Testbatches in kleine hoeveelheden: welke setup?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik brouw meestal 20 liter eens per 4-5-6 weken. Tussendoor is het zoals jullie ook wel doen, recepten zoeken, lezen, aanpassen etc voor een volgend bier.

Nu wil ik tussendoor in een kleine batch :OK_hand: denk aan 5 liter als test batch maken en wat experimenteren.

Denk aan SMASH om de hop en de mouten te proeven of een nieuw recept.

Plan is om een kleinere inductie geschikte pan te kopen, rond de 14-17 liter, BIAB methode.

De temperatuur controle met aansturing van de Hendi ook hier voor gebruiken met een aangepaste instelling.

Op de bestaande inductie plaat. Vergisten in een kleinere fles, overhevelen idem.

Minimale investering, maximaal plezier :grinning_face_with_big_eyes:

Is dit een goed plan/setup? Of hebben jullie een andere setup als jullie dit doen? Tips?

• Ik doe zoiets ook op de keuken kookplaat met een 11 liter pan. BIAB met spoelen, meestal blijft er zo'n 5 tot 7 liter over om bottelen.

Voor maischen gebruik ik een 1200 watt losse kookplaat op de voor jouw (Dude) bekende controller. Voor het koken loopt die alleen nog mee als timer, dat doe ik op de inductie plaat.

• Een emmer in een emmer setup? Ik gebruik 10 liter emmers die ik bij de frituur gehaald heb (van (warm) voedsel, dus voedselveilig). Wanneer je een 1staps maisch doet kun je daar direct alles in doen. Ik moet nog overscheppen omdat ik graag een meerstapsmaish doe.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue