Ongedierte in hop

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb mijn hop gedroogde en in papieren zakken gedaan om te laten oxideren en verouderen. Zo dat ik die na 2 jaar kan gebruiken voor mijne lambiek. Weet er iemand of er het gevaar bestaat dat er meelkevers of zo zouden op af komen? Dat ik na lang wachten niet voor verrassingen sta.

• 2 jaar ? Ik zou denken dat 6 tot 12 maanden genoeg moet zijn.. wwet niet war je die zakken bewaart, maar denk niet dat meelkevers er interesse in hebben, wel in je mout.. maar muizen zullen in de winter graag knagen aan je zakken.. denk niet dat muizen droge hop lusten, weinig beesten denk ik, maar zou het zaakje toch afsluiten met muggegaas of zo ..

• ik denk dat alles wat in je tuin plantenafval vreet in principe ook op verouderde hop kan afkomen, het is tenslotte verdroogd en geoxideerd plantenmateriaal. Het zal er dus van afhangen waar je de stockage doet en hoe je de zakken afschermt. Ik zou sowieso regelmatig inspecteren.

• Ik dacht dat ik dat ergens had gelezen. En ik heb hop van een jaar oud al eens gebruikt maar gaf nog altijd bitterheid af.

Geoxideerde alfa zuren (humulinones) zijn 100% water oplosbaar en 0.6 keer zo bitter als geïsomeriseerde alfazuren.
    Daar tegen over staat dat:
    Het isomerisatie rendement van de alfazuren van verse hop maximaal 40% is

Als je een rekensommetje maakt kom je dus eigenlijk bijna op de zelfde bitterheidsgewaarwording uit bij het gebruik uit verse of oude hop. (Zo groot is het verschil dus niet.)

Alle info netjes samengevat over het gebruik en het verouderdere van hop vind je hier

• Geoxideerde alfa zuren (humulinones) zijn 100% water oplosbaar en 0.6 keer zo bitter als geïsomeriseerde alfazuren.
    Daar tegen over staat dat:
    Het isomerisatie rendement van de alfazuren van verse hop maximaal 40% is

Als je een rekensommetje maakt kom je dus eigenlijk bijna op de zelfde bitterheidsgewaarwording uit bij het gebruik uit verse of oude hop. (Zo groot is het verschil dus niet.)

Alle info netjes samengevat over het gebruik en het verouderdere van hop vind je hier

Het probleem is dat ik de hop soort niet weet en ook niet het alfa zuur gehalte.

• Welke hop soort zou je aanraden?

Eigenlijk eender welke edele hop met een laag alfazuur gehalte is optimaal. (Saaz hallertau .....)
    Als je verse hop zou gebruiken niet boven de 10 a 15 IBU gaan en je wort met melkzuur aanzuren tot een PH van 4.5 alvorens deze te laten koelen zodat je de entrobacterische fase gedeeltelijk kan overslaan (dit is veiliger tegen mogelijke pathogene en wordt door de meeste commerciële bouwer ondertussen ook zo gedaan)

Acidifying the wort to a pH below 4.5 before cooling and exposing to ambient microbes in a coolship can partially eliminate the enterobacteria phase of spontaneous fermentation and thus avoid or limit biogenic amine production, which is a practice for some lambic breweries [14][5]. While enterobacteria and oxidative yeasts are not considered to be a part of the core microbes in spontaneous fermentation,