Bier tappen uit kegs en kegerator

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ga eens proberen mijn bier te tappen.

Het bier in kegs doen i.p.v. bierflesjes.

Wie heeft er ervaring mee?

Moet ik bottelsuiker toevoegen of niet? Zoja hoeveel? Het zal zeker minder zijn dan in flesjes.

Welke belangrijke voorbereidingen moet ik nog doen om deze installatie klaar te maken?

Hoe lang moet deze op de keg staan alvorens te tappen?

Bij hoeveel druk moet je bier tappen?

Ik heb een kegerator, drukregelaars, overdrukventielen, kegs, bierleidingen van 5x8 mm en leidingen voor de Co2 van 5x8 mm.

Ik zal waarschijnlijk ook de zuurstof uit de kegs moeten halen alvorens te vullen, hoe doe ik dat het beste?

En wat moet ik doen als de kegs gevuld zijn? Moeten de kegs volledig gevuld zijn?

Alle tips en ervaringen zijn welkom

• Ik ben sinds begin dit jaar beginnen tappen vanaf een keg.

Vele wegen gaan naar Rome. Op YouTube vind je veel diy fimpjes.

Je zal zeker een co2 fles moeten kopen om te tappen en ik zou ook mijn bier carboneren met co2. Je kunt dit zeer gemakkelijk regelen en je hebt altijd de ideale carbonisatie per gewenste stijl. Ik werk met een unitank en zo kan ik al tijdens de vergisting mijn bier op ideale druk laten komen. Ik wil gerust morgen wat meer uitleg geven maar nu ben ik niet thuis.

• Ik ben sinds begin dit jaar beginnen tappen vanaf een keg.

Vele wegen gaan naar Rome. Op YouTube vind je veel diy fimpjes.

Je zal zeker een co2 fles moeten kopen om te tappen en ik zou ook mijn bier carboneren met co2. Je kunt dit zeer gemakkelijk regelen en je hebt altijd de ideale carbonisatie per gewenste stijl. Ik werk met een unitank en zo kan ik al tijdens de vergisting mijn bier op ideale druk laten komen. Ik wil gerust morgen wat meer uitleg geven maar nu ben ik niet thuis.

Ok bedankt

• Ik heb mij daar een file voor gemaakt, kan je hier vinden op het forum. Alles hangt af van druk en temperatuur, plus ook de lengte van uw tapdarmpje van de keg naar de kraan. Als je weet dat een Duvel 4 vol CO2 bevat kan je "bijsturen" wat je zelf prettig vindt qua CO2 mondgevoel....

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Voor ik de keg ga vullen met bier, moet ik het vat vullen met Co2 en een paar keer aan het ventiel trekken om het zuurstof eruit te krijgen. Maar als ik de keg ga vullen met bier moet ik toch het deksel eraf nemen en de druk er terug aflaten voor ik het deksel eraf kan halen? Dan zit er toch terug zuurstof in, of zie ik dat verkeerd. Ik weet dat je bij het vullen met bier, het darmpje tot op de bodem van de keg moet steken. Ik heb een gewoon gistingsvat en kan niet onder druk het bier in de keg krijgen. Dus????

• Ik vul die kegs gewoon met een dampje vanaf onderaan met CO2 door de CO2-kraan een paar sec. open te zetten, de keg spoelen met CO2 dus, dan ook vanaf vanonder vullen met bier en het dekseltje een beetje schuin op de opening, na vullen tot een cm of 3 onder de CO2-inlaat, deksel erop en dan 5 keer vullen, CO2 op de keg, kraan dicht, ontluchten tot er niks van druk meer opzit, en dit dus 5 keer, klaar.

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Ik doe het zoals Herman het doet. Indien je met een automatische hevel werkt zou ik het gistvat ook purgeren met CO2, althans zo doe ik het toch. CO2 is zwaarder dan O2, je kan zo de O2 verdrijven. Nadat ik mijn keg afgevuld heb en gepurgeerd, stel ik de drukregelaar (ik keg enkel mijn IPA's) af op 1,2 bar. Na een weekje is de keg mooi op druk.

• Indien je druk op je gistvat kunt steken ( Fermzilla of iets dergelijks) kun je het beste werken met een closed loop. Je keg vullen met een starsan oplossing en deze daarna met CO2 terug aftappen. Dan is je keg gereinigd en volledig vrij van zuurstof. Daarna via "closed loop" het bier uit het gistvat in de keg pompen. Dit kan door op de "in" van je keg een darmpje met kraantje aan te sluiten en op de "uit" een aansluiting naar het gistvat. Daarna CO2 op het gistvat, kraantje op de keg lichtjes openen en stromen maar...zodoende ga je het bier volledig zuurstofvrij overpompen.