Banaan in stout

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi,

Ik zie de laatste tijd veel recepten voor een stout passeren. Nu krijg ik zelf ook zin in een receptje.

Ik ben wel fan van de eerder zoete stout en zeker van pastry stout. Niet te gebrand.

Graag wil ik in mijn recept bananen toevoegen. Is er al iemand die hier een stout mee gebrouwen heeft? En wat raden jullie aan? Bananen in de maisch, in de 2de vergisting, eerder gist die banaan produceert gebruiken?

Shoot :banana:

• Bananensmaak komt niet van banaan. Gistkeuze en maisch schema en de juiste vergisting temperatuur geven bananensmaak.

Je moet maar eens gaan zoeken op pof+ gisten.

• Bananensmaak is isoamylacetaat, daar heb je niet per se een pof+ gist voor nodig. De pof+ is duidt namelijk op kruidnagel-smaak.

Als je banaan en kruidnagel wilt, kan je naar de weizen-gisten gaan zoals bijvoorbeeld wyeast 3068, als je enkel banaan wilt kan je misschien beter de wyeast 3787 gebruiken.

Onderpitchen en aan de warme kant vergisten geeft meer isoamylacetaat.

Bananen toevoegen gaat ook, deze geven vooral een verhoging in mondgevoel en maar een beetje bananensmaak naar mijn ervaring.

• Bananensmaak is isoamylacetaat, daar heb je niet per se een pof+ gist voor nodig. De pof+ is duidt namelijk op kruidnagel-smaak.

Als je banaan en kruidnagel wilt, kan je naar de weizen-gisten gaan zoals bijvoorbeeld wyeast 3068, als je enkel banaan wilt kan je misschien beter de wyeast 3787 gebruiken.

Bananen toevoegen gaat ook, deze geven vooral een verhoging in mondgevoel en maar een beetje bananensmaak naar mijn ervaring.

Bedankt voor het antwoord. Daar was ik voornamelijk naar op zoek. Welke bijdrage banaan zelf kan leveren. Met een weizen/wit gist heb ik zelf de 'banaan' isoamylacetaat al ervaren. In een stout zou ik liever ook wat van het mondgevoel en de zoetheid proberen overhouden. Maar als ik de reacties hier lees heeft banaan toevoegen dan weinig effect. Misschien dan toch maar naar een extract kijken

Je hebt helemaal gelijk, ik was even in de war met de kruidnagelsmaak.

Vergeet de POF+ dus in dit geval.