Ruilbiertjes VHM 2021

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gisteren fantastische bieren gedronken, ook wat biertjes geruild. Voor de brouwers is wat commentaar altijd leuk. Hier kan je je proefnotities kwijt. Je kan ook vragen stellen over de recepten en ideeën uitwisselen. 👍

• Bedankt Koen maar vandaag zal er van mij nog niet veel commentaar komen daarvoor zit er nog te veel bier in mijn bloed :D

Hier komt er ook nog geen commentaar , zit al een uur te lezen(eigenlijk slapen voor mijne computer)op het forum

Heb al 12 van mijn flessen gekuist , zit halverwege maar zie het niet meer zitten , zal voor een andere keer zijn

• Hier is de eerste:echter geen prof commentaar ;)

Een tripel, van wie?

Lekker van smaak

Een kruidige afdronk echter niet te veel

(Mijn laatste tripel was iets te, deze is in balans)

De schuimkraag was prima, verdween later wel maar dat is normaal

Recept? Ja graag

• Inderdaad van mij, is geen tripel , maar een belgisch blond..was mijn brouwsel voor het oorspronkelijke vhm thema brouw een blond biertje..bedoeling was kruidigheid te combineren met drinkbaarheid , niet te hoppig en niet te droog..biertje dat het vooral moet hebben van de chimay gist..ik post het recept komende week..fijn dat het geapprecieerd werd

• Inderdaad van mij, is geen tripel , maar een belgisch blond..was mijn brouwsel voor het oorspronkelijke vhm thema brouw een blond biertje..bedoeling was kruidigheid te combineren met drinkbaarheid , niet te hoppig en niet te droog..biertje dat het vooral moet hebben van de chimay gist..ik post het recept komende week..fijn dat het geapprecieerd werd

Die Chimay gist zit er inderdaad goed in, ik hou wel van die smaak, zeker iets om te onthouden, mooi bier.👍

Heb je de gist opgekweekt uit een Tripel of een andere Chimay?

• maar een belgisch blond..was mijn brouwsel voor het oorspronkelijke vhm thema brouw een blond biertje..bedoeling was kruidigheid te combineren met drinkbaarheid , niet te hoppig en niet te droog..biertje dat het vooral moet hebben van de chimay gist.

Hmm dat verklaart het kruidige en de hint naar een tripel, dus de gist?

Mooie combinatie. Kijk uit naar het recept, ben wel bang dat de gist opkweken er effe niet inzit voorlopig.

• Wyeast 1214 zou de Chimay gist zijn, korrelgist Safbrew T-58 zou ook kort in de buurt komen

Gist was inderdaad eerste generatie wyeast 1214 smackpack. 2 packs waarvan er 1 net over datum was en het 2e al 9 maanden vervallen ( altijd wel bewaard in frigo ) , die ik heb samengekapt en opgekweekt in 2 stappen met moutextract op de roerder, week na opkweken gebruikt..geloof nooit dat je met andere dan deze gist ( of opkweek fles natuurlijk ) tot deze kruidige volle smaak komt voor een biertje van 6.5 vol ( volgens brouwhulp alleszins, niet gemeten )

• Vandaag dit bier, Vichy fles, geen etiket, bordeauxrode kroonkurk. Geen idee wie de brouwer is, maar in ieder geval mijn complimenten. 👍

Mooi rotsachtig schuim, perfecte hoeveelheid koolzuur, gistig aroma, wat tweeschijn, aangenaam fruitig en zacht gehopt, tikkeltje citrus, blond bier dat neigt naar een witbier qua smaak. Heel mooi zomerbier voor op een terrasje.

• Vandaag dit bier, Vichy fles, geen etiket, bordeauxrode kroonkurk. Geen idee wie de brouwer is, maar in ieder geval mijn complimenten. 👍

Mooi rotsachtig schuim, perfecte hoeveelheid koolzuur, gistig aroma, wat tweeschijn, aangenaam fruitig en zacht gehopt, tikkeltje citrus, blond bier dat neigt naar een witbier qua smaak. Heel mooi zomerbier voor op een terrasje.

A ja, was dat niet mijn biere de garde ? 😀

Volgens mij was dit een biertje van Bram of Guido.

Vandaag zelf de Zonde IPA gedronken van Kristof A . We hadden deze tijdens de meeting ook al gedronken en hij smaakte even lekker als ik mij herinner (ben voor zover ik weet toch geen stukken van de avond kwijt ^^ )

• Zo, wat hierboven staat, bedoelt de deftige heer sels dus als hij zegt tijdens het proeven: mmm, ja, mooi gebrouwen biertje.. 8o

Dit ging over ruilbiertjes he en mijn opmerking gaat over het verschrikkelijke non-biertype biere de garde, niet over jouw bier. De evenaar loopt toch niet door jouw middenmeet? 🤪

Deze was de mijne. 😁

Bedankt voor de complimenten.

Het is een hoog blond/tripel bier vergist met de M31. Een simpele moutstort van 80% pils, 10% tarwe en 10% kristalsuiker.

Gehopt met enkel amarillo en water redelijk zacht gemaakt.

• De Isid’or van HermanH aan het degusteren om de zomervakantie af te sluiten. Mooie stabiele schuimkraag, ook fan van de kleur. De smaak is specifiek en toch mooi in balans! Topprestatie, ik ben benieuwd naar het recept! 😉

Is niet met een opkweek La Trappe vergist, maar met de S-33, is ook iets donkerder dan de echte, dus iets meer pilsmout en iets minder Cara 120 volgende keer. Zit al een tijdje op fles, dus goed dat je hem nu gedronken hebt en geen maanden meer hebt weggezet...

BrouwHulp Recept uitdraai:

Basis

OmschrijvingWaarde

KenmerkKloon_

Naam receptISID'OR*

Brouwdatum14-10-2020

BierstijlMild Ale

Volume36,8 l

Begin SG1,082 SG

Berekende kleur (Morey)30 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU

Brouwzaalrendement87,0 %

Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

14,90 lWater uit Ename+1gr antioxin

20,00 lGedemineraliseerd water

3,00 gCaCl2

2,30 gCaSO4

2,80 mlFosforzuur

1,30 gNaCl

30,60 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

90 mg/l6 mg/l30 mg/l171 mg/l59 mg/l91 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

8,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC68,7 %

1,33 kgCara 120Dingemans120 EBC11,5 %

1,31 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,3 %

1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,6 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

1ste50,0 °C20 min.1 min.3,3 l/kg

2de62,0 °C10 min.35 min.3,3 l/kg

3de72,0 °C5 min.30 min.3,3 l/kg

4de78,0 °C5 min.5 min.3,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

30,0 gPerle (Hoppecruyt)pellets6,0%75 min.12,3 IBU

4,0 gTETRAHOPplugs41,0%Bij bottelen10,0 IBU

25,0 gPerle (Hoppecruyt)pellets6,0%20 min.6,0 IBU

40,0 gSaaz (Hoppecruyt)pellets2,2%10 min.2,1 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

44,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• De Isid’or van HermanH aan het degusteren om de zomervakantie af te sluiten. Mooie stabiele schuimkraag, ook fan van de kleur. De smaak is specifiek en toch mooi in balans! Topprestatie, ik ben benieuwd naar het recept! 😉

Hier ook de Isid’or. Niets aan toe te voegen. Of toch . Schol!👏🏻

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

Edited once, last by Steinie ().

• Lekker stevig biertje van Kristof en co , madam is ook fan.
    Gebruikte hop komt er mooi door zonder te bitter te zijn, Citra geeft het dat net ietsje meer.
    Heeft een beetje weg van de Duvel triple hop.
    Zeer geslaagd en recept posten ... ga er dan zeker mee aan de slag

:clinking_beer_mugs: Bier zonder alcohol is als een beha aan de waslijn, het beste is eruit :clinking_beer_mugs:

• Lekker stevig biertje van Kristof en co , madam is ook fan.
    Gebruikte hop komt er mooi door zonder te bitter te zijn, Citra geeft het dat net ietsje meer.
    Heeft een beetje weg van de Duvel triple hop.
    Zeer geslaagd en recept posten ... ga er dan zeker mee aan de slag

Merci voor de positieve evaluatie van iedereen die hem al geproefd heeft ;), de insteek hier was idd een Duvel Tripel Hop Citra maar ik wou iets minder alcohol, zo'n kloeffer van 9,5% is voor mij niet nodig om een goeie IPA te maken. Zeker niet overdreven met dryhop, zo'n 3g/l maar aangezien die citra een stevig aroma heeft moet dat kunnen. Oorspronkelijk gebruikten we de Wyeast 1388 om nog sterker op Duvel te doen lijken maar ik was het starters maken even beu dus gewoon de M31 genomen. Het is niet helemaal hetzelfde maar desalniettemin content van't resultaat. Nu genoeg gezeverd, hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk025

Naam receptZonde IPA #4

Brouwdatum10/04/2021

BierstijlEngelse India Pale Ale

Volume45,4 l

Begin SG1,057 SG

Eind SG1,004 SG

Schijnbare vergistingsgraad93,0%

Alcoholgehalte6,9 vol.% + 0,4% bij hergisting

Berekende kleur (Morey)7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)50 IBU

Brouwzaalrendement82,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

35,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

1,50 gCaSO4

7,00 mlMelkzuur

26,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

75 mg/l7 mg/l14 mg/l133 mg/l41 mg/l103 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

10,50 kgPilsmoutWeyermann3 EBC87,5 %

1,50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC12,5 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Stap 160,0 °C1 min.10 min.2,9 l/kg

Stap 266,0 °C10 min.40 min.2,9 l/kg

Stap 372,0 °C10 min.20 min.2,9 l/kg

Stap 478,0 °C10 min.5 min.2,9 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

40,8 gSorachi Acepellets12,0%60 min.22,5 IBU

5,1 gTetrahoppellets41,0%60 min.9,6 IBU

30,0 gCitrapellets12,0%15 min.8,2 IBU

30,0 gMosaicpellets13,9%15 min.9,5 IBU

80,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU

40,0 gMosaicpellets13,9%koudhop0,0 IBU

30,0 gCitrapellets12,0%whirlpool0,0 IBU

30,0 gMosaicpellets13,9%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

9,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

55gBelgian Tripel (M31)bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting19,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,004 SG

Schijnbare vergistingsgraad93,8%

Temp. nagisting24,0 °C

Temp. lagering3,0 °C

• Eentje van Kristof opengetrokken. Namelijk het geboortebier voor z'n dochter.

Zeer geslaagd fris blond bier met meer dan waarschijnlijk citrus hoppen en tarwe. Ideaal zomerbier voor op een terras.

De familie en vrienden zullen wel blij geweest zijn met dit bier.

We zitten met ne kenner ;) ... Zit zo'n 25% tarwemout in en gehopt met amarillo en nelson sauvin. Geen bitterhop, eerste hopgift pas op 15' voor einde kook en voor de rest zo'n 3g/l dryhop. Ik ben blij dat hij smaakt ;) . Vrienden en familie waren er idd vol lof over maar dat zijn nu niet de meest objectieve meningen natuurlijk :P ... Dus ben blij dat hij door een collega-brouwer ook gesmaakt wordt.

• Just another strong blond. Bier van wimdm denk ik

Gistig-kruidig aroma, koriander (niet mijn ding, maar hier niet overweldigend). Licht troebel zoals een witbier maar volgens etiket zonder tarwe. Mooi schuim, glasklevend. Klein zoetje, zachtjes bitter. Doet me wat denken aan Karmeliet (niet echt mijn favoriet, maar wel ok). Mooi in balans en knap gebrouwen, een bier dat bij veel mensen in de smaak zal vallen. 👍