Eerste Stout

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb hier nog altijd een kandijsiroop staan van 1900 EBC zou dit passen om bij te kleuren ?

Die Candimic is volgens mij niet zijn 1900 EBC, ik heb die paar dagen geleden gebruikt en de kleur van mijn wort zou 71 EBC moeten geweest zijn, denk dat die veel minder was, dus heb er nog 400 gram bijgedaan. Als je die gebruikt om bij te kleuren zal je dus ook nog rekening moeten houden met de suiker die erin zit, Clarimalt vergist niet meer, die Candimic Dark-78 wel.....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Die Candimic is volgens mij niet zijn 1900 EBC,

Je moet je niet vastpinnen op het EBC van de siroop (1900EBC) of bv van de clarimalt (9000EBC) Die getallen zijn enkel juist in hun oplossing en geven ook de kleur aan per Kg. Maar als je die gaat vermengen met vloeistof gaat dit niet meer hetzelfde EBC geven. Bij clarimalt en alle siropen geeft dit een hele andere rekenwaarde dan bij mout.

Een simpele formule om dit bij benadering te berekenen is de volgende(staat ook in de Brouwplanner)

Gewicht siroop in gram : aantal liter wort x EBC siroop /1000 = EBC

Bv voor je siroop in je bier: 400gr : 40L x 1900 / 1000 = 19EBC

Je hebt dus 19 EBC toegevoegd als de 40 liter juist is toch. 😉

Meestal als je dit gaat toevoegen in een brouwprogramma, ga je 1/10 EBC-waarde moeten ingeven. Zo is het toch met clarimalt(900)

• Meestal als je dit gaat toevoegen in een brouwprogramma, ga je 1/10 EBC-waarde moeten ingeven. Zo is het toch met clarimalt(900)

Ik heb het even "proefondervindelijk" vastgelegd, eigenlijk moest mijn ABT 60 EBC zijn "volgens het boekje", met mout en siroop zou het biertje 10% moeten zijn, dus heb enkel pilsmout en die Candimic genomen met de stort voor 10% alc.en 60 EBC, dan moet ik mijn siroop op 535 EBC zetten om ongeveer aan 6% siroop-stort. Of die redenering juist is weet ik niet, doch voorlopig zou ik het zo willen proberen, want als ik die siroop op 1/10de zet kom ik maar op 32 EBC uit met dezelfde hoeveelheid siroop.... :smiling_face_with_halo:

Hier met de 535 EBC als ingegeven waarde: (dit op 23 liter bier, dus receptje voor de Grainfather)

Geen beschrijving beschikbaar.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb het even "proefondervindelijk" vastgelegd, eigenlijk moest mijn ABT 60 EBC zijn "volgens het boekje", met mout en siroop zou het biertje 10% moeten zijn, dus heb enkel pilsmout en die Candimic genomen met de stort voor 10% alc.en 60 EBC, dan moet ik mijn siroop op 535 EBC zetten om ongeveer aan 6% siroop-stort. Of die redenering juist is weet ik niet, doch voorlopig zou ik het zo willen proberen, want als ik die siroop op 1/10de zet kom ik maar op 32 EBC uit met dezelfde hoeveelheid siroop.... :smiling_face_with_halo:

Hier met de 535 EBC als ingegeven waarde: (dit op 23 liter bier, dus receptje voor de Grainfather)

Geen beschrijving beschikbaar.

Met de formule klopt dit. Je gaat:

640 : 23l x 1900 : 100 = 52,8 EBC doe daar nog een +/-8 a 9 EBC bij voor je Pilsmout en je bent er. 😉

De berekeningen zullen niet in alle programma’s hetzelfde zijn denk ik.

• Kleur mag eigenlijk niet het belangrijkste criterium zijn maar smaak. Ik vraag me af wat de invloed op de smaak is van het drastisch verhogen van de dosis candimic donker 78.

Clarimalt heb ik ooit 1 keer gebruikt, kleurt goed en heeft weinig of geen invloed op smaak.

• Wie zegt er nu nog dat wiskunde niet belangrijk was op school? :grinning_face_with_big_eyes:

Rekenen is ook altijd mijn vak geweest, ik kan zelfs meer, ik kreeg in de klas zelfs 10 snoepen in 9 potten, doch er mocht er maar 1 in elke pot zitten. De meester dacht dat ik er eentje over zou hebben om zelf op te eten, maar ik ben altijd ne slimme geweest, ik zei, meester ik kan dat oplossen:

Ik steek "voorlopig" 2 snoepen in pot 1, wat hij goed moest onthouden, de 3de snoep in de 2de pot, de 4de snoep in de 3de pot, de 5de in de 4de pot, de 6de snoep in de 5de pot, de 7de snoep in de 6de pot, de 8ste in de 7de pot, de 9de in de 8ste pot en de snoep die te veel in pot 1 zat stak ik in pot 9, dus 10 snoepen in 9 potten, als ik geen rekenwonder was.... :smiling_face_with_halo: :grinning_face_with_sweat:

• Ik steek "voorlopig" 2 snoepen in pot 1, wat hij goed moest onthouden, de 3de snoep in de 2de pot, de 4de snoep in de 3de pot, de 5de in de 4de pot, de 6de snoep in de 5de pot, de 7de snoep in de 6de pot, de 8ste in de 7de pot, de 9de in de 8ste pot en de snoep die te veel in pot 1 zat stak ik in pot 9, dus 10 snoepen in 9 potten, als ik geen rekenwonder was..

Ik begin te begrijpen waarom hij bij de spoorwegen is terechtgekomen ;)

• Ik begin te begrijpen waarom hij bij de spoorwegen is terechtgekomen ;)

Ondertussen ben ik daar ook al vanaf en heb ik tijd om mijn hersenen nog méér te oefenen, vandaar mijn hoog IQ uiteraard... :face_with_monocle:

• Ik heb iet raar voor of ik heb ergens vorige week verkeerd gemeten:

Vorige zaterdag gebrouwen

- Volgens Brewfather voorspelde OG 1.094

- Gemeten 1.088 (kan zijn door iets teveel spoelwater)

- Gist S-04

Nu na een dikke week geen activiteit meer in waterslot

- Volgens Brewfather voorspelde Eind SG: 1.028

- Gemeten en gecorrigeerd zit ik nu aan 1.010

Kan dit zo ver doorgegist zijn?

• 🤔dat (1010)lijkt mij inderdaad toch wel aan de lage kant. Aan de andere kant de voorspelling van BF(1028) lijkt me dan weer aan de hoge kant. Eens snel ingegeven en ik kom aan FG: 1020

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Zo zie je maar, de wegen van gist zijn ondoorgrondelijk. 😉.

Zou het kunnen dat je je OG niet juist gemeten hebt want dan heb je natuurlijk niets aan dat omrekenen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• of ik heb ergens vorige week verkeerd gemeten

Zou het kunnen dat je je OG niet juist gemeten hebt want dan heb je natuurlijk niets aan dat omrekenen

Brouwen en drinken gaan niet altijd goed samen :grinning_face_with_sweat:

Ik zal er moeten mee leven... Zal nog een paar dagen met refracto meten en als er geen beweging meer in zit doe ik mijn laatste meting met "den dobber".

• Even in mijn archieven gekeken: heb er 1 van 1065 naar 1010 (84%) gehad en zelfs 1 van 1047 naar 1006 (86%). Voor de rest allemaal rond de 74%. Allemaal zonder suikergift.

Kan blijkbaar alle kanten op met deze gist :)

Hier staat nog een interessante behandeling over doorgistende Britse gisten zoals de s-04:

De slag om Engeland

• De s04 die heb ik gebruikt in een stout verdenk ik ook van lang doorgisten.

Geen idee of je kunt spreken van een diastaticus maar na een 4 dagen inactiviteit op 3 weken in het vat is meneer in de fles nog verder gegaan. Geen rampen gebeurt maar bij het inschenken is het oppassen, geen spuiter.

Edit: Net even dat topic gelezen, behalve de bekende besmetting en oxidatiespoken opmerkingen is het gedrag van de gist wel opmerkelijk te noemen, wakker schudden na de 2e vergisting en overhevelen met suiker in een vat? Extra werk en dus ook opletten met deze gist

• Dit weekend de gebrouwen eerste Stout bottelen. Nu, zoals eerder gezegd zou ik deze nog wat donkerder van kleur willen (maar zeker niet noodzakelijk).

Heb geen Clarimalt of zo. Kan ik dan eventueel nog wat van mijn donkere mout coldsteepen en erbij doen vóór het bottelen? Zo ja, hoeveel gram donkere mout moet ik op hoeveel ml water laten trekken? Ik heb ong 12L te bottelen.

En hoeveelheid bottelsuiker voor een Stout: is dat ook 7g/l?

• Official Post

Kan ik dan eventueel nog wat van mijn donkere mout coldsteepen en erbij doen vóór het bottelen?

Je zou dat kunnen maar ik zou het niet doen, hoe beperkt ook ga je toch wat extra suikers aan je bier toevoegen. En dat kan weer zorgen voor een verdere doorgisting wat tot knallende flesjes zou kunnen leiden. Of je zou moeten cold steepen en dan het bier nog even geven om te gisten? Maar dan kan je al zo goed clarimalt bestellen en een paar dagen wachten met bottelen.

• Je zou dat kunnen maar ik zou het niet doen, hoe beperkt ook ga je toch wat extra suikers aan je bier toevoegen. En dat kan weer zorgen voor een verdere doorgisting wat tot knallende flesjes zou kunnen leiden. Of je zou moeten cold steepen en dan het bier nog even geven om te gisten? Maar dan kan je al zo goed clarimalt bestellen en een paar dagen wachten met bottelen.

Cold steep toevoegen doe ik direct na het koken. De hoeveelheid geroosterde gerst en of chocomout is wat lastig. Als je het in de maisch doet dan komt er wat meer kleur vanaf. Ik neem bv 1,5 keer de hoeveelheid volgens het recept en maak daar de cold steep van. Na toevoegen van 2/3 daarvan de kleur inschatten of het donker genoeg is en genoeg geroosterde smaak er in zit. Als dat te weinig is dan heb je nog wat over om te corrigeren.

Dat werkt hier goed maar misschien niet de optimale methode