Rijpingsproces

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Grej of the day:

Ik worstel al even met een vraagstukje dat hier z’n plaats wel krijgt denk ik. Ik heb gemerkt dat er een zeker verschil zit in duur voor wanneer een bier ‘rijp’ is om te drinken. Met rijp bedoel ik een stabiele smaak, een stabiele schuimkraag,… Ik heb al bieren gebrouwen waar dat na enkele weken al het geval was (naar mijn gevoel) maar ook al bieren waar dat enkele maanden geduurd heeft. Wat is hier nu de oorzaak van? De gistkeuze? De duur van de lagering in het gistvat? De gekozen ingrediënten? Een combinatie van dat alles en nog veel meer?

Is er iemand die hier wat meer inzicht in kan verschaffen? 😉

• Goed gebrouwen bier volgens de regels van de kunst, evoluren vele weken zelfs maanden. Ze worden volgens mij beter van smaak, de harde hop bitterheid verzacht, de schuimkraag vaster.

Voorwaarde, donker, koel en op constante temperatuur bewaard.

Ben ik het mee eens maar de duur om dit te bereiken is toch voor elk bier wat anders? En ik vroeg mij af wat hiervan de oorzaak is 😉..

• Keuze van ingrediënten is de voornaamste oorzaak. Lichte bieren hebben minder tijd nodig dan zware donkere om goed in balans te komen. Een Weizen of Quadrupel maakt al weken verschil.

En dan zijn er nog die roepen 1 week rijpen per procent alcohol, dat is een broodje aap verhaal. Soms lijkt het toevallig zo.

• Official Post

Volledig eens met Chiel, maar het alcoholverhaal schrijf ik niet helemaal af. Zwaardere bieren hebben meer tijd nodig als lichtere en daar zal de alcohol wel ergens een rol in spelen.

Maar dat vuistregeltje van 1 week per percent alcohol is volgens mij ook dikke zever. Als er één ding is dat ik via dit forum heb geleerd, dan is het dat de meeste van die vuistregeltjes niet kloppen ;)

Zou het echter ook kunnen zijn dat de vergistingstijd (+ nagisten en lageren) meespelen in de rijpingsduur?

• Uiteindelijk speelt alles wel mee, ingredienten, verloop van de vergisting, lagering, de werkwijze van de brouwer, eigenlijk alles dus.

Tegenwerking van rijpen door hoeveelheid alcohol, caramoute. Slimmeriken kunnen het misschien wel in een formule stoppen. Eigen ervaring is beter denk ik.

• Had vorig jaar november een dubbel gebrouwen met 3787 west malle. Na een paar maanden een leeg bier, slecht schuim en gebruikt voor mijn stoofvlees met mosterd, bijna wekelijks dus.

Toevallig vandaag weer stoofvlees gemaakt en mijn laatste fles daarvan na koeling toch nog ff geprobeerd. Zalig romige zachte dubbel geworden…… vreselijk spijt dat ik daar niet eerder achter ben gekomen ;(.

Dus inderdaad… rijping help zeker bij zwaardere bieren, zeker donkere

• Had vorig jaar november een dubbel gebrouwen met 3787 west malle. Na een paar maanden een leeg bier, slecht schuim en gebruikt voor mijn stoofvlees met mosterd, bijna wekelijks dus.

Toevallig vandaag weer stoofvlees gemaakt en mijn laatste fles daarvan na koeling toch nog ff geprobeerd. Zalig romige zachte dubbel geworden…… vreselijk spijt dat ik daar niet eerder achter ben gekomen ;(.

Maar je had dan toch wel geweldig goed stoofvlees :D

• Dus inderdaad… rijping help zeker bij zwaardere bieren, zeker donkere

Hangt er echt vanaf hoor. Ik heb al een aantal donkere bieren, stoutachtigen +8%, gemaakt die na hergisting op fles voor mijn smaak echt heel lekker waren. Maar na een half jaartje echt begonnen af te vlakken.

Dus voor mij, bier drink ik het liefst vers.

Enkel en alleen als er een smaakje aan zit, laat ik het liggen en proef om de maand eentje.

• Hangt er echt vanaf hoor. Ik heb al een aantal donkere bieren, stoutachtigen +8%, gemaakt die na hergisting op fles voor mijn smaak echt heel lekker waren. Maar na een half jaartje echt begonnen af te vlakken.

Dus voor mij, bier drink ik het liefst vers.

Enkel en alleen als er een smaakje aan zit, laat ik het liggen en proef om de maand eentje.

Klopt, inderdaad stouts zijn apart. Het “frisje” gaat er relatief snel vanaf. Dus snel opdrinken dan maar, volgens mij geen probleem toch? ;)

• Een bier is in het algemeen klaar om te drinken als het colloïdaal stabiel is.
    Hoe lag het duurt voor het colloïdaal stabiel is dat hangt dan weer af van de gebruikte brouwtechnieken, de wort samenstelling, enz enz.....

Kortom des te beter je de optimale brouw technieken benaderd hoe sneller je bier op dronk zal zijn.

En ik denk dat alleen een dwaas gaat zeggen "go man nu heb ik een lekker pilsje van 1998 gedronken" bier is immers geen wijn!!

Bier wordt hoort na een korte rijpingstijd (14 dagen tot 6 weken) eigenlijk op dronk te zijn!!
    Na deze periode maak je bier steeds een negatieve smaak evolutie door, tot het niet meer drinkbaar is (die grens is persoonlijk)
    Als een bier echt maanden moet rijpen alvorens het op dronk is, dan is er meestal iets fout met de receptuur of brouw/vergistings methode.

(En ja er zijn voor sommige stijlen uitzonderingen)

• New
    • Official Post

En ik denk dat alleen een dwaas gaat zeggen "go man nu heb ik een lekker pilsje van 1998 gedronken" bier is immers geen wijn!!

Begin dit jaar mijn kelder opgeruimd en daar stond in een hoekje nog een bak Maes van 5 jaar oud met nog een paar volle flesjes erin. Uiteraard eens geproefd uit pure curiositeit en echt lekker is dat inderdaad niet meer. Maar verbazingwekkend genoeg was het minder erg als ik had gedacht. De rest van de flesjes heb ik weggegoten.

• Ik brouw quasi uitsluitend zwaardere bieren, veel tripelachtig. Ik vergist ook onder druk wat me toelaat om tussendoor te proeven. En dan valt het mij vaak op dat bier een beetje evolueert als wijn. Al heel snel lekker drinkbaar met frisse hopsmaak en kruiden die er nog doorkomen. Na verloop van een paar weken wordt de smaak ronder en dieper, evenwichtiger. En voor elk smaakmoment valt wel iets te zeggen. En is ook persoonlijk.

RIMS brouwer

Planning: Eline d'Anvers
    Hoofdgisting: Beemdonk
    Lagering: Verdommeke
    Gisting op fles: -
    Voorraad: Anberra

BROUW, VECHT, HUIL, BID, LACH, PROEF EN BEWONDER

• Verouderd gaat het zeker zijn, maar dat het naar karton gaat smaken en/of volledig geoxideerd is hangt veel van de brouw methode (lees vooral de manier van bottelen) en bewaartemperatuur af.

Bewaartemperatuur is hier wel een probleem. In de zomer een 24° en in de winter 18°

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Bewaartemperatuur is hier wel een probleem. In de zomer een 24° en in de winter 18°

=O alhoewel 24°C gaat nog, Commercieel bier wordt soms nog sterker mishandeld (een weekje op de vrachtwagen in de volle zon, of een loods waar het in de zomer 35°C zijn geen uitzonderingen)
    Als het blond bier is ga je de veroudering vermoedelijk zeker proeven, bruinbier is hier een beetje minder onderhevig aan