Tripel Kardemom

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste collegabrouwers,

Bijna terug uit Kreta, dus heb hier in het zonnetje gewerkt aan een recept voor een straffe Tripel met een flinke kardemomtoets. Graag feedback om het recept verder te verfijnen, ook graag op hoe het vergisingsproces aan te pakken. Heb sinds kort een klimaatkast die ik nu voor het eerst optimaal wil gebruiken.

TRIPEL KARDEMOM - ERWIN - 9,5% - 9.5%

Belgian Tripel

Auteur: Erwin Roefs

Soort: Volmout

IBU : 33 (Tinseth)

BU/GU : 0.36

Kleur : 13 EBC

Carbonisatie : 2.4 CO2-vol

SG voor koken : 1.064

Begin SG : 1.092

Eind SG : 1.020

Batchgrootte : 10 L

Kookvolume : 14.38 L

Vol. na koken : 11.46 L

Maischwater : 13.13 L

Spoelwater : 3.91 L

Kooktijd : 70 min

Totaal water : 17.04 L

Brouwzaalrendement: 80%

Maischrendement: 88%

Vergistbare ingrediënten (3.83 kg)

3.1 kg - Mash - Pilsmout Organic 3 EBC (81.1%)

450 g - Boil - Kandijsuiker brokken 1 EBC (11...

275 g - Mash - Amber 50 EBC (7.2%)

Hop (76 g)

70 min - 40 g - Styrian Goldings (Whole) - 2....

15 min - 18 g - Hallertauer Tradition (Whole)...

5 min - 18 g - Hallertauer Tradition (Whole)...

Diversen

10 min - Koken - 4.5 g - Coriander Seed

5 min - Koken - 4.5 g - Cardamom

Gist

1 pkg - Fermentis SafBrew Ale S-33

Maischprofiel

High fermentability

62 °C - 45 min - Temperatuur

72 °C - 20 min - Temperatuur

78 °C - 5 min - Temperatuur

Vergistingsprofiel

Ale

20 °C - 14 dagen Hoofdvergisting

• De kardemom heb ik nog niet gebruikt maar als ik een recept lees dan staat er maximaal 1 zaadje gepeld per 20l maximaal. Snap je opzet maar 4.5gr tov 0.5gr (ongeveer) is wel heftig.

Ik zag het recept van de Grolsch Kruidige Tripel ongeveer deze verhouding, mag nu ik het zie dan nog iets lager naar 3,5 gram. Xag ook de opmerking die jij maakt. Wacht even reacties van anderen af alvorens ik een definitieve keus maak.

• Welk soort tripel drink je graag? Kijk naar een commercieel voorbeeld en zoek daar de specificaties van op.

- Je zit nu met bottelsuiker erbij aan 10% alc. Dit is erg veel!

- Je eind SG is 1020, heel hoog voor een tripel, het wordt zo een zoet en weinig doordrinkbaar bier.

Ik zou de storting met 10% verminderen en een deel van de Cara vervangen door gewone kristalsuiker. Een beetje spelen met de ingrediënten tot je aan een eind SG van 1010 komt en een ABV (zonder bottelsuiker) van 8 tot 8,5%.

En voorzichtig met de kruiden, het is al snel te veel.

• Kardemom smaakt goed door. Ik gebruik een 0.5g/l verse kardemom (dat is vers gekocht in de supermarkt) voor mijn Grolsch Kruidige Tripel kloon. Mijn eerste recept was met kardemom van een paar jaar oud, en daar lukte het wel met 1g/L.

Ik zou eigenlijk aanraden om eerst eens een aftreksel te maken, pellen en zaadjes, in heet water en er van te proeven.

Mijn vrouw en ik lusten mijn recept, maar dit soort bier drinken wij eigenlijk hoodzakelijk met Aziatische gerechten.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• M'n eerste gedacht bij deze hoeveelheid kruiden was: dit lijkt me veel te zijn (echter smaken verschillen).

Begin eerst met een minimum/matige dosis en maak dan uw oordeel.

In een volgend brouwsel kan je dit nog steeds aanpassen maar dit bier is drinkbaar.

Echter teveel kruiden = gootsteen.

In m'n laatste biertje heb ik 5gr geplette Corianderzaden gebruikt voor 25L bier.

• Ik heb zojuist contact gehad met de brouwer van de Tripel die ik laatst heb geproefd met een heerlijke kardemomtoets. Hin was zo aardig om aan tegeven dat hij 100 gram peulen had toegevoegd op 600 liter wort, dus dan is inderdaad wat voorzichtiger dan ik had ingesteld. Dus dat ga ik maar eens proberen, zonder koriander zodat ik weet wat precirs de kardemom doet.

• Helemaal eens met wat Koen zegt.

Daarnaast zou ik een andere gist kiezen. Met BE-256 in een tripel heb ik zelf goede ervaringen. Die heeft een smaakprofiel wat (naar mijn mening, maar wie ben ik) beter bij een tripel past dan S-33, en gist ook verder door wat de doordrinkbaarheid ten goede komt.

M.b.t. koriander: laatst heb ik, uit nieuwsgierigheid, een paar flesjes tripel karmeliet gekocht. Dat was eens maar nooit weer, zit een zeepsmaak aan. Schijnt van de koriander te komen, en het schijnt ook dat niet iedereen dat proeft. Terwijl ik La Chouffe, waar als ik het goed heb ook koriander in zit, wel lekker vind. Ik vermoed dus dat daar minder koriander in zit waardoor die zeepsmaak onder de smaakdrempel blijft. Dus ook daarmee voorzichtig zijn.

• Ik heb het recept aangepast met de verschillende tips die ik heb gekregen. Daar grrag feedback op. Verder brouw ik altijd met pannen en heb een kookverlies van ongeveer 3 liter per uur, maar dat ga ik na mijn vakantie even testen. Als ik in brewfather verder kijk naar mogelijke instellingen, dan wordt ik wat onzeker. Zie foto, graag hoor ik of de instellingen logisch zijn voor mijn manier van brouwen?

vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/5567/

TRIPEL KARDEMOM - ERWIN

Belgian Tripel

8.4% / 18.7 °P

Recept door

Erwin Roefs

80% efficiëntie

Batchvolume: 11 L

Kooktijd: 70 min

Maischwater: 11.25 L

Spoelwater: 8.75 L

Totaal water: 20 L

Kookvolume: 16 L

SG voor koken: 1.060

Kenmerken

Begin SG: 1.077

Eind SG: 1.013

IBU (Tinseth): 33

BU/GU: 0.43

Kleur: 11.6 EBC

Maischen

Temperatuur — 62 °C45 min

Temperatuur — 72 °C20 min

Temperatuur — 78 °C5 min

Mouten (2.75 kg)

2.5 kg (75.8%) — DINGEMANS Pilsmout Organic — Graan — 3 EBC — Maischen

250 g (7.6%) — The Swaen Amber — Graan — 50 EBC — Maischen

Overige (550 g)

550 g (16.7%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC

Hop (80 g)

40 g (19 IBU) — Styrian Goldings (Bloemen) 2.54% — Koken70 min

20 g (10 IBU) — Hallertauer Tradition (Bloemen) 5.8% — Koken15 min

20 g (4 IBU) — Hallertauer Tradition (Bloemen) 5.8% — Koken5 min

Diversen

1.8 g — Cardamom — Koken5 min

Gist

1.1 pkg — Fermentis S-33 SafBrew Ale 70%

Vergisten

Hoofdvergisting — 20 °C14 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

• De vergistingstemperatuur is afhankelijk van het soort gist dat je gebruikt.

In dit geval met de S33 kun je beter beginnen bij 18°C gedurende 2-3 dagen en dan 1°C/dag verhogen tot 22°C voor 14 dagen.

Verder zou ik uw eerste hopgift doen voor 60min. (eerst wort wat laten koken).

De Styrian Goldings hop die je erbij doet geeft nagenoeg geen aroma af maar zorgt (bijna) uitsluitend voor de bitterheid. Daarom gebruik ik hiervoor steeds dezelfde neutrale bitterhop zoals Magnum.

Wel dezelfde IBU aanhouden (dus minder Magnumhop gebruiken)

• Na de 14 dagen 22 graden ook een periode coldcrash toepassen? Ik doe het lageren namelijk in mijn vergistingsvat, van daaruit bottelen. Zo ja, hoe lang en hoeveel graden?

• Na de 14 dagen 22 graden ook een periode coldcrash toepassen? Ik doe het lageren namelijk in mijn vergistingsvat, van daaruit bottelen. Zo ja, hoe lang en hoeveel graden?

Gist volgt geen tijdsschema, jij moet de gist volgen. Reken voor een tripel toch maar op een langere tijd voor je gaat bottelen, 3 weken is veel te snel.

Observeer de vergisting, in RVS via het waterslot, in pet ook visueel. Wanneer je vergisting bijna stilvalt, is het tijd om over te hevelen (tenzij je een cct hebt), dan een week of 2 warm conditioneren, meestal op dezelfde temperatuur als de hoofdvergisting of iets warmer. Tijdens deze periode zie je niet veel maar de gist is wel aan het werk en ruimt ongewenste smaakstoffen op. Daarna kan je lageren bij een koude temperatuur, minimum 1 week.

Daarna overhevelen naar je bottelemmer (tenzij je een cct hebt), bottelsuiker toevoegen en bottelen.

Heel dit proces kan makkelijk 4 tot 6 weken duren, naargelang de gist en vergisting.

• Ik zie ook dat het kookverlies op 18% ingesteld staat. Dit Lijkt me erg hoog.

Bij mij ligt dit ergens rond de 11% tenzij je het wort te hard laat doorkoken.

Ligt natuurlijk ook aan de inhoud van je ketel. Bij mij is het kookverlies 13%, 3,7L/u

Maar nog ff het recept… inderdaad 1 zaadje kardamon (gepeld en gekneusd) is al veel. 1,8 gr …. Dan moet je echt een serieuze liefhebber zijn, ik zou heel voorzichtig er mee zijn of je moet een curry liefhebber zijn ;). De combinatie koriander en een heel klein beetje kardamon heeft wel wat. Volgens mij islam te merken in een Brugse Zot?

• Ik heb net een Karmeliet-kloon gemaakt, daar stond in 1 pitje per 10L, ik heb er dus 2 gebruikt voor 20L.

Buiten het feit dat het niet echt naar Karmeliet smaakt (slecht recept, maar wel lekker bier) is die kardemom extreem aanwezig, zelfs voor iemand als ik die echt liefhebber is van scherpe smaken, is het aan de hoge kant. Succes!

• s die kardemom extreem aanwezig, zelfs voor iemand als ik die echt liefhebber is van scherpe smaken, is het aan de hoge kant.

Mooi dat het smaakt! Deel het recept eens aub?

Extreem dus? Kan ik me voorstellen maar het blijft persoonlijk wat je teveel of niet teveel vindt.

Ik zou matig beginnen met kruiden, is het een slappe hap? Nog een keer brouwen en dan kom je op een punt dat je weet wat je lekker vindt.

Denk overigens dat het er ook aan ligt hoe je het verwerkt in je bier aan het eind vd kook.

Geplet? Gepeld? Vermalen?

• Ik heb net een Karmeliet-kloon gemaakt, daar stond in 1 pitje per 10L, ik heb er dus 2 gebruikt voor 20L.

Buiten het feit dat het niet echt naar Karmeliet smaakt (slecht recept, maar wel lekker bier) is die kardemom extreem aanwezig, zelfs voor iemand als ik die echt liefhebber is van scherpe smaken, is het aan de hoge kant. Succes!

Heb je 1 peul gebruikt of q pit ui de peul per 10 liter. Heel, gekneusd, gemalen?

• Heb je 1 peul gebruikt of q pit ui de peul per 10 liter. Heel, gekneusd, gemalen?

Geplet? Gepeld? Vermalen?

Nee 1 pit van de peul per 10L (dus 2 pitjes in totaal voor 20L), stevig geplet met een stamper.

Mooi dat het smaakt! Deel het recept eens aub?

Extreem dus? Kan ik me voorstellen maar het blijft persoonlijk wat je teveel of niet teveel vindt.

Ik zou matig beginnen met kruiden, is het een slappe hap? Nog een keer brouwen en dan kom je op een punt dat je weet wat je lekker vindt.

Klopt, persoonlijk houd ik er wel van, maar dus zeker niet in overdrijven.

Ik zal vanavond even het recept delen, het is echter een herwerkte versie van deze, nog voor ik brouwhulp ontdekt had ;)

• Ik zal vanavond even het recept delen, het is echter een herwerkte versie van deze, nog voor ik brouwhulp ontdekt had ;)

Daar staat:

Citeer

peultje open maken en 2 pitjes op 50 liter eruit halen

2 pitjes op 50L? Even afwachten wat in je bewerkte vesie staat.

Heb een recept voor de Karmeliet achtige gebruikt hier van het forum zonder de kardemom maar vond het geheel al kruidig genoeg. Proberen ga ik het zeker.

(ja die dus van guidomarree beviel goed, al 2 x gemaakt)

• Heb het recept teruggevonden, nogmaals deze is van voor ik Brouwhulp heb ontdekt dus slechte opmaak.

We hebben S-33 als gist gebruikt.

Daar staat:

2 pitjes op 50L?

Klopt, maar verder in de comments zegt hij dat het eigenlijk 1 per 10L moet zijn, dus ik als liefhebber van sterke smaken heb dat met plezier overgepakt.

Kloon Tripel Karmeliet

Algemeen

• Maischwater 19,2 liter
    • Spoelwater 10 liter op 78 °C
    • Kooktijd 75 min
    • Begin SG 1075
    • Eind SG 1015
    • Alcohol 8,8%

Maischschema

• Pilsmout (EBC 3): 4 kg
    • Tarwemout licht (EBC 3): 0,4 kg
    • Havervlokken: 0,4 kg
    • Carahell (EBC 25): 0,2 kg

Teperatuur in C

63 °C

72°C

78 °C

Tijd in min

40 min

25 min

5 min

Kookschema

Bij aanvang

• Magnum hop | 12 gram | 12% alfazuur

Na 65 min

• Koriander | 6,0 gram
    • Kardemom | 2 pitjes (peultje open maken en 2 pitjes eruit halen)
    • Kristalsuiker | 0,8 kg

Na 70 min

Saaz hop | 30,0 gram | 2,2% alfazuur

Na 72 min

Oranjeschil (zoet) | 10,0 gram

Vergisting

Wyeast 3787 Trappist High Gravity (of de korrelgist SafAle S-33 of Safbrew T-58)

• Overhevelen na 8 dagen.
    • Lageren 1 week op circa 12°C.
    • Bottelen met 8 g/l suiker en ongeveer 3 week laten vergisten op circa 19,5°C.
  • Gisteren mijn Tripel Kardemom geproefd. Heerlijk! Mooie toets van Kardemom, niet te prominent aanwezig. Iets meer schuim creëren voor volgende keer zou mooi zijn! Hoe kun je daar voor zorgen?

! TRIPEL KARDEMOM - ERWIN - BREW MONK

Belgian Tripel

10.0% / 19.8 °P

Recept door

Erwin Roefs

Mout+extract

Brew Monk 30L

73.5% efficiëntie

Batchvolume: 21.5 L

Kooktijd: 70 min

Maischwater: 22.1 L

Spoelwater: 9.02 L @ 78 °C

Totaal water: 31.12 L

Kookvolume: 26.42 L

SG voor koken: 1.071

Kenmerken

Begin SG: 1.082

Eind SG: 1.006

IBU (Tinseth): 30

BU/GU: 0.37

Kleur: 12.6 EBC

Maischen

Temperatuur — 62 °C45 min

Temperatuur — 72 °C20 min

Temperatuur — 78 °C5 min

Mouten (6 kg)

5.5 kg (76.4%) — DINGEMANS Pilsmout Organic — Graan — 3 EBC — Maischen

500 g (6.9%) — The Swaen Amber — Graan — 50 EBC — Maischen

Overige (1.2 kg)

1.2 kg (16.7%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC

Hop (110 g)

30 g (16 IBU) — Hallertauer Tradition (Bloemen) 5.8% — Koken70 min

40 g (10 IBU) — Hallertauer Tradition (Bloemen) 5.8% — Koken15 min

40 g (4 IBU) — Cascade (Bloemen) 5.8% — Koken5 min

Diversen

2 g — Kardamom (hele peulen zonder te breken) — Koken10 min

Gist

2 pkg — Fermentis S-33 SafBrew Ale 70%

2 pkg — Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel 81.5%

Vergisten

Hoofdvergisting — 18 °C3 dagen

Hoofdvergisting — 19 °C1 dagen

Hoofdvergisting — 20 °C1 dagen

Hoofdvergisting — 21 °C1 dagen

Navergisting — 22 °C15 dagen

Coldcrash — 5 °C5 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

• 9 gr bottelsuiker gebruiken per liter bier.

In uw geval 21.5 L x 9 = een 190 gr bottelsuiker gebruiken

Dat zorgt voor extra schuim maar ook voor extra koolzuur in je bier. Naar mijn beleving proef je dan minder omdat er teveel ‘prik’ in het bier zit. Ik deed vroeger 8g/l maar net om die reden ben ik naar 7 g/l geschakeld voor de meeste bieren. Een bier van 10,0% ABV zal sowieso al wat minder schuim hebben want die alcohol is negatief voor de schuimvorming. Tetrahop lijkt me het makkelijkste om toch schuim te bekomen. Als je dat gaat gebruiken moet je wel minder bitterhop toevoegen want tetrahop is in de eerste plaats bedoeld voor extra bitterheid. De extra schuimvorming is een mooi extra effect 😉.

• Wanneer heb je het bier gebrouwen, Erwin? Stabiel schuim vraagt wel wat tijd dus als het bier nog niet zo lang gebotteld is kan dat een reden zijn.

Andere mogelijke boosdoeners zijn een te hoge vergistingstemperatuur, esters en hogere alcoholen kunnen echt nefast voor een schuimkraag zijn. Een glas uit de vaatwasser ook trouwens.

Naar de bottelsuiker zou ik niet kijken, zelfs op Amerikaanse bieren staat mooi schuim en die gebruiken veel minder bottelsuiker als wij.

Een andere mogelijkheid kan ook de vrij hoge stort aan suiker zijn, of de gebruikte mout die misschien wat minder van de juiste eiwitten bevat.

Maar in sé zie ik niet meteen iets mis met je brouwmethode. Eventueel kan je wat tetrahop bij het bottelen toevoegen, dat geeft een heel positief effect op de schuimkraag. Je bier wordt ook wel wat bitterder maar dat hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn.

• Je Tripel heeft ongeveer 10% alc, iets meer zelfs met de bottelsuiker. Maak daar volgende keer 8% van met iets minder suiker in de stort. 7 of 8 g bottelsuiker is ruim voldoende. Je maischschema en vergistingstemperatuur zijn prima, daar ligt het niet aan. Eventueel wat langer maischen op 72°. Veel hop werkt ook schuimbevorderend, maar je hebt al veel hop gebruikt, eventueel wat meer accent op de late hoppen. Tetrahop is de ultieme truuk als de rest niet helpt, maar het kan ook zonder.

• Zat net je recept te bekijken… 40 g gist op 21,5 l is wel erg veel. Volgens mij kan je die 22g S33 er prima uitlaten en dan zit je nog aan de hoge kant. Weet het niet zeker maar het kan zijn dat dit ook niet optimaal is voor je schuim.

Mbroek heeft op zijn site een mooie rekenmethode , ook voor korrelgist. Sinds kort gebruik ik die ook en je komt op lagere pitching rates uit. Rekenmethode korrelgist

• Zat net je recept te bekijken… 40 g gist op 21,5 l is wel erg veel. Volgens mij kan je die 22g S33 er prima uitlaten en dan zit je nog aan de hoge kant. Weet het niet zeker maar het kan zijn dat dit ook niet optimaal is voor je schuim.

Mbroek heeft op zijn site een mooie rekenmethode , ook voor korrelgist. Sinds kort gebruik ik die ook en je komt op lagere pitching rates uit. Rekenmethode korrelgist

Heb 2 x S33 gebruikt. Staat dubbel omdat ik volgende keer de andere wil gaan proberen, vandaar.