Te lage vergistingsgraad, kan dat?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Even een update. Net alles overgeheveld om te lageren. Voorlopig houd ik de temperatuur van 20 graden even aan. In mijn beide erlenmeyers wat wort apart gedaan voor wat testjes. De grote bulk heb ik niets mee gedaan.

In de ene zit 0,6 gram US-05 op 0,25 liter. In de ander 0,4 gram F-2 op bijna 1 liter. Die met de US-05 blupt al redelijk, maar dat zegt niet zoveel kort na al deze handelingen. Begin volgende week maar eens een meting doen.

De werkelijke SG is nu fatsoenlijk gemeten, die is nu 1.020. Dat vermoden had ik al, ik begin de afwijking van mijn iSpindel te leren kennen. Voor de aardigheid het iSpindel plaatje.

• In de ene zit 0,6 gram US-05 op 0,25 liter. In de ander 0,4 gram F-2 op bijna 1 liter. Die met de US-05 blupt al redelijk, maar dat zegt niet zoveel kort na al deze handelingen. Begin volgende week maar eens een meting doen.

En wat wil je testen?

I.p.v de F-2 had je de CBC1 eens kunnen testen of die zoals ze beweren, de gisting van de originele gist zou stopzetten. Maar ja, dan moet je hem wel hebben liggen natuurlijk. 😉

• En wat wil je testen?

I.p.v de F-2 had je de CBC1 eens kunnen testen of die zoals ze beweren, de gisting van de originele gist zou stopzetten. Maar ja, dan moet je hem wel hebben liggen natuurlijk. 😉

Die had ik ook, maar niet gepakt. Er zit nog een verschilletje tussen die twee voor het aanpakken van restsuikers. Ik meen dat F-2 wat meer deed, maar zeker weten doe ik dat niet.

Wat ik wil testen is of er suikers zijn die Verdant niet vergist maar andere gisten wel. Hetzelfde als verschillen tussen T58 en andere gisten. En ik wil geen verassingen na het bottelen. Daarom nu een redelijk hoge dosis gebruikt.

Ik kan wel leven met een eind SG van 1.020, maar dan moet dat het ook echt wel zijn en straks niet stiekem meer lager worden.