iSpindel werkt niet meer

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo allen,

Ik heb eerder dit jaar een iSpindel gekocht via forumlid tonincx en dat werkte zéér goed.

Sinds de laatste brouwdag echter geen metingen meer beschikbaar in Brewfather ondanks herhaalde pogingen. Ook meen ik mij te herinneren dat er bij inschakelen initieel een blauw lampje knipperde, nu echter niet meer ...

Bij mijn weten is er geen vloeistof mee in contact gekomen en ook niet gevallen ofzo. Heeft er iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen of wat ik zou kunnen proberen om het weer aan de praat te krijgen ?

Alvast bedankt,

Geert

• Domme vraag , maar hij is toch opgeladen :) ik zou hem eerst eens aan de lader hangen .Tot de led rood naar blauw kleurt. Als de spanning onder een bepaalde waarde zakt wil de spindel niet meer opstarten.

Heb je al eens geprobeerd om hem in configuratie mode te zetten : spindel aanzetten en dan 3 maal snel na elkaar op het reset knopje drukken. Het blauwe lampje zou dan elke seconde moeten knipperen . Via je telefoon of pc zou je dan een nieuw wifi netwerk moeten zie met de naam ispindel. Als je daar naar url 192 . 168.4.1 gaat moet je het configuratie scherm van de spindel zien.

Je kan ook een via de seriële poort kijken war de spindel doet bij opstarten. Deze video legt uit hoe dat moet.

External Content youtu.be
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

• Ik zie bij reset enkel 2 metalen pinnetjes / staafjes, kan ik daar iets mee doen ?

Yep, het zijn die 2 pinnetjes die je moet samen 3x moet aantikken, ik doe dit met de achterkant van een theelepeltje of een shroevendraaiertje.

Normaal gezien gaat je iSpindel dan terug in configuratie modus

In principe zou je dan op het bord een blauw ledje enkele malen moeten zien oplichten (snel en een keer traag als ik me niet vergis).

Wacht dan even en je zou het ISpindel Wifi netwerk moeten zien verschijnen.

• Yep, het zijn die 2 pinnetjes die je moet samen 3x moet aantikken, ik doe dit met de achterkant van een theelepeltje of een shroevendraaiertje.

Normaal gezien gaat je iSpindel dan terug in configuratie modus

In principe zou je dan op het bord een blauw ledje enkele malen moeten zien oplichten (snel en een keer traag als ik me niet vergis).

Wacht dan even en je zou het ISpindel Wifi netwerk moeten zien verschijnen.

Helaas niks van activiteit, zelfs geen simpel ledje :(

Is er iet wat ik nog zou kunnen doen vooraleer bvb. batterij vervangen (hoewel daar in principe niks mis mee zou moeten zijn) ?

• Als je de spindel uit de behuizing haalt Zit er ook een klen reset knopje aan de zijkant naast de serial connectie {een micro usb aansluiting, niet de usb-c aan de bovenkant). Ik zou de batterij er eens uithalen en een micro usb kabel in die serial connectie en andere kant in pc. Zoals in het filmpje met eventueel putty software. Dan spindel eens aanzetten met die kabel naar de pc. Als dat niets doet. Hetzelfde proberen met de batterij erin.

In het slechtste geval de spindel eens terug flashen met nieuwe software. Maar dan moet je hem wel terug calibreren.

• Zelf onlangs ook het probleem gehad dat deze niet meer leek op te starten na een tijd niet te gebruiken. Echter na terug in de oplader te steken voor een klein tijdje en daarna te resetten via de voorziene knop gaf het opeens terug licht. Dus ik hoop dat het bij jou dit ook zal doen .

Nou…. Die van mij heeft dus een intern brandje gehad… rook en geur van verbrande diode/weerstand. Ik heb de moed opgegeven :(

• Als je de spindel uit de behuizing haalt Zit er ook een klen reset knopje aan de zijkant naast de serial connectie {een micro usb aansluiting, niet de usb-c aan de bovenkant). Ik zou de batterij er eens uithalen en een micro usb kabel in die serial connectie en andere kant in pc. Zoals in het filmpje met eventueel putty software. Dan spindel eens aanzetten met die kabel naar de pc. Als dat niets doet. Hetzelfde proberen met de batterij erin.

In het slechtste geval de spindel eens terug flashen met nieuwe software. Maar dan moet je hem wel terug calibreren.

Ik zal dat allemaal eens proberen, maar dan pas wanneer ik terug ben van vakantie :)

Alvast bedankt voor de mogelijke to-do's !

• Zelf onlangs ook het probleem gehad dat deze niet meer leek op te starten na een tijd niet te gebruiken. Echter na terug in de oplader te steken voor een klein tijdje en daarna te resetten via de voorziene knop gaf het opeens terug licht. Dus ik hoop dat het bij jou dit ook zal doen .

Was dat bij jou de twee pinnetjes of het nadien vermelde kleine rest-knopje ?

• Ik zal dat allemaal eens proberen, maar dan pas wanneer ik terug ben van vakantie :)

Alvast bedankt voor de mogelijke to-do's !

Na een lange vakantie nu aan het warmdraaien om morgen nog eens te brouwen.

3x reset met pinnetjes of knopje : niks

serial connectie met pc zonder batterij : niks

serial connectie met pc en batterij : hoera een blauw ledje en meteen een brewfather notificatie op mijn gsm dat er iets aan het gebeuren is met mijn vorige batch ^^

Nog even verder kijken maar ik heb er terug goede hoop op :)

• De vreugde was van korte duur. Had hem maar meteen in het gistvat gedropt bij het brouwen de dag nadien, maar helaas nietske qua metingen meer ...

Gisteren overgeheveld en de spindel gerecupereerd en opnieuw opgeladen voor minstens een halve dag. Met hetzelfde trucje (serial connectie pc met batterij) opnieuw wat leven, al is het maar een zeer schuchter blauw ledje, anderhalve keer knipperen en het valt weer stil :(

Zou het aan de batterij of batterij connectie kunnen liggen ? Of zou ik toch best dat "flashen" eens proberen zoals geopperd door tonincx ?

• Het :) is veranderd in :( ... Overhevelen is een extra risico op een infectie. Is het je dat waard?

Hans, het gaat hier over de ispindel. Niet over het overhevelen 😉

Zo ga je alleen maar weg van het onderwerp van de post en maak je het minder overzichtelijk. Eventueel kan je zelf een post maken om er over te discussiëren (wat natuurlijk nog nergens anders is gedaan 😂)

Ambibenderix als laatste oplossing kan je deze proberen volledig opnieuw in te stellen idd. Hopelijk werkt het, zou anders zonde zijn

• Official Post

Zou het aan de batterij of batterij connectie kunnen liggen ?

Dat kan je makkelijk met een voltmetertje nakijken lijkt me. Gewoon opladen en de voltage meten, daarna een paar uur laten liggen en opnieuw het voltage meten. Als de batterij dan leeg is, weet je dat het daaraan ligt.

• Dat kan je makkelijk met een voltmetertje nakijken lijkt me. Gewoon opladen en de voltage meten, daarna een paar uur laten liggen en opnieuw het voltage meten. Als de batterij dan leeg is, weet je dat het daaraan ligt.

Of misschien zit je met een verlies? Zoals Walter al zei kan je de spanning van de batterij met een gewone voltmeter uitmeten. Ik heb ergens gelezen dat als deze lager is dan 3,6V de ispindel zichzelf dan uitschakelt om de batterij te beschermen.

Ben je ook zeker dat de dop nog goed afsluit en er eventueel geen wort is binnen geraakt?

Ik vervang die doppen zeer regelmatig daar je dezelfde maat gemakkelijk kan vinden bij diverse frisdranken bv. Fusetea of Spa.

Zelf heb ik 4 ispindels en ik heb dit probleem nog niet voorgehad. Wel is de duur van de batterij niet bij alle ispindels hetzelfde maar toch zeker voldoende voor enkele maanden.

• Of misschien zit je met een verlies? Zoals Walter al zei kan je de spanning van de batterij met een gewone voltmeter uitmeten. Ik heb ergens gelezen dat als deze lager is dan 3,6V de ispindel zichzelf dan uitschakelt om de batterij te beschermen.

Ben je ook zeker dat de dop nog goed afsluit en er eventueel geen wort is binnen geraakt?

Wat bedoel je precies met "een verlies" ?

De dop-afsluiting lijkt me nog perfect, komt zeker (tis te zeggen, wanneer ben je daar 100% zeker van :thinking_face: ) geen vloeistof in ...

• Misschien een zelfde probleem met de batterij als ik? Zoals te zien is in de grafiek daalt de spanning van de batterij na ongeveer 4 a 5 dagen pijlsnel. Tijdens mijn laatste batch viel hij dan ook uit na die tijd.

Ik heb de indruk dat die Chinese batterijen niet echt goede kwaliteit zijn. Ik heb hem nog maar voor 5 batchen gebruikt en laad hem altijd op de dag van het brouwen zelf. Je kan de batterij misschien ineens ook eens uitmeten.

Ik heb nieuwe batterijen in bestelling

• Hmm de battery in de mijne gaat in een week of drie van 4.2 naar 3.8v. Je zou een batterij test moeten doen met goede lader die die functie hebben. Ik heb er een van Liitokala en meet de litho batterij door ook deze types.

• Wat bedoel je precies met "een verlies" ?

Een verliesstroom omdat er misschien een klein kortsluiting ergens op de printplaat zit en er daardoor een verlies op treed en je batterij dus sneller leeg gaat.

Er circuleren jammer genoeg vele slechte batterijen op het internet en net zoals bij vele zaken kan je visueel de slechte van de goeie niet onderscheiden. Je kan ze eventueel eens wegen want ze moeten minstens 40g wegen, alles wat lichter is zal vermoedelijk geen echte Lithium-Ion batterij zijn.

Ik heb er verschillende via ALi gekocht en er staat 4000 mAh op maar ik heb daar sterk mijn twijfels over maar deze werken wel prima (levering was vanuit Czech Republic).

• Tja, ik heb ook een probleem gehad met de batterij, die wilde helemaal niet opladen. Ook niet in mijn speciale oplader voor dit soort batterijen (ben een e-smoker) . Efest batterijen zijn ok, nooit geen problemen mee gehad. Maar ja, toen de batterij . verkeerd om in de spindle geplaatst en die begon te roken. Einde verhaal :(. Toch apart dat daar geen beveiliging voor op zit. Volgens mij kost dat maar 1 diode

• Het kan zijn dat je spindel niet goed gemaakt is, er hoort om stroom te besparen 1 onderdeel (een ledje dacht ik) verwijdert te worden. Als die er nog op zit is het zo gedaan met de batterij spanning. Niet voor niets is de spanning bij mij na 21 dagen slechts 0,2 volt gezakt terwijl ik elke 10 minuten een update stuur.

• Dat betwijfel ik, dezelfde Ispindel-manufactuur wordt volgens mij hier door meerdere leden gebruikt. Bovendien heeft hij in het verleden wel perfect gewerkt, dat is hetgene mij een beetje verbaast, en aangezien hij helemaal niet oud is ...

Als die goed gewerkt heeft dan is die component er wel af, blijft er een slechte batterij over als oorzaak. Als je de ruwe gegevens die je ispindel verstuurt kunt bekijken, zit daar als het goed is ook de batterijspanning bij.

Ik gebruik een eigen applicatie, die toont in ieder geval ook de spanning op de grafiek. Ik meen dat veel andere programma's dat ook kunnen.

• Omdat ik nogal opzag tegen de voorgestelde oplossingen van flashen en kalibreren, heb ik voor alle zekerheid maar eens een nieuwe batterij gekocht, en rara, alles werkt terug perfect !

Ik ben er blij om dat het apparaat blijkbaar nog perfect werkt, maar vraag me toch af hoe dat kan ? Ispindel niet vaak gebruikt, nooit overdreven lang, telkens terug opgeladen, ...