Test: Bottelsuiker op 3 verschillende wijze toevoegen.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bottelsuiker toevoegen kan je op verschillende wijzen doen en ik denk dat ik de meeste al heb geprobeerd maar met verschillende resultaten.

Om nu voor mezelf eens uit te maken welke de beste (lees gemakkelijkste) methode is heb ik bij mijn laatste biertje de bottelsuiker op 3 verschillende wijze toegevoegd en wil ik hier graag mijn ervaring en het resultaat met jullie delen.

Het biertje is een Belgian Golden Strong blond en dit mag voor mij redelijk wat koolzuur hebben dus mik ik op 8 gr /L.

Ik gebruik een RVS CCT en bottel rechtstreeks vanuit deze CCT.

1ste methode:

Voor 7 L heb ik 60 gr fijne kristalsuiker aangevuld met kokend water tot 110 ml, dit laten afkoelen en dan 0,30 gr Antioxine STB toegevoegd.

Hiervan 5 ml per 33 cl in het flesje gespoten met een eco-matic voor het vullen.

Deze methode vraagt toch wel enige voorbereiding (afwegen en laten afkoelen) maar met de juiste berekening heb je bijna altijd dezelfde hoeveelheid bottelsuiker in ieder flesje en de mogelijkheid om eventueel iets extra toe te voegen (Antioxine, tetrahop, ...).

2de methode:

Carbonation drops gebruikt van 1,5 gr (Dextrose), voor een flesje van 33 cl is dit 1 stuk en voor 75 cl 3 stuks. Hier zit ik zeker onder de 8 gr /L dus verwacht ik zeker minder koolzuur.

Deze methode is zeker en vast de gemakkelijkste maar niet de goedkoopste!

3de methode:

Gewone kristalsuiker met volumeschepje afmeten (ongeveer 2,7 gr per 33 cl) en met een trechtertje in de flesje gieten voor het vullen.

Ook een vrij gemakkelijke methode en de goedkoopste alléén ben je niet 100% zeker dat er in ieder flesje exact dezelfde hoeveelheid aan bottelsuiker zit.

Bottelgist: 0,5 gr F2 bottelgist gedurende enkele uren laten hydrateren in 150 ml appelsap op 29°C. Daarvan heb ik 2 ml met een ecomatic spuit in ieder 33cl flesje toegevoegd na het vullen.

Om dit te kunnen volgen heb ik op enkele flesjes een Manometer geïnstalleerd en na 9 dagen zit er al een duidelijk verschil op:

En ook een paar flesjes met drukventielen voor autobanden:

Het valt dus nu al duidelijk op dat de versie met de vloeibare bottelsuiker voor loopt op de andere 2 methodes en dat de 2 andere methodes vrij identiek verlopen.

Na 2 weken ga ik de eerste proeftest doen dus ik ben zeer benieuwd.

• Één andere methode is espresso suiker klontjes vinden. Er zouden er namelijk bij de Albert Heijn zijn die makkelijk door de hals van een bierflesje passen. Ik heb ze nog niet gevonden 😅.

Onlangs wel espresso suikerklontjes gevonden bij de Carrefour, maar die zijn juist te breed om er makkelijk in te duwen. Met een beetje kracht lukt het wel.

Het kwam dan rond de 7,5g per liter uit ofzo.

• Waar is de boiwbeschrijving te vinden van de auto manometers wimdm ? Ziet er als een hebbeding uit 😄

De sensoren en display gewoon gekocht bij Aliexpress en de ventielen komen daar ook van.

Een gat van 10mm in een 26 mm kroonkurk maken en dat silicone ringen er tussen en goed aan draaien.

Enig nadeel is dat de display altijd in alarm gaat als de druk lager is dan 1.1 bar en die dan ook constant piept, daarom dat ik die in het begin uitzet en af en toe eens aan om de druk te controleren.

• Ik vrees dat ik niet begrijp welke methode je bedoelt?

Zoals ik al zei is dit een test om te zien welke methode voor mij het best werkt en de laatste tijd zijn dit de enige 3 methodes die ik gebruik.

Ik denk een bottelemmer?

Maar ja, jij hebt een CCT dus dat is voor jou niet aan de orde. 😉

• Één andere methode is espresso suiker klontjes vinden. Er zouden er namelijk bij de Albert Heijn zijn die makkelijk door de hals van een bierflesje passen. Ik heb ze nog niet gevonden 😅.

Onlangs wel espresso suikerklontjes gevonden bij de Carrefour, maar die zijn juist te breed om er makkelijk in te duwen. Met een beetje kracht lukt het wel.

Het kwam dan rond de 7,5g per liter uit ofzo.

Bij de AH in NL hadden ze voorheen inderdaad mini suikerklontjes van 2 gram, en die passen ook in een 30-33 cl flesje, maar die hebben ze niet meer. Ik heb dat laatst nagevraagd bij de klantenservice. Als iemand een alternatief weet dan hoor ik het graag......

• De laatste tijd wat druk gehad dus heb ik mijn eigen test wat minder kunnen opvolgen maar ondertussen is de versie met de bottelsuiker wat blijven hangen op 3,5 bar dus zal hier de suiker al zijn omgezet en de andere zijn langzaam aan het stijgen in de richting van 3 bar. Voorlopig heb ik nog geen proeftest gedaan en ga nog eventjes wachten tot ook de ander 2 stabiel blijven.

Bij de ventiel versies blijft deze met carbonation drops wat achter t.o.v. de andere 2 maar dit kan misschien zijn omdat de silicone rubbers niet voldoende afsluiten, want dit heb ik nogal voorgehad.

• Hoort hier nog een flesje bij of werkt de met ongeacht welke andere fles?

Er zit een darmpje bij dat je in eender welk potje, flesje, erlenmeyer of iets dergelijks kan steken. Ik maak mijn siroop in een erlenmeyer, steek er een siliconen stop op met gat. Darmpje door het gat en spuiten maar. 😉

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik gebruik een Pet flesje van spa en in de dop heb ik een gat gemaakt van 6mm, daar past net het darmpje in dat meegeleverd werd.

Hmm dat is wellicht een beter idee dan de darm los in een container zoals ik tot nu deed.

Op het eind wil de aanzuiging haperen als ik niet oplet.

Meer aanmaken dan nodig is sowiso handig hiervoor.

• Ik gebruik een Pet flesje van spa en in de dop heb ik een gat gemaakt van 6mm, daar past net het darmpje in dat meegeleverd werd.

Juist moet ik ook nog eens bij gelegenheid makeN. Een siliconen dop met gat van 6mm om op de erlenmeyer te zetten. Zit dan een beetje steviger vast.

• Gisteren eindelijk de proeftest kunnen doen en eerst wil ik beginnen met te zeggen dat dit een lekker biertje is geworden maar eigenlijk lijkt deze toch iets te veel op de Sterke blonde die ik mee had op het VHM. Redelijk logisch omdat ik vrijwel dezelfde hoppen en gisten heb gebruikt alléén was de mout samenstelling iets verschillend. Dit laatste heeft er dan ook voor gezorgd dat dit biertje iets donkerder is van kleur en een minder mooie schuimkraag heeft.

Nu de bevindingen i.v.m. koolzuurgas:

Zoals verwacht zit er in de versie met vloeibare bottelsuiker via de Eco-matic meer koolzuurgas dan de andere 2, de manometer gaf ook snel 3,5 bar aan (misschien moet ik toch eens dubbel checken of dit wel degelijk 8 gr/L was? Bij de andere 2 biertjes is deze rond de 3 bar blijven hangen.

Tussen de laatste 2 versie (carbonation drops en volumeschepje) ondervond ik weinig of geen verschil qua koolzuurgas, behalve dat ik beide eigenlijk aangenamer vond om te drinken!

Kristof A had me ook al gezegd op het VHM dat in mijn Sterke blonde volgens hem iets te veel bottelsuiker zat (ook 8 gr/L) en door deze test moet ik hem nu toch wel gelijk geven.

1ste methode: Vloeibare bottelsuiker met Eco-matic

2de methode: Carbonation drops

3de methode: Kristalsuiker met volumeschepje

CONCLUSIE:

Alle 3 methodes werken dus prima als je de juiste hoeveelheden gebruikt maar ik ga waarschijnlijk vanaf nu voor de 3de methode met het volumeschepje gaan, deze vraagt zeer weinig voorbereiding (schepje + trechter desinfecteren en voldoende kristalsuiker in huis halen) is snel en éénvoudig toe te passen en ook weinig om te reinigen nadien. De methode met de carbonation drops vraagt nog minder werk bij voorbereiding en reinigen maar de drops zijn eigenlijk zeer duur t.o.v. gewone kristalsuiker.

De Eco-matic ga ik wel verder blijven gebruiken om mijn gehydrateerde gist toe te voegen in ieder flesje.

• Voor bottelgist:

Ik gebruik een 0,5 L pet flesje dat eerst met star san werd gedesinfecteerd en uitgespoeld met water. In de dop zit een gat van 6 mm waar ik dan het darmpje van mijn Eco-matic kan doorsteken.

Voor ongeveer 20 L bier breng ik 125 ml appelsap (bio en gepasteuriseerd) op 29°C (au bain marie) en los daar dan 0,5 gr F2 bottelgist in op (tip van Serge). Dit doe ik meestal een uur (of soms langer) voor het bottelen.

Bij het bottelen voeg ik eerst bottelsuiker dan het bier en als laatste 2 ml bottelgist per 33 cl flesje of 4,5 ml voor een 75 cl fles toe met de Eco-matic spuit.

• Official Post

Tussen de laatste 2 versie (carbonation drops en volumeschepje) ondervond ik weinig of geen verschil qua koolzuurgas, behalve dat ik beide eigenlijk aangenamer vond om te drinken!

Zou het kunnen dat (puur hypothetisch) bij deze versies de suiker nog niet 100% is vergist? Dat zou het lagere koolzuurgehalte kunnen verklaren en misschien ook de meer aangename ervaring (ietsje zoeter)?

• Zou het kunnen dat (puur hypothetisch) bij deze versies de suiker nog niet 100% is vergist? Dat zou het lagere koolzuurgehalte kunnen verklaren en misschien ook de meer aangename ervaring (ietsje zoeter)?

Dit lijkt me een mogelijke verklaring temeer wimdm voor :

1ste methode: 2.7 gr suiker gebruikt per flesje

2de methode: 1.5 gr suiker gebruikt per flesje

3de methode: 2.7 gr suiker gebruikt per flesje

In feite zou ik dan een verschil verwachten in koolzuurgehalte behalve als de suiker van methode 3 om één of andere reden niet colledig vergist wordt (of misschien nog meer tijd nodig heeft om 100% te vergisten).

Als de suiker van methode 3 niet meer verder vergist is dit misschien ook een manier om het bier iets zoeter te maken (en dus te corrigeren).

• De uitslag lijkt voor mij ook heel onlogisch. Vermits juist afgewogen, moeten methode 1 en 2 gelijk zijn en zeker na 14 dagen. Kristalsuiker opgelost in siroop of puur blijft toch hetzelfde? De siroop zal iets sneller vergisten, dat wel. Maar dat kan ook geen week zijn. 🤔

• Official Post

Ik heb hier al gevallen gehad waar de hergisting meer als 3 weken duurde. Ik kan me voorstellen dat aangezien de suiker in één geval nog volledig moet worden opgelost in het bierflesje, het ook langer gaat duren dat die suiker is vergist.

• Met bottelgist?

Hier duurt dat maximum 1 week met bottelgist.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het bottelsuiker al na 1 week was verwerkt, bij mij duurt dit meestal ook meer dan 3 weken.

Ter verduidelijking methode 1 en 3 is met gewone kristalsuiker en de 2de methode is met carbonation drops en dit is 1,5 gr dextrose.

• Ondertussen kan ik bevestigen dat ze na 25 dagen nu alle drie boven de 3 bar zitten deze met de Carbonation drops iets minder.

Bottelsuiker oplossen zorgt dus blijkbaar wel voor een snellere omzetting in koolzuurgas maar de andere methodes komen er dus ook wel alléén duurt het iets langer.

Ik zal later nog eens een proeftest doen en dan zouden ze nu redelijk in de buurt moeten zitten.