Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zou kunnen, ik weet natuurlijk niet hoe of waarom 't Hoppecruyt die planten in potten zou kweken, tenzij om als moederplant te dienen voor nieuwe scheuten. Maar dan is de opbrengst van de plant niet belangrijk.

Uit een ver en jeugdig verleden (zoon van tuinbouwers) weet ik dat een plant die je jaar na jaar in een pot gaat houden en overwinteren, vroeg of laat ofwel naar een veel grotere kuip moet met nieuwe aarde of rijp is voor de composthoop nadat je er een stek/wortel/ent/... van hebt genomen. In het geval van deze hop zou ik een rizoom houden en deze in een kuip met nieuwe aarde opkweken.

Bij 't Hoppecruyt staat al hun hop gewoon in volle grond.

• Official Post

Ja, maar dan spreek je van iets volledig anders. Er is een hemelsbreed verschil tussen planten in volle grond en planten in kuipen/potten. En dan nog gaan ze een deel van de oude plant afsteken om hop te telen zodat er maar een aantal goede scheuten gaan groeien per plant. Zo blijft die plant van een handelbaar formaat en kan je de bodem errond voldoende bewerken om een gezonde plant te hebben.

Wil je dat in een kuip bekomen, dan moet je haast de plant gaan delen en de grond volledig of toch voor een groot deel vernieuwen. Hoe je het ook draait of keert, vroeg of laat is die grond uitgewonnen. Moeilijk hoeft dat trouwens niet te zijn, in het voorjaar kan je dit doen net voordat de plant gaat uitlopen. Gewoon in een aantal delen steken en dan in een mooie verse kuip met goede grond en compost. Daar kan je het eerste jaar al mooi van oogsten.

• Zojuist naar de cascade gaan kijken.

De voorbije dagen waren de bellen nog groen en sappig.

Vandaag gezien dat er hier en daar bruine vlekken op de hopbellen verschijnen en de bellen ook beginnen te knisperen.

Morgenavond plukdag want ze voorspellen donderdag regen als ik het goed voor heb.

Drogen en vaccum verpakken en in de vriezer.

Ik ga dit jaar m'n pers nog niet moeten gebruiken :)

• Laatst gaf Benedict van 't Hoppecruyt de tip mee om als je hop thuis plant die in een ton/kuip in de grond te zetten en gedroogde koemest te gebruiken (iets ivm stikstof en tegen schimmelvorming en de onderste meter bladeren te verwijderen tegen rode spin), doch in het midden van de bodem een gat te laten zodat de wortels wel naar beneden kunnen en niet opzij, gouden tip dus van haar ivm gezonde hopplanten... :face_blowing_a_kiss: :thumbs_up:

Heb ik ook gedaan. Speciekuipen waar ik de bodems uit heb gesneden.

Dan gaan ze niet woekeren, maar de wortels kunnen wel vrijuit naar beneden groeien.

• geertt Je kan dus in feite uw speciekuip (met uitgesneden bodem) enkele cm in de grond zetten zodat de wortels wel naar beneden kunnen groeien maar je krijgt geen uitlopers ? gezien deze aan de oppervlakte zitten ?

Hier ga ik eens over nadenken zodra m'n planten op hun vaste plaats staan.

Nee, ik heb ze bijna helemaal in de grond ingegraven. Ongeveer vijf centimeter van de rand zit nog boven de grond.

Als je dat niet doet dan ben ik bang (maar misschien vergis ik me) dat ze alsnog kunnen gaan woekeren.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue