Bottelen en kans op infecties

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De veelvuldige uitleg over de noodzaak tot ontsmetten, heeft me zeer voorzichtig en onzeker gemaakt. Ik wil er alles aan doen om geen infecties te krijgen.

Ik heb twee keer gebotteld via een bottelvat, waaraan ik suiker heb toegevoegd dat werd gekookt in water.

Maar nu zou ik eens willen bottelen door een suikerklontje toe te voegen per flesje. Maar ik vroeg mij af of ik hier speciale voorzorgen moet nemen. Bij de eerste methode werd het suiker gekookt in water, maar bij deze methode gebeurt dit niet. Ook neem ik die suiker in mijn handen vast toch? Kan er dan geen infectie komen via die suiker? Of moet ik ontsmette handschoenen dragen? of zoek ik het allemaal te ver?

Zelfde vraag voor toevoegingen na het koken, zoals het toevoegen van hop in het gistvat of in het flesje.

Moet ik hierbij enige specifieke voorzorgen nemen?

Bedankt.

• Voor toevoeging van hop in het gistvat , hop werkt ontsmettend , het eventuele hopzakje die je gebruikt even koken in water

geen hop toevoegen in je flessen

Bottelsuiker toevoegen in de fles kan zonder probleem , even handen ontsmetten en de juiste suiker uitzoeken die in de hals van de fles past en zorgen dat je niet te veel doseert

Denk dat de mini klontjes van tienen er gepast voor zijn , even opzoeken

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• Official Post

Als ik mijn duit ook nog in het zakje mag doen : waarom werken met suikerklontjes? Gewoon suikerwater doseren en ofwel in de bottelemmer doen ofwel met een eco-matic spuit rechtstreeks in het flesje. Lekker makkelijk en je kan doseren hoe je wil.

Zo'n spuit kost trouwens nagenoeg geen geld. Je kan ze vinden op Aliexpress maar ook lokaal via deze link bijvoorbeeld :

Eco-Matic Injectiespuit + slangaansluiting - Repeteerspuiten

• Als ik mijn duit ook nog in het zakje mag doen : waarom werken met suikerklontjes? Gewoon suikerwater doseren en ofwel in de bottelemmer doen ofwel met een eco-matic spuit rechtstreeks in het flesje. Lekker makkelijk en je kan doseren hoe je wil.

Zo'n spuit kost trouwens nagenoeg geen geld. Je kan ze vinden op Aliexpress maar ook lokaal via deze link bijvoorbeeld :

https://www.schippers.be/nl/--…wvZEEs8chWnAaAnMEEALw_wcB

in mijn geval : wegens slechte ervaring bij het mengen van de siroop in de tank ( 150 liter bier in de gootsteen wegens ofwel overgesatureerd ofwel plat ) en voor de spuit : simpelweg omdat het er nog niet van gekomen is. Komt die met een certificaat dat hij geschikt is voor bereiding van voeding ?

• Als ik mijn duit ook nog in het zakje mag doen : waarom werken met suikerklontjes? Gewoon suikerwater doseren en ofwel in de bottelemmer doen ofwel met een eco-matic spuit rechtstreeks in het flesje. Lekker makkelijk en je kan doseren hoe je wil.

https://www.schippers.be/nl/--…wvZEEs8chWnAaAnMEEALw_wcB

Bedankt voor de tip!

Bottelen vanuit de bottelemmer was geen succes: de helft van de flesjes waezn plat, en de andere helft waren net geen gushers.

Daarom dat ik de methode wilde testen waarbij suiker in het flesje wordt toegevoegd.

Jouw voorstel met zo'n spuit had ik nog nooit aan gedacht, maar dat lijkt me zeer interessant, en dat wil ik nu proberen.

Dan is mijn volgende vraag: hoeveel van dat suikerwater moet ik dan per flesje doen. op volgende link las ik dat bij een oplossing van 60 g suiker per 100 ml, ik 4,4 ml per flesje moet toevoegen. De spuit die je mij toonde was maar 2 ml, dus die zal niet voldoen vrees ik. Ik zal even zoeken naar een spuit dat tot 5 ml kan.

• Dan is mijn volgende vraag: hoeveel van dat suikerwater moet ik dan per flesje doen. op volgende link las ik dat bij een oplossing van 60 g suiker per 100 ml, ik 4,4 ml per flesje moet toevoegen. De spuit die je mij toonde was maar 2 ml, dus die zal niet voldoen vrees ik. Ik zal even zoeken naar een spuit dat tot 5 ml kan

Zie hier een interessant tool voor de berekening van de suiker en water hoeveelheid

• Ik reinig en ontsmet met aparte middelen;

Reinigen, Een zelf samengesteld mengsel 15ml bijtende soda 75ml javel en één sl trinatriumfosfaat (een zachte soda) in 15L warm water.

Ontmetten doe ik met Oxonia een organische peroxide die alle bacteriën dood maakt. 100ml in 10L koud water, dit hoeft niet nagespoeld te worden. Wordt in elke brouwerij gebruikt om te ontsmetten waar nodig.

Is niet verkrijgbaar bij BMS of BL of andere brouwwinkels, enkel bij VAW in de gilde van Geel voor de leden.

Een middel alles in één, daar hecht ik geen geloof aan.

• Bottelen vanuit de bottelemmer was geen succes: de helft van de flesjes waezn plat, en de andere helft waren net geen gushers.

Dat vind ik heel raar: dat moet dan zijn omdat je bier helemaal niet goed werd gemengd met de bottelsuiker.

Ik los mijn bottelsuiker goed op in wat warm water en breng die over naar de bottelemmer. Dan laat ik het bier in de bottelemmer vloeien (niet plenzen! ) zodat die goed met de suikervloeistof kan mengen. Nog nooit een verschil gehad tussen de flesjes.

• Ja ik begrijp het ook niet zo goed. Ik heb het gedaan zoals je het beschrijft.

We hebben wel veel te weinig suiker toegevoegd. We hadden een rekenfoutje gemaakt en het berekend op 10 liter in plaats van op 22 liter :)

Nu ja, elke brouwdag wordt het iets beter zeker?

• in mijn geval : wegens slechte ervaring bij het mengen van de siroop in de tank ( 150 liter bier in de gootsteen wegens ofwel overgesatureerd ofwel plat ) en voor de spuit : simpelweg omdat het er nog niet van gekomen is. Komt die met een certificaat dat hij geschikt is voor bereiding van voeding ?

Als je in een schone tank je bier laat lopen samen met de suiker siroop, laat dit dan 12 tot 24 uur staan. Dit mengt zichzelf,

• Als je in een schone tank je bier laat lopen samen met de suiker siroop, laat dit dan 12 tot 24 uur staan. Dit mengt zichzelf,

ik dacht wel dat het aan mijn legendarisch ( dus niet bestaand ) geduld lag, en dat ik niet lang genoeg had gewacht. Toen ben ik op die klontjes overgeschakeld en niet meer teruggekeken. Maar dat was toen ik nog 25 liter bottelde, nu zijn dat er tot 175 en gaan we de methodiek eens herzien

• Official Post

Wat die suikerstroop betreft zou je ook kunnen proberen om die eerst op te lossen in een deel van het bier en daarna dit bij het geheel te voegen. Met een beetje roeren gaat alles zich dan beter mengen.

• Zou je daar bijvoorbeeld geen pomp op kunnen zetten daarvoor?

ik denk momenteel aan : siroop in de botteltank ( eigenlijk gewoon een van de vrije gisttanks met platte bodem ), bier ( zachtjes ) overpompen naar die tank en dan inderdaad nog ( zachtjes) rondpompen in de tank. Ik beschik niet over de mogelijkheid om te flushen met CO2, dus ik zal moeten hopen dat de vrijgekomen CO2 het ergste zuurstofleed beperkt. Ofwel moet ik wat CO2 'kweken' in die tank met wat suikeroplossing en bottelgist.

• Siroop en bier mengen zichzelf. In een schone tank geflusht met co2 komt dat zonder hulpmiddelen goed, wel 12 tot 24 uur wachten. Als de inhoud van de tank verder schoon is van oude gisttrub kan zelfs een aantal uren voor je werkelijk gaan bottelen de bottelgist erbij in.

De tank op lage co2 druk laten staan tot het bottelen klaar is.

• Ik mag toch hopen dat die hoofdgist klaar is en achterblijft. Het is wel een risico, dat zeker.

Maar in 24 uur is die suiker zeker niet vergist, die zal wel beginnen. Je raakt zo 1 dag van de nagisting kwijt, dus ook de druk daarvan.

Voor je zoiets gaat doen zou ik het zeker op kleine schaal eerst gaan testen.

• Maar gaat in die 24 uur de aanwezige hoofdgist niet die bottelsuiker gaan vergisten?

Bij sommige gisten is dit wel degelijk het geval, ik ken personen die dit op grote schaal hebben willen toepassen en uiteindelijk met >2000 flesjes ongecarboniseerd bier zaten dat ze niet konden verkopen :/

Veel hangt af welke gist het is en of de vitaliteit van de gist en natuurlijk ook van de temperatuur tijdens die 24h.
    vb: Met een kveik en een jongbiertemperatuur van 15°C dan je na 24h idd niet veel suiker meer over hebben.
    vb: Met een Saison en een jongbiertemperatuur van 0 °C dan gaat dit vermoedelijk zonder problemen gaan.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• bottelen en hygiene is altijd een ding schijnbaar..

Als ik je vertel dat ik mijn fles na leegdrinken keurig omspoel en bij vullen nog een keer omspoel dan zou ik minimaal heel vaak infecties gehad moeten hebben..

Aanta l infecties bij mij 0 na 5 jaar 5 x per jaar bottelen

Als je gaat vullen dan zit er alcohol in je bier... dus... de bier ontsmet misschien wel beter dan je oxygen of hoe die commerciele poeders ook heten..

Groet Ed

• Nee, niet schijnbaar. Je bottelt vrij weinig. Alleen al het biersteen zou je tot reinigen dwingen na 5 maal 5 is 25 keer bottelen. Ontsmetten blijft en is gewoon belangrijk. Heel simpel een zure reiniging is al voldoende (starsan achtige oplossingen). Zeker alsjeblieft een diastatisch gist hebt gebruikt

• Als ik je vertel dat ik mijn fles na leegdrinken keurig omspoel en bij vullen nog een keer omspoel dan zou ik minimaal heel vaak infecties gehad moeten hebben..

Je verdunt alleszins het aantal aanwezige organismen dus misschien doe je dat net genoeg zodat er niet genoeg meer over zijn om een infectie te hebben :/ Maar als je nu een van die spoelmomenten zou vervangen door een spoeling met saniclean of starsan dan ben je wel 100% zeker dat alle organismen het loodje hebben gelegd.

Van chempro oxi (of de andere oxi merken) ben ik sowieso geen fan, matige reiniger en slechte desinfectans (ontsmetten doe je je handen, desinfecteren is voor je materiaal ;) ). En toch wordt hij door alle brouwwinkels als dé alles-in-een oplossing verkocht :|