gas of elektrisch?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb een dubbele brouwketel bain-marie, die ik elektrisch verwarm. De buitenketel is geïsoleerd zodat er geen warmte verlies is. De binnenketel met het beslag wordt rondom verwarmd en op temperatuur gehouden door het hete water in de buitenketel.

In het waterbad (de buitenketel) zit een weerstand die alles snel kan opwarmen. Tijdens de rusttijden moet ik slechts sporadisch 1°C. bijwarmen.

https://myalbum.com/photo/0HMah4OSoxIF/540.jpg

https://myalbum.com/photo/jyGmZqZq1n3v/540.jpg

• Ik gebruik een. 3500w inductie plaat van Hendi. Past de pan van 35 liter op, steeks iets uit maar dat mag en is geen probleem. Nauwkeurig te regelen, de manuele is er in 10 staps draaiknop. De digitale met minder stappen maar wel een temperatuur regeling die redelijk werkt met een 5 graden stap. Oversxhoots zijn goed op te vangen, inductie stopt met warmte toevoer meteen, enkel de rest warmte voegt nog graden toe.

Je hoeft er geen 2, pan verwisselen na overhevelen en je kunt koken, kost iets meer kracht en tijd omdat je het koken niet meteen kunt starten tijdens het hevelen.

Niet mijn foto maar dat geeft je een idee:

Welkom en succes met je keuze

• hi Bram, ik brouw buiten en gebruik een gasbrander met een 30 liter menno-pan.

Uitdagingmet zo'n grote buitengasbrander is het temperatuurhouden van het wort. In het begin wel wat overshoots gehad... nu zet ik bij 60gr het vuur uit en verwarm ik steeds een kleinbeetje bij als nodig

Daarnaast houdt er rekening mee dat naast de brandef er ook een gasfles(en reserve) nodig is.

Succes

• Gas en inductie zitten op het zelfde niveau, eenmaal je de knop afdraait of de gas dicht zet is er bijna geen rest warmt.
    (dus met die methoden zit je amper met een overshoot)
    Verwarmen met een elektrische weerstand geeft steeds wat rest warmte, dus daar moet je net ietsje vroeger de knop dicht draaien.
    Voor de rest moet je je keuze voornamelijk laten leiden door je mogelijkheden waar je brouwt.

Maar wees je er van bewust hoe zwaarder je ketel waar je in brouwt hoe meer restwarmte die gaat opslaan, dus hoe moeilijker het is op deze netjes op temperatuur te houden
    Ik denk dat de keuze van ketel eigenlijk veel belangrijker is dan de keuze tussen gas of inductie voor een goede regeling.

• Bij inductie is je keuze beperkt.

• Ik heb nog niet gezien dat Sander Decock de antwoorden van ons met interesse volgt.

Eerst maar eens kijken of dit voldoende is als input ;)

Da's niet nodig dat ie direct op alles springt ook hé, "die spring in 't velden" die hier binnen de seconde op alles zitten te reageren, da's ook niet fijn, zeker als de posts nietszeggend zijn en maar wat vulling vormen om een hogere "forum-status" te willen bekomen, geduld is een mooie gave voor een brouwer, dus die man heeft zijn tijd om alsnog te reageren denk ik dan.... ;)

Sander Decock: Ik brouw op gas, maischketel van 50 liter, kookketel van 70 liter, 2 branders, zodat ik mijn kookketel al aan kan zetten tijdens het spoelen, scheelt veel tijd, het wort kookt al tegen einde spoelen, mijn spoelwaterketel was daarvoor een keteltje van 33 liter, maar ik gebruik mijn Grainfather daar nu al een tijdje voor, dus spoelwaterketel is nu op den "ellentriek".... :smiling_face_with_halo: Wel zien als je op volle gas werkt dat je tijdig deze minder zet, zeker bij ketels met dikke bodem, die warmen nog een tijdje na en dan heb je gegarandeerd een overshoot bij uw geplande temperatuur-stap.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Of je nu gas, inductie of elektisch (weerstand) gebruikt lijkt mij minder van belang.

Je moet je vooral afvragen: hoe wil ik brouwen, welke setup van systeem, hoeveel plaats heb ik, ...

Wat een écht grote luxe is bij het brouwen is dat je de temp automatisch kan laten regelen alsook dat je de tijd kan instellen en je dit niet manueel hoeft op te volgen. Dit geeft je meer vrijheid tijdens het brouwen dat je nuttig kan besteden.

Ik gebruik een aangepaste elektische inmaakketel (2500W) en dit hoeft echt niet meer te zijn voor mij.

• die spring in 't velden" die hier binnen de seconde op alles zitten te reageren, da's ook niet fijn,

Ik neem aan dat je niet op mij doelt? 😳 Ik probeer in elk geval niet mijn forum status te verhogen… Boeit niet. Drink liever een biertje 😂

Mijn post bovenaan was terdege van waarde, en nee niet iedereen kan en hoeft meteen te reageren, zal weer mijn geduld training les 4 eens opnieuw lezen.

• Gas is goedkoper, maar wel een rompslomp als je geen gasleiding hebt.

Te veel toestellen op eenzelfde stroomkring kan leiden tot een plong die springt.

Gas kan je makkelijk schalen tot 2HL en meer per brouwsel, bij electriciteit heb je dan al een 3-fasenaansluiting nodig.

Gasvuur maakt je pot zwart onderaan + verkleuring van het metaal.

Gas mag je niet vergeten uitzetten (meer brandgevaar)

-> ik denk dat dit een beetje de belangerijkste factoren zijn.

• Inductie kan je pan ook doen verkleuren. Een van de rvs pannen hier daarvan is de bodem toch al knap donker geworden.

Even nog over gas, je hebt goede ventilatie en lucht toevoer nodig en een goed afgestelde brander. Koolmonoxide is toch ook wel een serieus risico.

• Ik zet meestal mijn poorten op 20 cm van de grond als het niet echt warm is buiten, dan is er bovenaan ook en 20 cm open en kan de wind/lucht mooi circuleren. Als het warmer is buiten dan gooi ik er 1 helemaal open, dus geen last van verbrandingsgassen...

Kan een afbeelding zijn van binnen

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• In den beginne ben ik ooit gestart met een grote warm waterketel waar ik 20 liter in een keer mee kon brouwen.

1,5 jaar geleden heeft dat ding de geest gegeven en toen ben ik overgeschakeld op 2 biervaten en een gas installatie.

Gas werkt naar mijn idee wel sneller en laat toe om makkelijk grotere volumes te brouwen.