat hier ook die Antioxin toevoegt? En dat is dan ongeveer 1/3 van wat je gebruikt bij maischen?

    Er is een verschil tussen antioxin SBT en Antioxin SB!!
    - Antioxin SBT = 45% ascorbinezuur, 45% kaliummetabisulfiet, 10% galotanines. dit dient voor bij het maischen

    - Antioxin SB = 46.8% kaliummetabisulfiet 53.2% vit C

    De Antioin SB wordt dus enkel toegevoegd als het bier volledig is uitgegist en dien ter bescherming tegen oxidatie bij open bewerkingen, en om oxidatie tegen te gaan tijdens de bewaring. De dosering is ook heel laag om geen smaak afwijkingen te krijgen door een overvloed van sulfieten.

    Als je Antioxin SBT zou gaan toevoegen na de vergisting wordt je bier astringent door de aanwezige tannine in de SBT.

    (voor de vergisting kan je dus wel galotaninnes toevoegen daar de gist deze volledig opneemt en uit je wort haalt)

    Maar weet waar je mee bezig bent als je overdoseert verknoei je je bier!!


    In bijlage de 2 verschillende technische fiches.

  • Nu maak je ons toch echt nieuwsgierig: je muren gewit of toch iets anders? :cool:

    - Roerwerk om hoog geplaatst zodat ik mijn kook ketel niet meer moet naar voor schuiven om de spiraalkoeler te plaatsen (nu kan de ketel gewoon blijven staan, zo een ketel kokende wort verplaatsen was niet echt meer veilig nu we met 2 brouwen en dus een volle ketel hebben)
    - De tafeltjes waar de ketels op staan, het bestaande arduinen blad vervangen door 5mm alu plaat. (de arduin hield te veel warmte vast en was al in stukken gebroken door de warmte. Bij het uitzakken na het koelen van de wort gaf deze arduin te veel warmte terug af aan de gekoelde wort)
    - Grotere spoelwater ketel
    - Nieuwe temperatuur meting (Pt100) welke ook kan gecorrigeerd worden ifv kalibratie en waarbij ook alarmen kunnen op ingesteld worden voor tijdens het maischen.
    - Nieuwe klem om PT100 op de ketels te plaatsen.
    - Nieuwe warmwaterboiler (80°C water) geplaatst onder de afwasbak in het brouwhok (niet op foto)
    - Alles volledig afgewassen met desinfecterend detergent en netjes alles gepoetst, van plafond, muren,... tot et rioolputje!!

    Foto's voor => na


    Als dit allemaal in orde is en er is terug budget en ook nog de drive, dan is de volgende stap de filterketel vervangen door een kookketel van 70l en een extra gasbek plaatsen. (middelste ketel op de foto) Natuurlijk moet ik dan ook nog een hallo filter/ hevel filter/ filterhex in de maischketel plaatsen. En een roerwerkje voorzien voor tijdens het koelen op de kookketel.
    Als ik ooit deze laatste stap ook nog heb doorgevoerd dan hoef ik dus mijn beslag niet meer over te brengen waardoor ik het gebruik van antioxidanten eventueel zou kunnen verminderen.

    Maar de wijzigingen gebeuren hier tegen een traag tempo, er is niet echt een nood daar de kwaliteit van het gebrouwen bier eigenlijk al goed is.
    De drive om deze aanpassingen verder door te voeren is enkel om het mogelijk te brouwen volume te kunnen verhogen

  • Serge: Wie drinkt dat allemaal op? 😁

    De verdeling van het bier met mijn brouwmaat verloopt hier niet 50/50 maar eerder 20% voor mij en 80% voor mijn brouwmaat.
    Maar vermits mijn brouwmaat dus nog maar een dik jaar mee brouwt is het debiet van het bier bij hem nog vrij groot. Mijn brouwmaat heeft een rijkelijk grote vrienden kring als het op drinken aan komt. ;)
    Dit is ook de reden dat ik de nog in de toekomst geplande verdere wijzigingen wat op de lage baan schuif, vermoedelijk gaat die zijn debiet van het bier nog wel wat minderen en aan overcapaciteit hebben we ook niets.

    Maar enkel biertjes hier komen nuttigen...... als er (zogezegd) over brouwen gepraat wordt krijg ik dat steeds verkocht aan mijn echtgenote. :saint:

  • Als ik ooit deze laatste stap ook nog heb doorgevoerd dan hoef ik dus mijn beslag niet meer over te brengen waardoor ik het gebruik van antioxidanten eventueel zou kunnen verminderen.

    Wat ik me al eens afvraag bij jouw recepten is, in hoeverre brengen die antioxidanten (SB, SBT, ...) iets bij voor de gemiddelde thuisbrouwer, en soja waar kan deze dat dan vinden ?

  • Wat ik me al eens afvraag bij jouw recepten is, in hoeverre brengen die antioxidanten (SB, SBT, ...) iets bij voor de gemiddelde thuisbrouwer, en soja waar kan deze dat dan vinden ?

    Ajah, en een beetje vergelijkbare vraag mbt. die tetrahop, waarom op die manier en niet gewoon wat meer hop (ik ga hier wel. extreem los uit de bocht maar ik stel de vraag toch maar :)) ?

  • Wat ik me al eens afvraag bij jouw recepten is, in hoeverre brengen die antioxidanten (SB, SBT, ...) iets bij voor de gemiddelde thuisbrouwer, en soja waar kan deze dat dan vinden ?

    Ik maak de Antioxin SBT en SB zelf aan. Maar je kan de SBT ook kopen maar dan enkel per KG
    Kaliumbisufiet (triviaal ook onder de naam van kaliummetabisulfiet of kaliumpyrosulfiet) en Vit C (ascorbinezuur) vind je in elke brouwwinkel, galotannine (tannine van galnoten dus) kan je bij BMS vinden. (of je kan op zoek naar een kleine verpakking van Brewtan-B wat ook eigenlijk galotanines zijn).
    De exacte verhoudingen staan in een van bovenstaande berichten.

    De gemiddelde hobby brouwer heeft in vele gevallen eigenlijk veel aan de Antioxin SBT en ook aan de SB.
    Waarom? De blootgestelde oppervlakte tov het bouwvolume ligt zo slecht bij de hobby brouwer dat je steeds veel meer invloed van O2 hebt dan gewenst. De ontkenningensfase op dit gebied ben ik al lang gepasseerd, en de meeste die dit eenmaal correct gebruikt hebben blijven het toch meestal steeds gebruiken als ze weten hoe ze het zelf moeten samenstellen of waar ze het weten te kopen.
    (Zij die over gedoseerd hebben, het niet zo nou nemen met afwegen of het op de verkeerde plaats toevoegen zoals in het spoelwater, 'Tja die houden er meestal wel mee op want dan loopt het in vele gevallen wel vroeg of laat fout)
    De theorie dat je vele van de gevormde oxidatie producten er toch terug uitkookt die is de laatste decennia ondertussen ook al volledig verworpen nu de analyse methoden veel beter geworden zijn.


    Als ik op de gilde een sterke blonde uitgiet krijg ik steeds de vraag hoe hou je toch die moutsmaak en die lichte kleur in je bier. Dat doet dus de SBT.
    De SB is erom de negatieve effecten van de cold side aeration te vermijden.
    De SB zal zelfs reeds een aantal van de geoxideerde moleculen terug reduceren naar hun oorspronkelijke status.

    En er is geen negatief effect nog voor de gezondheid nog voor je bier daar de concentratie zo laag is en het bij de hobby brouwer meestal toch word opgebruikt, dus de SO2 van de sulfiet legt toch om naar SO4, dus de gewone sulfaat die je ook in de waterbehandeling zou toevoegen, de Cit C en de galotaninnes worden voorde volle 100% geassimileerd door de gist.
    Beide producten vallen zelfs binnen het huidige Duitse reinheidsgebod, daar je ze bij correct dosering niet kan terug vinden in het verpakte bier. Deze moleculen zijn dus ook van nature aanwezig in bier (sommige gist soorten produceren zelfs meer SO2 dan je via deze weg zou toevoegen)

    Als je aan waterbehandeling doet moet je wel rekening houden met de extra hoeveelheid SO4 die deze hulpstoffen aan je brouwwater toevoegen.
    1 g/10l Antioxin SB verhoogt je waterbalans met 34.2ppm SO4
    0.1 g/10l Antioxin SB verhoogt je waterbalans met 3.5 ppm SO4


    Maar iedereen is vrij het al dan niet te gebruiken.
    De enen hobby brouwer zweert bij het niet gebruik wegens de negatieve naam die sulfiet heeft.
    De andere hobby brouwer zal het puur wetenschappelijk benaderen en er zich niet zo veel van aantrekken daar die stoffen toch altijd in meer of minder maten van nature toch steeds uiteindelijk in je bier flesje zitten.
    (Aan die discussie van welles nietes doe ik niet meer mee, Ik geef enkel de informatie mee die ik kan me geven)

  • Deze uitleg van Serge is nu eens iets waar je wat aan hebt. Ik ben al lang een voorstander van KISS, zowel professioneel als persoonlijk. De uitleg hierboven wat betreft de Antioxin SBT en SB is duidelijk en praktisch haalbaar, zonder veel moeite, zware investeringen en/of complexe operaties. Het enige wat ik extra zou moeten aanschaffen (staat eigenlijk al lang op mijn lijst, maar nog niet echt dringend) is een precisieweegschaaltje om de kleine hoeveelheden af te wegen (en de grondstoffen ook natuurlijk, maar zelfs dat is vrij eenvoudig).

    Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

    • Official Post

    De gemiddelde hobby brouwer heeft in vele gevallen eigenlijk veel aan de Antioxin SBT en ook aan de SB.

    Ook maar eens op mijn bestellijst plaatsen. Momenteel voeg ik een sulfiettablet toe aan mijn maischwater, ik denk een tip die ik ooit eens van Frank had gekregen maar ben niet zeker meer. Alleszins met het oog op de oxidatie tijdens het maischen tot een minimum te beperken. Maar als Antioxin (beide soorten) zo'n verschil kunnen geven dan kan ik het op z'n minst eens proberen.

    Maarrrrr.... geen poedertje, pilletje of zalfje gaat iets uithalen als je brouwproces niet op orde is! Ik denk dat zelfs Antioxin oxidatie niet kan tegengaan als de brouwer loopt te knoeien met zijn beslag.

  • Maarrrrr.... geen poedertje, pilletje of zalfje gaat iets uithalen als je brouwproces niet op orde is! Ik denk dat zelfs Antioxin oxidatie niet kan tegengaan als de brouwer loopt te knoeien met zijn beslag.

    Daar heb je ook een punt? Het werkt goed voor de kleien volumes die we brouwen, maar als je werkelijk aan het knoeien gaat helpt alleen even rustig ademhalen en terug opnieuw beginnen

    Voor de weegfanaten, ik heb deze precisie wegschaal (= tot op 1 mg) voor het afwegen van brouwzouten en ander zeer kleien hoeveelheden.

  • Daar heb je ook een punt? Het werkt goed voor de kleien volumes die we brouwen, maar als je werkelijk aan het knoeien gaat helpt alleen even rustig ademhalen en terug opnieuw beginnen

    Voor de weegfanaten, ik heb deze precisie wegschaal (= tot op 1 mg) voor het afwegen van brouwzouten en ander zeer kleien hoeveelheden.

    Heb ook zo’n soort weegschaaltje.. Maar laatst een oude bekende op bezoek (politie agent van beroep). Die zag al mijn chemie en het weegschaaltje staan en begon de indruk te krijgen dat ik in de drugshandel zat ^^

  • O ja nog een brouw verslagje!!
    Het was weer even geleden dus het liep niet 100%
    Het begon met het afwegen van de mout en maisvlokken. Natuurlijk kap ik die maisvlokken gewoon bij de ongeschrote pilsmout en meng deze gedeeltelijk.
    Toen viel mijn euro dat ik die eigenlijk afzonderlijk moest gehouden hebben de pilsmout was immers nog niet geschroot. :-$
    Dus klam schroten zat er niet meer in, de vlokken en pilsmout zijn droog door de schrootmolen gegaan.

    De schrootmolen had ook ferm kuren!!
    De tweede rol wilde maar niet mee draaien. Hierdoor lukte het niet om in een keer schroten alle korrels gebroken te krijgen. Als ik hem fijner wilde instellen liep de boel gewoon vast. :grumpycat:
    Dus eerst vrij grof geschroot en dan de mout molen kleiner afgesteld en alles er nog eens door gedraaid zodat alle korrels toch gebroken waren.
    Er zal dus een lagertje of bus moeten gesmeerd of vervangen worden aan die molen.
    Of ik zal me een nieuwe molen mogen aanschaffen de deze heeft nu zijn diens ook al wel bewezen 8->

    Het filtreren liep in eerste instantie zeer goed maar tijdens het spoelen had ik plots stevige doorslag.
    Heb gebufferde filtraat terug in de filterketel gepompt alles goed terug los geroerd, opnieuw voorloop afgetapt tot helder en dan gewoon verder gefiltreerd zonder problemen.
    Een geluk dat ik steeds met een buffervat werk om te filtreren anders had ik alles terug moeten overbrengen.
    Natuurlijk door alles op te roeren bij het spoelen was de laatste afloop slechts 1004 SG.
    Dus het extractie rendement lag veel hoger dan berekend. (zie onderaan de uitgevoerde metingen)
    Ik moest dus eigenlijk gaan verdunnen en meer hop gaan toevoegen om de gewenste bitterheid te bewaren.
    Echter mijn kookketel was al gevuld tot 2cm van de rand.
    Dus maar gewoon verder gedaan alsof er niets aan de hand was. :-/

    Het koken, en laten uitzakken van de wort was geen probleem, netjes de voorziene 53l wort in het gistvat, enkel moest ik deze nu nog verdunnen met water om de begindichtheid te corrigeren naar wat gepland was.
    Dus10l water moeten toevoegen. Het gevolg is dat er nu 63L wort in mijn gistvat van 70l staat te vergisten.
    Ik heb er ipv een waterslot dadelijk maar een blowoff geplaatst en een goede dosis schuimstop toegevoegd.
    Als die er toch nog uitkomt, wat best mogelijk is daar de onderzijde van stop op het vat maar 1 cm boven het vloeistof niveau zit, dan tap ik wel een beetje af in een kleine gistfles en vergist ik wel een deel afzonderlijk.
    Ik heb specifiek niet dadelijk een deel afzonderlijk gehouden anders moest ik gaan bereken hoeveel gr gist in elk vat in moest.
    Al dat berekenen Pffff ook nog eens 2 soorten gist gaan afwegen.... het leek me makkelijker om de zaak wat aan te zien en een biertje te nuttigen in de zon ;)

    Het tekort van 6 IBU's door het verdunnen zal worden aangevuld bij het bottelen door wat meer tetrahop toe te voegen.


    Kortom eigenlijk niets kritisch aan de hand enkel veel meer opbrengst dan verwacht :)

    De "Ireks Malt"
    De "Ireks Organic Pilsner Malt" die ik nu voor de eerste keer heb gebruikt viel me een beetje tegen. De korrel distributie was vrij groot en dat schroot niet zo makkelijk als bij een mout waarvan de korrel distributie heel kort bij elkaar zit.
    Vb een Weyerman daarvan is de korrel distributie zeer klein.
    (En ik zat dan al wat te sukkelen met het schroten)

    Tevens dreven er bij het filtreren een beduidend aantal zwarte mout korrels op de wort, mogelijk is dit het gevolg dat het Bio mout is en er dus toch altijd wat korrels tussen zitten die aangetast zijn door insecten of schimmels. :denk
    Het viel me in ieder geval fel op, maar dit is ook de eerste keer dat ik eens met Bio mout werk.

    Het volgde brouwsel dat ik maak dan zal ik van de niet Bio mouten van Ireks mouten maken en zien of er een verschil is tussen die 2. wat betreft die zwarte korrels in de mout.

    Nota:
    Los van bovenstaande de mout prijzen bij de mouters en ook oa bij Brouwland gaan in het najaar stevig stijgen tgv de minder goede gerst oogst dit jaar. Er wordt gesproken van prijsstijgingen tot mogelijk 20%!!
    Als je nog mout moet inslaan het is nu eigenlijk de moment.

  • Amai, stevige brouwdagje... Ik heb het over een tijd ook gehad dat mijn ene rol niet mee wou, heb de molen open gehaald en bleek dat er tussen de wand en de kop van de rol een soort van "film" was gekomen door het moutmeel welke het draaien tegenwerkte, alles proper gemaakt en tot op heden nog geen last van gehad.

    "Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

  • .... Maar laatst een oude bekende op bezoek (politie agent van beroep). Die zag al mijn chemie en het weegschaaltje staan en begon de indruk te krijgen dat ik in de drugshandel zat ^^

    Een poos terug las ik een verhaal in de krant van een of andere deskundige op gebied van alcohol en drugs. Die beste man beweerde dat als alcohol nu nog zou worden uitgevonden, het gekwalificeerd zou worden als een hard-drug. :/


    Dus die kennis van je had dat zo beschouwd misschien wel goed begrepen. :D

  • De schrootmolen had ook ferm kuren!!
    De tweede rol wilde maar niet mee draaien.
    Er zal dus een lagertje of bus moeten gesmeerd of vervangen worden aan die molen.
    Of ik zal me een nieuwe molen mogen aanschaffen de deze heeft nu zijn diens ook al wel bewezen 8->

    Normaal gezien zitten die kogellagers in een behuizing zodat er geen vuil kan inkomen en gaan dan ook een eeuwigheid mee.

    Zoals HermanH aangeeft: schrootmolen opendraaien en uitkuisen en het zal terug gefikst zijn voor de komende 10 jaren ...

  • Sinds woensdag ochtend staat die stevig te gisten. Tegen woensdag avond had die uit zichzelf zich zelf van 18°C opgewarmt tot 22°C en is de koeling bij opgezet.
    Nu staat die volle bak te pruttelen bij 22°C en moet de gistkast regelmatig tegen koelen, Via de blow off komt er nu en dan een klein vlokje schuim mee, (te verwaarlozen) De schuimstop doet goed dus zijn werk en houd het schuimniveau dus op ongeveer 1 cm.
    Een deel aftappen en afzonderlijk vergisten lijkt me niet nodig :)

    • Official Post

    Die beste man beweerde dat als alcohol nu nog zou worden uitgevonden, het gekwalificeerd zou worden als een hard-drug

    Daar zit meer waarheid in dan je denkt. Doe maar eens de test en blijf een maand van alcohol af. Het is nog niet zo simpel en al snel merk je dat je eigenlijk vrij veel alcohol drinkt en je toch echt wel een pintje zou lusten. Maar :focus:

    Serge wanneer voeg jij de suiker toe?

  • ]Serge wanneer voeg jij de suiker toe?

    Steeds de laatste 10 min van de kook.

    Het heeft volgens mij amper of geen zin om je suikers achteraf toe te voegen, je loopt als je deze te laat toevoegt zelfs het risico dat je een lager SVG gaat halen dan voorzien
    Gist heeft een volgorde waarop deze zijn suikers verwerkt. Eerst de glucose en fructose, dan de sacharose, vervolgens de maltose en als laatste gedeeltelijk de maltotriose. De suikers in deze volgorde laten vergisten geeft steeds de laagste FG. Ga je de gist laten schakelen tussen verschillende metabolisme zal je de gist sowieso meer stressen.
    Het is vastgesteld als je laat in de vergisting nog sacharose gaat toevoegen en de gist (of een deel van de gist) zit al in het maltotriose metabolisme dan gaat de gist dadelijk terug van het maltotriose metabolisme naar het sacharose metabolisme omschakelen. Heirdoor loop je het risico dat de gist achteraf niet meer terug aan de maltotriose metabolisme gaat starten daar sacharose het maltotriose metabolisme kan inhiberen.

    Als je later je suikers toevoegt, aan welke SG moet je dan pitching hoeveelheid gist uit rekenen?
    Aan de hand van de wort zonder de toegevoegde suikers of tegen SG inclusief deze suikers????
    Probleemstelling die je dan hebt:
    In het begin zit je nog met een verlaagde SG. Als je zou gaan pitchen tegen de totale SG dus incl. de toegevoegde suikers, dan ben je het deel dat je vergist voor dat je de suikers hebt toegevoegd aan het vergisten tegen een overdreven hoge pitching rate, met de nadelige gevolgen van over pitchen!
    Ent je de gist hoeveelheid uitgeteld tegen de begindichtheid zonder de toegevoegde suikers dan is je gist dus tegen het einde van de vergisting als al de suikers er in zitten heel stek uitgeput. Eigenlijk heb je dan stevig underpiched, met de mogelijke gevolgen van een vergisting die under piched is.
    (eentje om eens over na te denken voor iedereen)

    Ik hou het dan liever simpel en voeg al de suikers dadelijk toe en voeg de juiste hoeveelheid gist toe voor deze OG.
    (ik heb vroeger ook later de suikers toegevoegd omdat er gesteld werd dat je dan een lagere eind SG zou halen, echter ik heb tussen verschillende brouwsels van een zelfde bier eigenlijk nog geen verschil in FG gezien bij mij als ik de suikers later toevoeg dan dat je die onmiddellijk zou toevoegen)

  • Het heeft volgens mij amper of geen zin om je suikers achteraf toe te voegen,

    Wanneer je de suiker toevoegt tijdens het koken, heb je altijd verlies door wat er achterblijft in de kookketel en in de hop. Ik voeg de suiker toe in het gistvat bij het begin van de vergisting, geen verlies op die manier.

  • Wanneer je de suiker toevoegt tijdens het koken, heb je altijd verlies door wat er achterblijft in de kookketel en in de hop. Ik voeg de suiker toe in het gistvat bij het begin van de vergisting, geen verlies op die manier.

    Klopt, maar wel ff oppassen dat je dan niet teveel suiker toevoegt, bedoel dan corrigeren voor wat er achterblijft in de ketel. Toevoegen bij einde kook is wel makkelijker en dan maar het beetje suikerverlies accepteren :)

  • Klopt, maar wel ff oppassen dat je dan niet teveel suiker toevoegt, bedoel dan corrigeren voor wat er achterblijft in de ketel. Toevoegen bij einde kook is wel makkelijker en dan maar het beetje suikerverlies accepteren :)

    Ik brouw sowieso een beetje high gravity. Mijn recepten zijn gebaseerd op 20 liter bier. 18 liter naar het gistvat en dan 2 liter water toevoegen. Daar kook ik mijn suiker in en afgekoeld gaat dit dan in het vat.

    • Official Post

    Wanneer je de suiker toevoegt tijdens het koken, heb je altijd verlies door wat er achterblijft in de kookketel en in de hop.

    Dat gaat toch minimaal zijn? Maar ergens heb je wel een punt. Voeg jij die suiker dan toe als een oplossing of gewoon droog in het gistvat?

  • Dat gaat toch minimaal zijn? Maar ergens heb je wel een punt. Voeg jij die suiker dan toe als een oplossing of gewoon droog in het gistvat?

    Als oplossing, gekookt en afgekoeld. Voor het bier dat ik gisteren gebrouwen heb, lukt dat pas deze avond wegens tijdsgebrek, maar normaal gezien doe ik dit op het eind van de brouwdag.

  • Het normale hopverlies (= de hoeveelheid wort dat deze opnemen) dat in vele brouwsoftware gebruikt wordt ligt rond onderstaande waarden.
    Voor bellen is dit 6,01ml/g
    Voor pellets is dit 2.67 ml/g
    Bellen nemen dus meer wort op. Maar om eerlijk te zijn de scheiding tussen de wort en de hop is veel makkelijker bij bellen dan bij pellets. Bij pellets kan je niet de laatste wort van je pellets afgescheiden krijgen (hangt een beetje af van de gebruikte apparatuur)
    Globaal genomen kan je eigenlijk stellen dat je bij beide even veel wort verlies hebt (6 ml/g). Enkel bij pellets om dat het vloeibaar is lijkt het vooral meer.
    Voor zij die nog een lab gisting doen, die kunnen hun we makkelijk hun bellen uitpersen en de uitgeperste wort laten dienen voor deze lab gisting.

  • Ik heb er ipv een waterslot dadelijk maar een blowoff geplaatst en een goede dosis schuimstop toegevoegd.
    Als die er toch nog uitkomt, wat best mogelijk is daar de onderzijde van stop op het vat maar 1 cm boven het vloeistof niveau zit, dan tap ik wel een beetje af in een kleine gistfles en vergist ik wel een deel afzonderlijk.

    Via de Blowoff is er de eerste 2 dagen amper een beetje schuim mee doorgekomen, ik heb ondertussen er een gewoon klein slag waterslot met terugslagklep op staan. De schuimstop heeft toch weer zijn werk gedaan.
    63L wort in een gistvat van 70l is wel voor mij een nieuw record ( = 90% vullingsgraad)

  • Als je eens enkele maanden niet gebrouwen hebt kan je beter eerst al je brouw spullen eens goed nazien.
    Na de schrootmolen waarvan 1 rol niet wilde mee draaien vandaag vastgesteld dat de verwarming van de gistkast niet meer werkt. :grumpycat:
    Tijdens de hevige eerste vergisting moet de gistkast natuurlijk alleen maar tegenkoelen en is er niets aan de hand, nu dat de vergisting al stevig vertraagd is moet ik dus beginnen bij te verwarmen daar de gistkast gewoon in het tuinhuis staat.
    Vanmorgen was de temperatuur slechts 20.9°c ipv 22°C De omgevingstemp in de gistkast, ondanks dat die al enkel uren op verwarmen stond wilde maar niet oplopen Ofwel is het verwarminselement stuk of de hoge temperatuur beveiliging is doorgesmolten.
    Dus maar een beetje inventief geweest en mijn oud hals verwarmingsmatje maar tegen het gistvat geplakt om de boel terug op temperatuur te houden Het matje wordt immers max 30°C warm op stand 1 en er staat ook nog een timer tussen zodat het niet continu staat te verwarmen (enkel de timer nog wat inregelen zodat ik niet te veel ga verwarmen zodat ik niet gelijktijdig ga verwarmen en koelen)

  • Maandag was de dryhop er bijgegaan en gisterenavond hebben we overgeheveld.
    De smaak zat goed, enkel is het wel een kurk droog duvel-isch biertje aan het worden de dichtheid zat nu nog maar op 1001 SG en eigenlijk was die nog altijd een beetje aan het bluppen.

    Zeker nog een weekje warm conditioneren tot het waterslot volledig is stil gevallen en dan pas koud gaan lageren voor enkel weken.

  • We zijn ondertussen 10 dagen later en tot vandaag heeft het bier nog staan warm conditioneren.
    Dus het werd tijd om dit koud te gaan lageren!!
    Ondertussen heb ik wel de tijd gehad mijn gistkast even te renoveren en een upgrade te geven.

    Nieuwe wat deftigere ventilatoren gestoken, de oude waren ook bijna einde latijn zeker bij koude temperaturen draaiden die lekker piepen en nog maar tegen de helft van de oorspronkelijke snelheid.
    Het verwarmings element vervangen door eentje van 75W ipv de bestaande 50W die van 50 W had het in de winter met een kveik toch vrij moeilijk om alles op temperatuur te houden als het mar 5°C in het brouwhok was.
    En nu alles toch open lag en de STC1000 vervangen door een DST1020 wat eigenlijk gelijk is aan een STC1000 maar je kan je PV en SP aflezen.
    Tevens de kamerthermostaat die de bovengrens van de omgevings lucht temperatuur bewaakte in de gistkast vervangen, die was de boosdoener van het niet werken van de verwarming tijdens het vergisten.
    In de plaats twee W3230 geplaatst zodat ik nu niet alleen de bovengrens maar ook de ondergrens van de omgevings temperatuur in de gistkast kan bewaken en instellen. En ook indien nodig de verwarming of koeling volledig kan uitschakelen door gewoon de controller af te zetten. Tevens leuk dat je hier ook je PV en SP kan aflezen.
    Voor de aanpassingen


    Na de aanpassingen (ziet er toch weer wat professioneler uit 8o )



    Enkel nog de sturingskast terug een beetje bijschilderen, de vaste hand was er blijkbaar niet meer bij het uitslijpen van de gaten voor de twee extra controllers met de Dremel ;(
    (En ja de controller die de verwarming begrenst kon uitgeschakeld staan maar zo oogde het net iets mooier zo 8o )

  • Net gedaan met bottelen, Netjes 59l op fles.
    3 bakjes 33cl flesjes en net geen 3 bakjes van 50 cl
    Nu nog een week of 3 geduld en we kunnen al eentje proeven.

    Nou… hier ook een duivelachtige gebotteld, ook vergist met m41/bry 97. Maar 2 weken eerder en vandaag de eerste geopend als test (kon niet langer wachten :)) en het resultaat hier is best heel erg OK. Nog niet eerder M41 gebruikt maar dit ligt behoorlijk tegen een duvel aan. Ben nu wel heeeel eg tevreden :)

  • Nou… hier ook een duivelachtige gebotteld, ook vergist met m41/bry 97. Maar 2 weken eerder en vandaag de eerste geopend als test (kon niet langer wachten :)) en het resultaat hier is best heel erg OK. Nog niet eerder M41 gebruikt maar dit ligt behoorlijk tegen een duvel aan. Ben nu wel heeeel eg tevreden :)

    Enkel de einddichtheid was wat laag bij mij, ik ben geëindigd op een FG van 0.999 SG wat wel heel droog is.
    De volgende keer als ik de M41 gebruik ga ik het suikergehalte mogelijk toch terug een beetje laten zakken
    (ipv de huidige 16.7% eventueel mikken naar de 10 a 13% ??)