Een goed begin met goede brouwsoftware

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo allemaal,

Vanavond willen wij een recept bedenken voor een blond biertje. Het liefst met honing erin.

Nu willen wij dit gelijk goed aanpakken met behulp van brouwsoftware. Het eerste biertje hebben we een recept gevonden en deze wat aangepast naar wens. Dit is meteen goed gelukt na een aantal keer brouwen.

Nu willen wij dit gelijk beter registreren en ik heb op dit forum al gezien dat brouwsoftware daar heel goed bij kan helpen.

Welke software adviseren jullie? Wij hebben al BrouwHulp en Brewfather gevonden. Mijn voorkeur neigt uit naar BrouwHulp, ook omdat daar hier veel mensen mee werken.

Ik hoor graag van jullie.

Groet,

Tom

• Brouwhulp is zeker een zéér goed en gratis programma, maar werkt enkel op PC en qua software hopeloos verouderd. Brewfather daarentegen werkt in de cloud en is dus te gebruiken op Apple, PC, tablets en smartphone met een prima stabiele app.

Hopeloos verouderd? Ik gebruik het elke dag, werkt prima en ik word er niet hopeloos van. :thumbup:

BrouwHulp kan je op verschillende pc's gebruiken en de bestanden synchroniseren via Dropbox, dan zit je backup ook in de cloud. ;)

Voor BrouwHulp bestaat er ook een app voor Android: BierRecepten. Is wel enkel een viewer, alleen lezen.

• Hallo Tom,

Heb even Brouwhulp geprobeerd, is zeker OK en inderdaad veel gebruikt hier.

Toch vond ik het niet zo gebruiksvriendelijk, grafisch als Brewfather voor een beginnende brouwer.

Sinds een tijdje dus overgeschakeld op BrewFather en heel tevreden over, wordt nog door ontwikkeld en de databases worden bijgewerkt of je kan ze importeren via xml.

Is ook makkelijker om recepten te laden of the delen en je hebt de mogelijkheid om er verschillende gadgets aan te koppelen zoals Tilt, Ispindle, Plaato, etc.

• Official Post

Ik heb zowat elke brouwsoftware getest die er beschikbaar is en eerlijk gezegd kom ik steeds terug naar Brewfather. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft een indrukwekkend aantal features en een heel actieve ondersteuning. Het kost heel weinig (20$ per jaar) en je kan overal aan je recepten via smartphone, tablet of pc. Je kan een heleboel van die vergistingsopvolgdinges aansluiten (Plaato, Ispindel, ...) om ook die gegevens bij je batch bij te houden. Ondertussen is het ook in het Nederlands beschikbaar.

Brouwhulp vind ik nog altijd een heel knappe prestatie van Adrie Otte mààr is hopeloos verouderd, werkt enkel op windows (op hedendaagse linux loopt het niet deftig) en mist een aantal van de voordelen die ik net opsomde voor Brewfather. Er is ook geen enkele ondersteuning meer voor en de programmeertaal ervan is net na het schrift uitgevonden ;) . Maar het is gratis, de berekeningen zijn juist en het is in het Nederlands.

Je hebt ook nog Brouwvisie van Oscar Moerman, kost ook geld en wordt actief ondersteund maar eerlijk gezegd ligt het programma mij niet zo. Ik vind het niet echt intuïtief werken maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.

En tenslotte is er nog Beersmith, wordt wereldwijd heel veel gebruikt maar heeft een beetje dezelfde ziekte als brouwhulp : heel erg verouderd design dat heel druk aandoet, er is nu ook een online versie maar alles heeft zijn prijs en die is voor Beersmith nogal pittig, zeker als je bekijkt wat je ervoor in de plaats krijgt. Ik heb het recentelijk nog getest en was absoluut niet onder de indruk ervan.

• Ik heb zowat elke brouwsoftware getest die er beschikbaar is en eerlijk gezegd kom ik steeds terug naar Brewfather. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft een indrukwekkend aantal features en een heel actieve ondersteuning. Het kost heel weinig (20$ per jaar) en je kan overal aan je recepten via smartphone, tablet of pc. Je kan een heleboel van die vergistingsopvolgdinges aansluiten (Plaato, Ispindel, ...) om ook die gegevens bij je batch bij te houden. Ondertussen is het ook in het Nederlands beschikbaar.

Brouwhulp vind ik nog altijd een heel knappe prestatie van Adrie Otte mààr is hopeloos verouderd, werkt enkel op windows (op hedendaagse linux loopt het niet deftig) en mist een aantal van de voordelen die ik net opsomde voor Brewfather. Er is ook geen enkele ondersteuning meer voor en de programmeertaal ervan is net na het schrift uitgevonden ;) . Maar het is gratis, de berekeningen zijn juist en het is in het Nederlands.

Je hebt ook nog Brouwvisie van Oscar Moerman, kost ook geld en wordt actief ondersteund maar eerlijk gezegd ligt het programma mij niet zo. Ik vind het niet echt intuïtief werken maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.

En tenslotte is er nog Beersmith, wordt wereldwijd heel veel gebruikt maar heeft een beetje dezelfde ziekte als brouwhulp : heel erg verouderd design dat heel druk aandoet, er is nu ook een online versie maar alles heeft zijn prijs en die is voor Beersmith nogal pittig, zeker als je bekijkt wat je ervoor in de plaats krijgt. Ik heb het recentelijk nog getest en was absoluut niet onder de indruk ervan.

Mooi samengevat :thumbup: Het is dat Brewfather te laat was, anders had ik nooit zelf wat gemaakt.

• Ik heb zowat elke brouwsoftware getest die er beschikbaar is en eerlijk gezegd kom ik steeds terug naar Brewfather. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft een indrukwekkend aantal features en een heel actieve ondersteuning. Het kost heel weinig (20$ per jaar) en je kan overal aan je recepten via smartphone, tablet of pc. Je kan een heleboel van die vergistingsopvolgdinges aansluiten (Plaato, Ispindel, ...) om ook die gegevens bij je batch bij te houden. Ondertussen is het ook in het Nederlands beschikbaar.

Het verschil in gist hoeveelheid berekening is nogal verschillend tussen BF en brouwhulp. Ik gebruik BF, ook omdat de instellingen van de installatie wat makkelijker is (bv als je een automaat zoals brewmonk) gebruikt. Ook voor het waterproeven aanpassen voor een stijl is het erg makkelijk. Maar voor de hoeveelheid gist berekening gebruik ik soms brouwhulp op de achtergrond

Ik dacht ik schrijf ook nog wat, maar Walter heeft het goed samengevat.

Brewfather is trouwens ook in het Nederlands (vertaald door ondergetekende :) ).

Je zou ook nog de online tool brewersfriend kunnen testen. Prima, maar niet zo fijn als Brewfather (vind ik).

• Er was iemand hier toch een nieuwe versie aan het maken van Brouwhulp? Die konden we bijna testen? Straks een keer zoeken

Maar Brewfather bevalt mij ook prima

Uitgebreid, mooie bibliotheek en alles wat ik nidig heb voor mijn ideeën en de brouwdag

• berekeningen van de bitterheid verschillen heel veel in verschillende software. Ik gebruik Beersmith. vindt dit het kortste bij nde bitterheid die ik proef. belangrijk voor mij. misschien minder belangrijk voor de lagere landen . Ik brouw op een hoogte van 3500m, en kookpunt van water is hier ongeveer 88-89°C.

• Er was iemand hier toch een nieuwe versie aan het maken van Brouwhulp? Die konden we bijna testen? Straks een keer zoeken

Die nieuwere versie komt er niet. Er zijn een paar "managers" aan begonnen die niet weten waar ze aan begonnen zijn en het ook niet echt snappen. Bovendien is hun houding niet echt populair (zachtjes uitgedrukt).

Alleen het compileren van Brouwhulp is al een kunst op zich. Github is al heel lang niet meer bijgewerkt. Dood dus.