Oxiclean: Naspoelen of niet?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo iedereen,

Ik had een vraagje over het naspoelen na gebruik van bepaalde kuisproducten. Ik zoek eigenlijk een reinigings + desinfecterend middel in 1 stap, dat ik kan gebruiken om bijvoorbeeld gebruikte flessen te reinigen + desinfecteren, of fermentatievaten te reinigen + desinfecteren.

Star San: Ik weet dat je Star San niet moet naspoelen, dat dit voedselveilig is, maar Star San is enkel desinfecterend, niet reinigend.

Oxiclean (natriumpercarbonaat): Ik hoor tegenstrijdige dingen hierover. Mijn leraar van brouwcursus zegt dat dit niet nagespoeld dient te worden, en in de les gebruiken we dit als een reinigingsproduct + desinfecterend middel in 1. Werkt heel gemakkelijk. Anderen zeggen dan weer dat je dit best wel naspoelt (maar dat introduceert dan weer een aantal extra stappen bij het brouwen / bottelen). Op de website van Unibrew staat bijvoorbeeld https://www.unibrew-nederland.nl/uniclean-oxy-plus-1-kg.html "Behoeft gèèn naspoeling, maar is wel aan te raden." Wat dat ook moge betekenen??

Ik weet dat PBW ook grotendeels op basis van Oxiclean gemaakt is, en daarover zegt men wél naspoelen.

Dus kortom: Wat zijn de nadelen van het niet naspoelen na gebruik van Oxiclean? Zijn er andere middelen die reinigen + desinfecteren in 1 stap, zonder naspoelen?

Bedankt!

• Official Post

Wat mij betreft moeten alle reinigings- en desinfecteermiddelen worden nagespoeld, ook StarSan. Simpelweg omdat je dat spul liever niet in je bier hebt (wat de werkende stof van het product ook moge zijn).

Ik snap de steeds weerkerende vraag of het moet of niet ook niet zo? Het kost toch nagenoeg geen moeite om even na te spoelen? Dat kan best met gewoon kraantjeswater recht uit de kraan. Niks moeilijker als dat.

Een alles-in-één middel bestaat niet echt volgens mij, het hangt ook af van wat je wil gaan reinigen. Ik heb bijvoorbeeld een RVS CCT. Die was ik gewoon af met geurloze dreft en daarna even erdoor met een schone doek en azijn. Voor gebruik even inspuiten met starsan en laten weken. Daarna wat water erover om te spoelen en klaar voor gebruik. Watersloten, stoppen, kraantjes en dergelijke kleine spullen die in aanraking komen met de koude kant van de brouwerij, die gaan na reiniging gewoon in een maatbeker met een starsanoplossing erin (in mijn geval een litertje). Daar blijven ze in tot ik ze gebruik op de brouwdag.

Bierflesjes is een heel ander verhaal (daarom ook geen "alles-in-een") : die gaan in een grote metserskuip met warm water en huishoudsoda en trekken daarin een paar dagen. Nadien even de flessenborstel erdoor en naspoelen met water + uitlekken op droogrek. Voor gebruik ook hier weer starsan erin vernevelen en naspoelen met water.

Ik gebruik deze methode al een aantal jaar en nog nooit heb ik ermee een infectie gehad.

Over de "desinfecterende" werking van Oxiclean (of Chempro Oxi, Puro Oxi, ...) kan serieus gedebatteerd worden. Ik zou er niet op afgaan en zorgen voor een degelijk desinfecterend middel bij elke reiniging (aka Starsan). En als reinigingsmiddel is het ook niet echt het beste op de markt, gewone huishoudsoda werkt stukken beter.

Er bestaat wel een reinigings- en desinfectiemiddel in één : Oxonia. Maar veel geluk om dat vast te krijgen, het wordt alleen in bussen van 25kg verkocht. En als ik me niet vergis moet je er een relatief hoge dosering van gebruiken en de spullen erin onderdompelen (àls ik me niet vergis, ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt).

• Watersloten, stoppen, kraantjes en dergelijke kleine spullen die in aanraking komen met de koude kant van de brouwerij, die gaan na reiniging gewoon in een maatbeker met een starsanoplossing erin (in mijn geval een litertje). Daar blijven ze in tot ik ze gebruik op de brouwdag.

Met reiniging bedoel je dan een tijdje in een oxi oplossing of in jouw geval soda ?

En wat is het nut om het zolang in een starsan oplossing te houden achteraf ?

• Reinigen moet je eigenlijk altijd doen direct na gebruik, dan proper weg zetten. In het geval van flesjes, emmers, vaten, etc... zoveel mogelijk afgesloten weg zetten direct na het reinigen.

Wanneer je ze gaat gebruiken, dan hoef je ze niet echt meer te reinigen, alleen te ontsmetten wanneer nodig.

Ik gebruik OxiClean, maar eigenlijk nooit om echt te reinigen. Alles wat er in gaat, of waar het in gaat is reeds proper. Ik maak eigenlijk enkel gebruik van de ontsmettende werking die er in zit, bvb. op botteldag, een kwartiertje voor het bottelen. Naspoelen doe ik niet, laten uitlekken wel.

Het enige wat ik naspoel, met een sulfietmengsel, is P3 Gamo HD (was te verkrijgen bij BMS, nu blijkbaar vervangen door Ansep Z), een chloorhoudend reinigingsmiddel dat ik wel gebruik om mijn flesjes te reinigen vóór het bottelen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Official Post

Met reiniging bedoel je dan een tijdje in een oxi oplossing of in jouw geval soda ?

En wat is het nut om het zolang in een starsan oplossing te houden achteraf ?

Ik heb me wat verkeerd uitgedrukt denk ik. Eerst en vooral reinig ik alles na gebruik. Doordat mijn installatie nagenoeg volledig uit rvs bestaat, doe ik dat met geurloze dreft. Daarna even met azijn erover en naspoelen met water. Eenmaal droog kan ik het opbergen.

Op de brouwdag gaan de spullen dan in een pot met starsan oplossing tot ik ze gebruik. En ook dan spoel ik eerst met water vooraleer er bier mee in contact komt.

• Op de brouwdag gaan de spullen dan in een pot met starsan oplossing tot ik ze gebruik. En ook dan spoel ik eerst met water vooraleer er bier mee in contact komt.

Oké ik dacht ook al dat je die stukken ‘eindeloos’ in de starsan liet liggen wat dus niet aan te bevelen is voor je dichtingen van je CCT. ( en ik denk ook zelfs niet voor RVS).

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier: