Brewfather - vraagje berekening OG

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In mijn draadje over mijn eerste Stout lees ik "want uit die sterk gebrande mouten haal je weinig tot zelfs geen suikers".

Als ik nu echter een testje doe in Brewfather en ik geef bvb 4kg Chocolate Dark in dan zie ik een OG van 1.034, zelfs meer dan dat ik 4kg Cara kies (1.031).

Zit het dan ergens verkeerd? :thinking_face:

• Dan zijn die dark roasts verkeerd opgevoerd in Brewfather? Lijkt me sterk.

Uitsluiten van het totaal helpt miet.

De mraost heeft ook een potentiële Sg van 1031.

+ + + + =

• Uit geroosterde donkere mout haal je/ kan je toch nog rond de 65 % halen tegenover pils rond de 80%. De vergistbaarheid is dan weer heel anders evenals met caramouten.

Plus je opbrengst gaat niet fel verminderen omdat je er niet veel van gaat gebruiken.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Het probleem zit hem bij die donkere mouten niet bij het aanwezige zetmeel, maar aan het diastatisch vermogen, of de lading enzymes die er in aanwezig zijn. Als het aandeel van die donkere mouten te hoog is, is er in de pils of pale die je erbij stort onvoldoende amylase aanwezig om het zetmeel in de totale stort aan te kunnen. Ik werk niet met brouwsoftware, dus ik weet niet of grainfather en consoorten het diastatisch vermogen van de stort berekenen, of er gewoon van uitgaan dat alles wel omgezet geraakt

He'll has a special place for Autocorrect.

• Het probleem zit hem bij die donkere mouten niet bij het aanwezige zetmeel, maar aan het diastatisch vermogen, of de lading enzymes die er in aanwezig zijn. Als het aandeel van die donkere mouten te hoog is, is er in de pils of pale die je erbij stort onvoldoende amylase aanwezig om het zetmeel in de totale stort aan te kunnen. Ik werk niet met brouwsoftware, dus ik weet niet of grainfather en consoorten het diastatisch vermogen van de stort berekenen, of er gewoon van uitgaan dat alles wel omgezet geraakt

Over het algemeen als je een 60% pils of pale gebruikt zou dat geen probleem mogen vormen. Maar het klopt wel wat je schrijft. 😉

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• In brewfather heb je tegenwoordig een berekening van de diastatische kracht in lintner. Als ik de theorie zo snel even bekeek moet je daar zeker boven de 40 a 50° zitten. In onderstaande vb met veel base mouten dus 98°.

Dit gezegd zijnde, met een test receptje in te voeren met 4kg chocolade mout en 1kg pilsener kwam die berekening er precies niet bij. En u OG stijgt gewoon. Dus het lijkt niet altijd goed te werken🤔

• Volgens mij dragen de donkere gebrande mouten wel zeker bij aan het OG. Maar niet in de vorm van zetmeel. Dat is al verbrand en is dan beschikbaar als dextrine, verbrande suikers etc. De diastatische kracht is voor die mouten minder van belang. Je kan bv voor een stout de gebrande mouten oook op het laatst toevoegen (of cold steep).

En inderdaad, je voegt vaak weinig daarvan toe dus je hoeft volgens mij weinig rekening mee te houden.

De berekening van Brewfather kan dus wel kloppen…. Alleen de vergistbaarheid van 4 kg chocolat Dark.. :/

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue