Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bij deze wil ik proberen een Tank 7 kloon te brouwen vandaag. Echter het begint al wat chaotisch.

Ik zou namelijk het recept van  Serge gebruiken. Maar daar zie ik dat hij met Brett en tetrahop werkt. Iets waar ik geen ervaring mee heb en ook niet beschikbaar heb.

Een ander recept zou dit zijn, maar daar heb ik weer te weinig tarwemout voor.

Het is wel de bedoeling 20l te brouwen en dan splitsen om 10l te laten gisten met Wyeast 3787 die op moet en dan de andere 10l met BE-256.

Nu is het dus de vraag of iemand mij snel kan helpen het recept van byo.com om te zetten naar iets minder gebruik van tarwemout om toch tot een mooi resultaat te komen. Kan ik bvb wel Maisvlokken en/of gemoute haver gebruiken ter compensatie (zoals in het recept van Serge)?

Hieronder dan nog het recept van byo.com. (Liefst ook nog in te korten naar 60 min koken ipv 90)

Het is een beetje last minute, maar ik zou heel graag vandaag nog brouwen :)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

Naam recept

Tank 7 clone

Brouwdatum

Bierstijl

Pale Ale (American)

Volume

22,0 l

Begin SG

1,069 SG

Berekende kleur (Morey)

9 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

43 IBU

Brouwzaalrendement

65,0 %

Kooktijd

90 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

21,80 l

Water uit Borgerhout

10,17 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,86 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

69,9 %

1,31 kg

Tarwemout. licht

Weyermann

4 EBC

18,8 %

0,79 kg

Kristalsuiker

Supermarkt

0 EBC

11,3 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

63,0 °C

1 min.

50 min.

3,5 l/kg

68,0 °C

5 min.

25 min.

3,5 l/kg

73,0 °C

5 min.

15 min.

3,5 l/kg

76,0 °C

3 min.

15 min.

3,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

4,6 g

Magnum

bellen

10,7%

90 min.

5,7 IBU

16,2 g

Simcoe

pellets

12,9%

60 min.

24,6 IBU

64,8 g

Amarillo

bellen

8,9%

5 min.

12,3 IBU

16,2 g

Amarillo

bellen

8,9%

koudhop

0,0 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

1,0 pak(ken)

Trappist High Gravity (3787)

bovengist

• Je kan volgens mij de tarwe mout vervangen door de maisvlokken.
    Ik heb ook een recept gevonden voor een Tank 7 kloon met de volgende verhoudingen :

Pils mout 77,6%

Maisvlokken 20%

Tarwe mout 2,4%

In jou geval de tarwe mout verlagen en de pils mout verhogen en aanvullen met maisvlokken.

Koken 70 minuten. OG 1.070 en FG 1.012 / Heb wel de Wyeast 3724 als gist.

Zelf het recept nog niet gebrouwen maar staat wel op de planning.

• Die Brett en Tetrahop zijn niet echt nodig voor een Tank 7 kloon. De Brett voegt natuurlijk een andere smaakdimensie toe maar

Je kan de helft van de tarwe vervangen door maïsvlokken, in mijn recept doe ik dat ook.

Als gist zou ik toch kiezen voor een saison-gist (M29, WY 3726 of een andere), anders wordt het een abdijbier.

• Die Brett en Tetrahop zijn niet echt nodig voor een Tank 7 kloon. De Brett voegt natuurlijk een andere smaakdimensie toe maar

Je kan de helft van de tarwe vervangen door maïsvlokken, in mijn recept doe ik dat ook.

Als gist zou ik toch kiezen voor een saison-gist (M29, WY 3726 of een andere), anders wordt het een abdijbier.

Hmmm, waarom zou het dan wel hier voorgesteld staan als mogelijke gisten?

Ik zal eens kijken welke gisten ik heb.

Het was wel de bedoeling de Wyeast 3787 zoizo vandaag op te gebruiken, die is ondertussen ook al gesmashed.

En bij dat recept met brett kom je wel op 2% meer alcohol, heeft dat dan ook niet veel effect? Opzich maakt doe percentage voor mij niet uit, zolang de smaak maar goed zit 😁

Edit:

Ik heb nog gisten

M41, M31, Be256, M47, S-04, T58, lallemand Voss en lallemand Nottingham

En dan de 3787 welke al is gesmashed.

• Tarwe mout kan je 1/1 vervagen door pils mout deze hebben beide een extractie rendement van ongeveer 80%
    Mais vlokken hebben slechts een max rendement van ongeveer 75% dus als je tarwe mout vervangt door mais vlokken ga je ongeveer 5% extra vlokken moeten toevoegen.

Wat betreft gemoute haver. dat is sterk producent afhankelijk
    De gemoute haver van Thomas Fawcett & Sons enViking malt = ongepelde gemoute haver haalt slechts een extractie rendement van ongeveer 55%
    De gemout haver van Castel (Chateau oat malt) (= gepelde gemoute haver) haalt een rendement van ongeveer 80% ( = gelijkaardig aan pilsmout)

Haver vlokken (havermout uit de supermarkt) haalt een gemiddeld rendement van 75%

Maar met een regeltje van 3 kom je heeeeeeel ver 8o

Ik zou namelijk het recept van Serge gebruiken. Maar daar zie ik dat hij met Brett en tetrahop werkt. Iets waar ik geen ervaring mee heb en ook niet beschikbaar heb.

Je kan dit ook zonder de brett en tetrahop.
    De 6 ibu uit de terahop kan je ook gewoon aan je bier toevoegen door wat extra bitterhop of veel extra aroma hop te gebruiken.
    Als je geen Brett gebruikt ga je vermoedelijk je begin SG wat moeten opschroeven zodat je de verhoopte 7% alcohol toch haalt en ook wat procentueel meer suiker in je stort moeten steken zodat je eind SG de pan niet gaat uit swingen. (doel is ergens rond de 1010SG)

De tank 7 versie met de Blaugies gist (Wy3726) heb ik ooit kunne drinken bij Davy P.
    Deze versie puilde uit van de saison aroma's (te fenolisch) en dat heeft en Tank 7 absoluut niet, en al zeker niet zo uitgesproken.
    Als je werkelijk een 100% Tank 7 kloon wil zou je mogelijk kunnen opteren om 2 gisten te mengen Vb 50% Blaugies en 50% BRY 97. zo hou je het fenolisch zijn sterk onder controle.

Ik vermoed als ik ooit deze nog terug brouw zonder de Brett, ik dit met de OYL -033 Jovaru gist doe (veel minder uitgesproken fenolisch) of zelfs met de Conan (WLP4000 Vermont Ale) :pieker:

De M29 (Frensch saison) zou ik niet gaan gebruiken deze gaat je hop aroma's te fel aantasten daar dit een van de gisten is die je florale aroma's van je hop gaat bio transformeren naar citrus smaken. (Niet elke gist doet aan biotransformatie van hop aroma's, eigenlijk is dat fenomeen maar bekent van enkel gist stammen bekent)

• De tank 7 versie met de Blaugies gist (Wy3726) heb ik ooit kunne drinken bij Davy P.
    Deze versie puilde uit van de saison aroma's (te fenolisch) en dat heeft en Tank 7 absoluut niet, en al zeker niet zo uitgesproken.

Ik heb al 2 keer een Saison gebrouwen met de Blaugies (die ik van jou gekregen heb :thumbup: ) en die waren net té weinig fenolisch, te clean en helemaal geen typische Saisonsmaak of -geur. Nochtans vergisting gestart op 25°.

• Hier het kloon-recept uit BYO:

en hier een mail van de brouwer zelf:

• Oke, super bedankt allemaal voor de tips en tricks. Na dat deze is gebrouwen ga ik toch nog eens een stap terug en wat simpelere recepten brouwen of wat beter opzoeken. Hier vooral mee begonnen omdat ik in bezit was gekomen van de 3787 en deze op moest.

Dit zal het uiteindelijke recept zijn en hopelijk wordt het gewoon een lekker bier. Tank 7 zal niet perfect lukken met de huidige middelen, maar dat is niet erg.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

009

Naam recept

Tank 7 clone

Brouwdatum

2021-08-17

Bierstijl

Pale Ale (American)

Volume

22,0 l

Begin SG

1,069 SG

Berekende kleur (Morey)

9 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

42 IBU

Brouwzaalrendement

65,0 %

Kooktijd

90 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

22,30 l

Water uit Borgerhout

10,00 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

5,00 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

69,6 %

1,00 kg

Tarwemout. licht

Weyermann

4 EBC

13,9 %

0,50 kg

Maïsvlokken

Supermarkt

3 EBC

7,0 %

0,68 kg

Kristalsuiker

Supermarkt

0 EBC

9,5 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

63,0 °C

1 min.

50 min.

3,4 l/kg

68,0 °C

5 min.

25 min.

3,4 l/kg

73,0 °C

5 min.

15 min.

3,4 l/kg

76,0 °C

3 min.

15 min.

3,4 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

4,6 g

Magnum

bellen

10,7%

90 min.

5,5 IBU

16,1 g

Simcoe

pellets

12,9%

60 min.

24,1 IBU

64,8 g

Amarillo

bellen

8,9%

5 min.

12,1 IBU

16,2 g

Amarillo

bellen

8,9%

koudhop

0,0 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

1,0 pak(ken)

Trappist High Gravity (3787)

bovengist

Wordt gesplitst in 2 batchen van 10l. eentje met 3787 en de andere waarschijnlijk met de BE-256 toch, zoals aangegeven op BYO.

• Hmmm, waarom zou het dan wel hier voorgesteld staan als mogelijke gisten?

Ik zal eens kijken welke gisten ik heb.

Het was wel de bedoeling de Wyeast 3787 zoizo vandaag op te gebruiken, die is ondertussen ook al gesmashed.

Voor een pure kloon heb je absoluut gelijk. Lees maar eens wat Steven Pauwels, de brouwmeester van Boulevard erover zegt in dit artikel.

Ze gebruiken inderdaad geen saisongist maar een gist van een Belgische trappist, vermoedelijk Westmalle. Weer wat bijgeleerd. 👍

En als je de huidige Tank 7 drinkt, proef je daar inderdaad nog weinig of geen Saison in.

Voor mijn autistische brein klopt dit gewoon niet: een farmhouse ale (Saison) brouw je met een saisongist. Punt. Historisch gezien zat er zeker ook Brett in.

Maar dat is het leuke aan brouwen: je kan proberen een bier exact na te brouwen of je doet er je eigenzinnige ding mee. 😉

• Ja het maakt het er niet makkelijker op 😅.

Andere vraag. Ik ben eigenlijk heel dom geweest. Aangezien mijn smackpack wyeast 3787 op moest, heb ik die gebruikt. Echter heb ik deze pas gisterenochtend gesmacked. Het pack was 5,5 maand oud, dusja, als ik zonder starter wilde proberen moest ik ook al op zen minst 5 dagen vantevoren smacken.

Nu vind ik zoveel verschillende info terug op het internet. Er waren er bvb die zeiden om het gewoon toe te voegen en dat de gisting iets langer kan duren voor het op gang komt.

Nu ben ik er toch niet zo zeker van 😅 en vroeg ik mij af of ik niet beter wat korrelgist kan toevoegen indien binnen de zoveel tijd er nog geen activiteit waarneembaar is? Of gewoon nu al?

Ps.: smackpacks ga ik hierna lange tijd niet meer gebruiken 🙄, gewoon terug korrelgist. Het was omdat ik het ergens bij had gekregen.

• Ik had bij een smashpack wat vers was ook problemen met het op gang komen van de gisting. Na 48u nog niks…. Ik heb op aanraden van een advies wat korrelgist toegevoegd, toen starte het geheel gelukkig.

Ik ben nu ook niet meer zo weg van die dure packs maar ja wellicht dat anderen betere adviezen hebben om dit te voorkomen.

Ik gebruik liever korrelgist maar ja niet alles is droog te verkrijgen.

• Voor een pure kloon heb je absoluut gelijk. Lees maar eens wat Steven Pauwels, de brouwmeester van Boulevard erover zegt in dit artikel.

Ze gebruiken inderdaad geen saisongist maar een gist van een Belgische trappist, vermoedelijk Westmalle. Weer wat bijgeleerd. 👍

Citeer

The yeast also provides some interesting pepper notes, and while the grains are suggestive of sweetness, the beer is really quite dry and finishes with a crisp snap.

Westmalle gaat het zeker niet zijn!!, Die geeft vooral een alcoholische en esteraroma, (banaan). De peper achtige smaken die vind je in een Westmalle niet terug.

• Steven Pauwels spreekt over een "Belgian Abbey strain". Daar kan je veel kanten mee uit natuurlijk...

een goed gok waar je moet zoeken: (in volgorde, uitgaand op mijn buikgevoel en de beschrijving)

Achouffe — Wyeast 3522 (Belgian Ardennes) and White Labs WLP550 (Belgian Ale) SVG: 72-76%
    This strain produces a beautiful balance of delicate fruit esters and subtle spicy notes, with neither one dominating.

Chimay — Wyeast 1214 (Belgian Ale) and White Labs WLP500 (Trappist Ale) SVG 74 -78%

This strain produces a nice ester profile as well as slightly spicy alcohol notes

Orval — White Labs WLP510 (Bastogne Belgain Ale) SVG 74 - 80%

A high-gravity ale yeast that produces a dry beer with a slightly acidic finish. While fruit forward, this strain is mild on spice-like phenols.

Rochefort — Wyeast 1762 (Belgian Abbey II) and White Labs WLP540 (Belgian Abbey IV) SVG 73 - 77%

This strain has a relatively “clean profile” which allows a rich malt and distinctive ethanol character to shine. Delicate dried fruit esters can be produced when used at higher fermentation temperatures or in a high gravity wort.

Westmalle — Wyeast 3787 (Trappist High Gravity) and White Labs WLP530 (Abbey Ale) SVG 74 - 78%
    This Abbey strain produces a nice balance of complex fruity esters and phenolics,

Iemand nog ideeën ????

• een goed gok waar je moet zoeken: (in volgorde, uitgaand op mijn buikgevoel en de beschrijving

Ik dacht ook aan de Chouffe en Chimay.

De peper achtige smaken die vind je in een Westmalle niet terug

Dat peperachtige proef ik toch niet in de huidige Tank 7, die moet het echt niet hebben van de gist.

• Ik weet niet of je het ondertussen al de Tank 7 cloon gebrouwen hebt, maar onderstaand recept heb ik gebrouwen gehad. Dit recept heb ik na het lezen van verschillende fora samengesteld en naar mijn mening kwam het zeer aardig in de buurt.

HOME BREW RECIPE:

Title: Tank 7 clone

Author: TmyVer

Brew Method: All Grain

Style Name: Saison

Boil Time: 60 min

Batch Size: 15 liters (fermentor volume)

Boil Size: 18 liters

Boil Gravity: 1.054

Efficiency: 60% (brew house)

STATS:

Original Gravity: 1.065

Final Gravity: 1.006

ABV (standard): 7.72%

IBU (tinseth): 45.71

SRM (morey): 5.44

Mash pH:

FERMENTABLES:

2.67 kg - Pale Ale (55.2%)

1.2 kg - Pilsner (24.8%)

0.47 kg - Wheat (9.7%)

0.5 kg - Belgian Candi Sugar - Clear/Blond (0L) (10.3%)

HOPS:

11 g - Magnum, Type: Leaf/Whole, AA: 14.9, Use: Boil for 60 min, IBU: 24.24

14 g - Simcoe, Type: Leaf/Whole, AA: 10.5, Use: Boil for 20 min, IBU: 13.17

13 g - Amarillo, Type: Leaf/Whole, AA: 8.7, Use: Boil for 15 min, IBU: 8.3

22 g - Amarillo, Type: Leaf/Whole, AA: 8.7, Use: Dry Hop for 5 days

MASH GUIDELINES:

1) Infusion, Temp: 67 C, Time: 60 min

2) Sparge, Temp: 78 C, Time: 10 min

Starting Mash Thickness: 3.9 L/kg

YEAST:

Mangrove Jack - French Saison Ale M29

Starter: No