Ruilbiertjes VHM 2021

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ehhhhh…. Kleine biecht… bij weizen (veel tarwe mout) gebruik ik ook de 55C stap. Prachtige blijvende schuimkraag. Maar ik moet bekennen dat ik niet weet hoe het uitpakt zonder de 55C stap

Tot zover dan de theorie. 😂

• Met de huidige mouten en overwegende maisch temp boven of gelijk aan 65 gr, zal je door de grote tarwe hoeveelheid altijd wel mooi schuim krijgen

Dat je door veel tarwe in je storting beter of mooier schuim krijgt is een hardnekkige mythe. Gerst werkt even goed. Het zijn andere factoren zoals de maischtemperatuur die je aanhaalt die belangrijk zijn, en natuurlijk vooral de vergistingstemperatuur.

• Dat je door veel tarwe in je storting beter of mooier schuim krijgt is een hardnekkige mythe. Gerst werkt even goed. Het zijn andere factoren zoals de maischtemperatuur die je aanhaalt die belangrijk zijn, en natuurlijk vooral de vergistingstemperatuur.

Er zijn er inderdaad nog veel meer, waardoor het een moeilijke zaak wordt -vergistingstemp, hygiene, hergistingstemp, giststress ...enz, maar tarwemout samen met inderdaad gerstmout zijn schuimpositief, terwijl alle vlokken, suiker en rijst en haver schuimnegatief zijn..dus voor veel en goed schuim: geen vlokken, tarwe en gerstmout, overwegend maischen rond 65 gr of hoger, voldoende gezonde gist en een mooi gecontroleerde vergisting..geen garantie op lekker bier, wel op goed schuim..

• Ben deze net aan het degusteren (M42+M41). Aangenaam gistig aroma, mooie balans tussen hop en mout. Wat mij betreft niet te jong, zal zeker nog positief evolueren, maar ik ben nu al fan. Mooie tripel Herman!

Gisterenavond deze geproefd. Voor mijne neus is het het gistaroma niet zo aangenaam maar denk dat dat met de tijd nog zal minderen. De smaak daarentegen is voor mij dan weer wel in orde. Beetje pittig denk van de gebruikte hopjes. Mooi schuim, dus een lekkere Tripel. Ik heb hem dus uitgedronken. 2 de flesje is voor binnen 14 daagjes. 😉

• Vandaag is het de beurt aan de Tripel d'Ename met M42+M47. Compleet ander bier. Wat troebeler, beetje tweeschijn, niet zo verfijnd als de andere versie, moutigercen wat bruter, maar toch een lekkere Tripel. Doet me wat aan bieren zoals Hopus en Keekebisj denken. Leuk experiment met die 2 # combi's van gisten. 👍

• Tripel d'Ename tot mij genomen M42/M41.

Is een lekkere Tripel en geslaagd die combinatie van de 2 gisten ...

Doet me goesting krijgen om ook te expirementeren met combinaties van gist.

Mooie kraag, body en kleur, wel stevig in alcohol

(Heb bijna de indruk dat dat een vereiste is voor hobbybrouwen ;) )

Geslaagd biertje Herman!

• Herman zijn koffiestout aan het proeven. Top bier van een hoog niveau en helemaal mijn goesting. Goeie balans tussen het gebrande van de koffie en granen en een tikkeltje zoet.

Deze moet er vandaag aan geloven.

Cold steep koffie-stout. Je zou niet zeggen dat die 8,5 ABV is, loopt véél te goed binnen. Prachtig schuim, een golf van koffie, zoet mooi in combinatie met bitter, gewéldige afdronk. Wat ben ik blij dat ik bevriend ben met HermanH. Zaaalig! :danku: