Voedselveilige micro brouwerij

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zit te denken aan een eigen micro brouwerij, kleinschalig in de kelder. Muren zijn geverfde beten, vloer is ook gevlinderde beton en plafond (max 2 m hoog) is de onderkant van betonnen welfsels wat nog wel eens af en toe korreltjes lost . Iemand tips waar ik iets kan vinden wat wel of niet mag? Om volgens FAVV te mogen brouwen. Die plafond baart me wat zorgen, een soort pleister ertegen, of platen, of verf.. wie zal het zeggen. Alle tips zijn welkom. Vind niet meteen leer info. Vroeg me trouwens af als het FAVV geen advies rondjes doet bij startende ondernemers om op weg te helpen?

• Als je gaat maischen en koken dan zou ik zorgen voor een goede afzuiging. Ik schrok zelf van hoeveelheden stoom, een flink aantal liters die omgevormd worden.

Anders gaat je plafond zeker problemen geven. Maar los van dat feit zoals je al aangeeft zou ik overwegen om plafondplaten ertegen te maken die tegen je (wekelijkse?) brouw activiteiten kunnen.

• Zijn ze hier heel kritisch over? Als ik platen tegen mijn plafond moet steken verlies ik uiteraard nog hoogte, wat ik wil vermijden. Maar als het moet moet het natuurlijk, desnoods enkel boven de "werkzones" en de rest goed afschuren en een voedselveilige verf ofzo ertegen, tenminste dat dacht ik dan :)

• Ik ken de overheids regels niet, ik zou me wel goed informeren. Ben ook geen bouw expert.

Kan me wel voorstellen dat een betonnen oneffen muur vatbaar is voor het verzamelen van bacteriën bijvoorbeeld als je vaak brouwt in een kelder zonder goede lucht verversing en afvoer. Wellicht is gedegen onderzoek naar de voors en tegens en oplossingen aan te raden, beter dan kosten maken en dan geen vergunning ;)

• Official Post

Er is een boek van het FAVV met alle vereisten erin, je kan dit kopen maar het kost wel wat geloof ik.

Maar voor zover ik hier uit anderen heb kunnen verstaan moeten die muren, plafond en vloer afwasbaar worden en volgens bepaalde specs zijn behandeld. Je zal zelf moeten zien of dit ook mogelijk is in jouw geval.

Dit terzijde, ik heb een tijdje zelf in mijn kelder gebrouwen en die is ook +/- 2 meter hoog. Het is geen pretje om te doen en je moet met alles de trap op en af zeulen. Bovendien gaan de meeste systemen hoger zijn als twee meter wat het geheel nog wat moeilijker maakt ook.

• Bedankt voor de reactie,

Momenteel brouw ik al in de kelder, ventileer optimaal en bedoeling is dan ook een afzuiginstallatie te maken uiteraard.

Brouwen zal maar slechts 1 a max 2 dagen per week zijn. Installatie zie ik geen probleem in. Die is te customizen ook al is de hoogte beperkt. Ik ga FAVV maar eens bellen en kijken wat die van tips kunnen geven. Dat handboek kost inderdaad heel wat geld, maar verwacht dat er ook niet in detail gaat instaan wat vereisten van de ruimte betreft. Ik lees vooral veel rond goed reinigbare en hygiënische muren ,plafonds en vloeren. Dus is een beetje vaag allemaal. Maar goed ik kon de vraag maar eens stellen hier op het forum .

• Bedankt voor de reactie,

Momenteel brouw ik al in de kelder, ventileer optimaal en bedoeling is dan ook een afzuiginstallatie te maken uiteraard.

Brouwen zal maar slechts 1 a max 2 dagen per week zijn. Installatie zie ik geen probleem in. Die is te customizen ook al is de hoogte beperkt. Ik ga FAVV maar eens bellen en kijken wat die van tips kunnen geven. Dat handboek kost inderdaad heel wat geld, maar verwacht dat er ook niet in detail gaat instaan wat vereisten van de ruimte betreft. Ik lees vooral veel rond goed reinigbare en hygiënische muren ,plafonds en vloeren. Dus is een beetje vaag allemaal. Maar goed ik kon de vraag maar eens stellen hier op het forum .

Heel de HACCP is een risk based analyse. De voorwaarden waaraan je moet voldoen komen uit deze HACCP analyse.
    Als je op voorhand alle kritische punten hebt aangepakt en er een oplossing voor het geinplementeerd kan er veel!!
    Ga je het aan het FAVV vragen wat OK is dan schrijven deze voor het gemak gewoon de meest optimale voorschriften voor.

Vb Brouwerij Leysen in Herentals is ook gewoon in een kelder van een woonhuis.
    Ik zou zeggen ga bij Jorg eens op een zondag een kijkje nemen dan is die open en kan je ook een kijkje nemen naar de afwerkingsgraad , afzuiging enz in die kelder en doe hem dan ook dadelijk nog eens de groeten van mij.